W dzisiejszych czasach zauważamy trend, w którym widoczne jest zacieranie się różnic pomiędzy masowym rynkiem a produktami luksusowymi. To skłania luksusowe marki do sięgania po innowacyjne technologie i strategie w celu przyciągnięcia klientów do ich wysokiej klasy towarów.
Raport agencji Smithers opisuje, że rynek luksusowych opakowań ciągle rośnie i został wyceniony na ponad 14,25 mld USD w 2017 roku. Pod względem wolumenu oczekuje się, że rynek światowy będzie rósł średnio o 1,3% rocznie do 2022 roku.
W badaniu przeprowadzonym przez Smithers wskazano główne zmiany technologiczne, które mają pomóc w rozwoju rynku w ciągu najbliższych 5 lat. Wśród czterech głównych czynników wymieniane są:
– Wykorzystanie opakowania jako medium do ulepszenia produktu
– Tworzenie połączenia konsumenckiego poprzez spersonalizowany i dostosowany druk
– Rosnące znaczenie konsumentów na nietradycyjnych rynkach
– Angażowanie się w kulturę sprzedaży online
Premiumizacja to slogan, z którym wiąże się luksus, widoczny w wielu sektorach przemysłu towarów opakowaniowych. Właściciele marek starają się przyciągnąć konsumentów, oferując produkty umieszczone na platformie „codziennego luksusu”, a opakowanie jest postrzegane jako sposób na osiągnięcie tego celu.
Premiumizacja, czyli trend polegający na zwiększeniu lub nadawaniu dodatkowych wartości produktom bądź usługom z niższych przedziałów cenowych. Wygląd i estetyka są głównymi czynnikami podczas projektowania opakowań w tym sektorze oraz w innych branżach szybkozbywalnych towarów konsumpcyjnych (FMCG). Dużą wagę przywiązuje się do takich obszarów jak kolor, obrazy i grafika. Coraz częściej właściciele marek muszą się zastanawiać, jak wyglądają opakowania ich produktów na ekranie, a także na półce, biorąc pod uwagę fakt, że wzrasta liczba osób kupujących towary za pośrednictwem kanałów internetowych.
Niedawny wzrost popytu na spersonalizowane produkty upominkowe technologicznie w coraz większym stopniu opiera się na wykorzystaniu druku cyfrowego. Trend ten ma silne konsekwencje dla branży opakowań luksusowych. Spersonalizowane produkty są obecnie oferowane przez wiele wiodących marek, a konsumpcja osiąga maksymalny poziom podczas sezonów prezentowych takich jak Boże Narodzenie czy Walentynki. Na przykład brytyjski rynek spersonalizowanych prezentów został wyceniony na prawie 1,3 mld USD w 2015 r., przy średnim wydatku na konsumenta wynoszącym prawie 47 USD.
Niektóre nowsze przykłady tego trendu, szczególnie w sektorze dóbr luksusowych, to:
– Czekolada – firmy konkurujące w górnej części rynku wyrobów czekoladowych oferują teraz spersonalizowane produkty i opakowania, z których większość jest skierowana do rynku prezentów. Sprzedaje się spersonalizowane pudełka, w których czekoladki mogą tworzyć wiadomości takie jak życzenia urodzinowe. Dodatkowo oferuje się konsumentom wybór pudełek z możliwością umieszczania zdjęć w celu personalizacji drukowanego opakowania.
– Napoje alkoholowe typu „Premium” – wiele marek, szczególnie w sektorze szkockiej whisky, oferuje teraz spersonalizowane etykiety, głównie do celów prezentowych z indywidualnymi wiadomościami. Analogiczne działania daje się zauważyć również w przypadku win czy wódek.
– Biżuteria – w tym sektorze spersonalizowane opakowania upominkowe mają zwykle postać pudełek lub toreb upominkowych, chociaż niektóre firmy zaczęły dostosowywać opakowania wtórne takie jak bibułka i wstążki. Pudełka na biżuterię tworzone są na zamówienie, przyjmując różne kształty i rozmiary.
Zamawianie takich upominków jest coraz łatwiejsze dla konsumenta ze względu na rozprzestrzenianie się dostosowanych platform internetowych.
Kampanie światowych potentatów, w których etykiety butelek noszą wspólne indywidualne imiona, pozostają najbardziej znanym przykładem dużej marki stosującej personalizację, aby stworzyć bardziej osobisty kontakt z konsumentami.
Koszty drukowania takich kampanii – z użyciem tonera lub coraz częściej drukarek atramentowych – maleją, ale pozostają znaczące. Segmenty luksusowe pozostaną kluczowym obszarem dla tej pionierskiej technologii, gdyż chętniej akceptują koszty w przypadku edycji specjalnych i sezonowych. Zakres dostępnych opcji produkcyjnych jest uzupełniany o nowe urządzenia drukujące i systemy wykańczania dla kolejnych formatów.
Ponieważ rynek dóbr luksusowych stał się bardziej międzynarodowy, wiodące marki zyskały szerszy zasięg geograficzny. Z punktu widzenia podaży rynek dóbr luksusowych jest wysoce skoncentrowany. Szacuje się, że większe europejskie marki stanowią obecnie do 70% globalnej sprzedaży, co daje pewne wskazówki na temat ich długoletniej siły i dziedzictwa na całym świecie.
Sprzedaż dóbr luksusowych w regionach niezachodnich skorzystała z takich czynników jak pojawienie się zamożniejszej bazy konsumentów miejskich oraz większa liczba młodych i zorientowanych na Zachód odbiorców. Znaczna część wzrostu na światowym rynku dóbr luksusowych pochodzi z Chin. Według najnowszych analiz, gdyby nie chińscy konsumenci, globalna sprzedaż luksusowa skurczyłaby się średnio o około 2% między latami 2012 i 2015.
Kupowanie dóbr luksusowych podczas podróży jest coraz bardziej powszechnym zachowaniem wschodzącej klasy średniej w Chinach i innych krajach, a centra lotniskowe skupiają się na tym handlu. Niektóre badania pokazują, że kupujący w centrach lotniskowych stanowili 6% całkowitych światowych wydatków na towary luksusowe w 2016 r., w porównaniu z 4% w poprzednim roku.
Kanały online wywierają coraz większy wpływ na światowy rynek towarów luksusowych, gdzie sprzedaż online ma osiągnąć prawie 42 mld USD do końca obecnej dekady, o ponad 95% więcej niż w 2014 roku.
Rosnące znaczenie sektora internetowego przyczyniło się również do trendu „showroomingu”, w ramach którego konsumenci badają produkty w sklepie tylko po to, by dokonać zakupów za pośrednictwem kanałów internetowych. Jest to widoczne w sektorze dóbr luksusowych, zwłaszcza że wiele wiodących światowych domów mody stosunkowo wolno wdraża handel elektroniczny. Oszacowano w 2016 r., że nawet 40% marek luksusowych ma niewielkie możliwości sprzedaży online lub nie ma ich wcale. Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi cen, dlatego przyciągają ich specjalne oferty i rabaty zazwyczaj oferowane przez sprzedawców internetowych.
Oczekuje się, że zakupy w sklepach pozostaną ostoją rynku towarów luksusowych, ponieważ większość konsumentów nadal chce dotykać, czuć i wąchać produkty przed zakupem. Tradycyjni sprzedawcy detaliczni zareagowali już na rozwój sektora online/mobilnego za pomocą taktyk zwanych zwykle „odwrotnym showroomingiem” – czasem nazywanym „web-roomingiem” – w którym konsumenci badają produkty online, a następnie dokonują zakupów w sklepie. Rosnąca popularność filmów o „rozpakowywaniu” w mediach społecznościowych kładzie również nowy nacisk na materiały i design, a dzięki opakowaniom to „doświadczenie” jest częścią ogólnej przyjemności korzystania z produktu.
Te wszystkie trendy są badane, analizowane i kwantyfikowane bardziej szczegółowo w raporcie Smithersa. Inne główne badane tematy obejmują:
– Rosnące zapotrzebowanie na zapobieganie podrabianiu i ochronę marki
– Szersze wykorzystanie inteligentnych i interaktywnych opakowań
– Większą dostępność efektów dotykowych, aby nadać opakowaniom luksusowy charakter
– Właściciele marek i chęć konsumentów skłaniają do opracowania nowych zrównoważonych i/lub przyjaznych dla środowiska materiałów opakowaniowych
Aby sprostać najwyższym wymaganiom stawianym przez rynek premium, producenci opakowań zmuszeni są do korzystania z najlepszych technologii produkcyjnych, poczynając od zróżnicowanych technologii druku na arkuszach tradycyjną metodą offsetową, na rolach metodą cyfrową (tonerową) lub fleksograficzną (z wykorzystaniem surowców trudno wsiąkliwych – folie), poprzez sztancowanie, składanie i klejenie, okienkowanie, złocenie na zimno, na gorąco, kaszerowanie, jak również procesy wspomagające jak koronowanie (zwiększenie napięcia powierzchniowego), czyszczenie (kontaktowe i bezkontaktowe).
Takie rozwiązania proponuje właśnie firma Technograph, gwarantując nie tylko wybór optymalnej technologii dla klienta, ale jednocześnie będąc gwarantem utrzymania ciągłości produkcji, którego dopilnowuje wykwalifikowany serwis.
Wszystko to zebrane w całość daje poczucie bezpieczeństwa na każdym etapie inwestycyjnym. Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej i oczywiście do rozmowy w zakresie tworzenia wysublimowanych opakowań.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Technograph