Targi IPACK-IMA potwierdziły renomę
1 Jan 1970 12:01

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Powrót IPACK-IMA, międzynarodowych targów skierowanych do przetwórców i producentów opakowań, do formuły wydarzenia odbywającego się w stacjonarnie, w halach targowych centrum wystawienniczego Fiera Milano, pozwolił na zaprezentowanie syntezy najlepszych rozwiązań technicznych dla tej branży. W tym samym czasie (3-6 maja 2022) i miejscu odbyły się również targi Print4All, które zgromadziły firmy prezentujące najlepsze rozwiązania do przetwórstwa, etykietowania i druku.

IPACK IMA

Te targi dowiodły, że model wystawy oparty na wzajemnym przenikaniu się powiązanych dyscyplin, rozwiązań i ekosystemów biznesowych sprawdza się w praktyce i daje okazję do nawiązywania kontaktów na poziomie międzynarodowym. Sukcesem okazało się podejście marketingowe skoncentrowane na specjalizacjach, starannie dopracowane i oddające w ręce branżowych graczy skuteczne narzędzie służące do znajdowania najlepszych odpowiedzi na ich biznesowe potrzeby.

Zrównoważony rozwój i cyfryzacja to makrotrendy, które zdominowały tegoroczną edycję IPACK-IMA. W jej trakcie wystawcy zaprezentowali ponad 2000 innowacji produktowych i procesowych, które w najbliższych latach będą kształtować dynamikę produkcji w sektorach spożywczym i nieżywnościowym. Ofertę wystawienniczą uzupełniło ponad 25 wydarzeń towarzyszących, wśród nich międzynarodowe forum Packaging Speaks Green, które skoncentrowało się na zielonej rewolucji w branży opakowań, konkurs na najbardziej innowacyjne opakowania Best Packaging Award, gala wręczenia nagród w konkursie World Star Awards, a także projekty IPACK-IMA Smart Factory i IPACK-IMA Digital, które odsłoniły przed zwiedzającymi potencjał inteligentnej i opartej na cyfrowych rozwiązaniach produkcji opakowań w niedalekiej przyszłości. Z kolei IPACK-Mat zgromadził ponad 180 wystawców z pełną gamą materiałów opakowaniowych, a wspólnie ze swym głównym partnerem, firmą CONAI, zaprosił gości do specjalnej strefy poświęconej inteligentnym, ekologicznie zaprojektowanym opakowaniom.

"Obserwowanie stoisk naszych wystawców zapełnionych zwiedzającymi z całego świata szukającymi informacji na temat innowacyjnych technologii, prezentującymi swoje projekty i dyskutującymi na temat tego, czego potrzebują przy produkcji żywności, napojów, słodyczy, makaronów, ale także artykułów chemiczno-farmaceutycznych, przemysłowych i dóbr trwałego użytku, jest dla nas wielką satysfakcją” - przyznaje Rossano Bozzi, dyrektor generalny Ipack Ima Srl. „Targi IPACK-IMA przeszły nasze najśmielsze oczekiwania: z 1166 wystawcami, z których 24% pochodziło z zagranicy, 59.837 zwiedzającymi z ponad 122 krajów i prawie 400 akredytowanymi międzynarodowymi dziennikarzami udało nam się odnieść sukces pod względem innowacyjności, zrównoważonego rozwoju, możliwości biznesowych oraz transferu technologii zgodnie z misją IPACK-IMA, która – nie zapominajmy – jest zakorzeniona w tradycji włoskiego przemysłu. Od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku pobudzamy kreatywność i innowacyjność naszych wystawców, pragnąć popychać rynek ku rozwiązaniom, które są zawsze najnowocześniejsze i potrafią przewidywać trendy, odpowiadając na potrzeby stale zmieniających się klientów na całym świecie”.

Tegorocznej wystawie IPACK-IMA towarzyszyły również targi Pharmintech, wydarzenie zorganizowane dzięki umowie podpisanej z Bologna Fiere Group specjalizującej się w rozwiązaniach procesowych i opakowaniowych dla przemysłu chemicznego i farmaceutycznego. Zorganizowanie – po raz pierwszy - obu wydarzeń w ramach jednej wystawy było kolejnym przykładem synergii pomiędzy uzupełniającymi się sektorami przemysłowymi połączonymi cienką nicią innowacji.

„Pharmintech uzupełnił technologiczną ofertę IPACK-IMA 2022, targów reprezentujących doskonałość rozwiązań przemysłowych, które nie zawsze są odpowiednio wykorzystywane we Włoszech” - dodał Valerio Soli, prezes Ipack Ima Srl. „Z ponad 8 miliardami całkowitego obrotu i eksportem przekraczającym 70% nasz sektor może być słusznie uważany za jedną z lokomotyw rozwoju kraju. Nie jest przypadkiem, że wystawcy tchnęli życie w to wydarzenie, bogate w pomysły i niezwykłe z uwagi na możliwość nawiązywania kontaktów i biznesowy potencjał.”

Print4All

246 firm i blisko 21 tys. zwiedzających - to liczby, które podsumowują drugą edycję targów Print4All i potwierdzają ich renomę jako jednej z kluczowych imprez wystawowych branży poligraficznej i przetwórczej w Europie.

„Jeśli miałbym określić tę edycję jednym słowem, to z pewnością byłaby to 'energia'. Właśnie ją czuć było w pawilonach i na stoiskach firm przez wszystkie cztery dni imprezy” - podkreśla Paolo Pizzocaro, dyrektor targów Print4All. „Najwyraźniej chęć ponownych osobistych spotkań, możliwość bezpośrednich konfrontacji, dotknięcia wszystkich innowacji oferowanych przez branżę, skłoniła wielu profesjonalistów do odwiedzenia targów Print4All, aby poszerzać wiedzę, ale także prowadzić interesy, ponieważ w tym roku, bardziej niż kiedykolwiek, targi były nie tylko okazją do nawiązania relacji, ale także do podpisywania umów sprzedaży. Do pewnego stopnia tego oczekiwaliśmy, jednak efekty przerosły nasze oczekiwania.”

Organizatorzy podkreślają również bardzo profesjonalny przekrój zwiedzających, wśród których 44% było właścicielami, dyrektorami generalnymi i przedstawicielami kadry kierowniczej firm, zaś 32% reprezentowało działy techniczne, kluczowe przy wyborze i ocenie rozwiązań technologicznych. Warto dodać, że 42% gości poszukiwało innowacji związanych z drukiem, a 24% zadeklarowało zainteresowanie surowcami, komponentami i innymi rozwiązaniami dla pressroomu.

Interesujące są dane dotyczące profilu zagranicznych gości, którzy przybyli do Mediolanu z 66 krajów świata (ich wysoka liczba świadczy o normalizacji po pandemicznych obostrzeniach). Najbardziej zainteresowani zakupem produktów „made in Italy” byli Europejczycy (71% zwiedzających) oraz mieszkańcy Afryki Północnej (12%). W gronie dziesięciu krajów o największej liczbie zwiedzających na 9. miejscu znalazła się Polska; podium zajęły natomiast Hiszpania, Niemcy i Szwajcaria.

Targi Print4All zaprezentowały to, co najlepsze w sektorze maszyn do przetwórstwa, etykietowania i drukowania, będące wynikiem nieprzerwanych prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez obecne na targach firmy. To także odzwierciedlenie potrzeb rynku, który z coraz większym zainteresowaniem przygląda się modelom gospodarki obiegu zamkniętego i Przemysłowi 4.0, a także serwicyzacji i cyfryzacji, które pozwalają przyspieszyć procesy i umożliwiają dostosowanie do potrzeb klienta nawet w przypadku produkcji niskonakładowej.

Sektor ten, którego obroty we Włoszech wynoszą obecnie 3,1 mld euro, nadal osiąga dobre wyniki, nawet jeśli długoterminowe skutki pandemii i sytuacja polityczna na świecie mogą budzić zaniepokojenie. Wzrost cen surowców, materiałów i energii spowalnia łańcuch dostaw i ma wpływ nie tyle na zamówienia maszyn - które pozostają na dobrym poziomie - co na terminy dostaw. Zdaniem ekspertów taka sytuacja może potrwać do przyszłego roku.

Mimo tych niepokojów targi Print4All stały się ważną wizytówką zróżnicowanego i kolorowego świata druku, od maszyn dla wielkich przedsiębiorstw po propozycje odpowiednie do realizacji produkcji niskonakładowej. Impreza odzwierciedla rzeczywistość, w której maszyna do druku staje się narzędziem dialogu z odbiorcami, przekazywania wiadomości i wartości, a także ekscytacji: od rozwiązań umożliwiających wzbogacanie i tworzenie unikalnych opakowań i etykiet, poprzez personalizację, farby metaliczne, efekty dotykowe, brokat, tłoczenia, nowe kolory i różnorodne faktury, które mogą uszlachetnić i nadać wartość każdemu produktowi, aż po wydruki na materiałach innych niż papier, takich jak tkaniny do produkcji odzieży lub dekoracji wnętrz, które stają się narzędziem pozwalającym w nowy sposób doświadczać otoczenia. Nade wszystko potrzebujemy dzisiaj zadziwiać 'efektami specjalnymi', które są w stanie ożywić najbardziej kreatywne pomysły” - podkreślił Antonio Maiorano, prezes włoskiego stowarzyszenia dostawców przemysłu poligraficznego (ARGI).

Do zobaczenia w 2025 r.

Po okresie ograniczeń, które nałożyła na branżę wystawienniczą epidemia koronawirusa, wróciły dobre nastroje. Również organizatorzy IPACK-IMA liczą, że kolejna edycja odbędzie się bez zakłóceń. Ustalili już nawet jej datę.

„Świadomi, że zdołaliśmy przetrwać niełatwe chwile, i dzięki sukcesowi obecnej edycji już teraz ustaliliśmy daty następnych targów IPACK-IMA, którą planujemy na koniec maja 2025, kiedy to powrócimy, aby zaoferować najbardziej zaawansowane rozwiązania dla przetwórców, producentów opakowań i dóbr trwałego użytku z całego świata. Dlatego z niecierpliwością czekamy na spotkanie ze wszystkimi przedstawicielami branży na targach IPACK-IMA 2025 zaplanowanych na 27-30 maja.”

IPACK-IMA pozostanie częścią projektu The Innovation Alliance i odbędzie się ponownie na terenie Fiera Milano, w tym samym czasie co Print4All, GreenPlast i Intralogistica Italia, aby zaprezentować kompletny łańcuch produkcji w ramach jednego wydarzenia o międzynarodowej renomie. Udanego formatu docenionego przez ponad 1600 wystawców i 90 tys. profesjonalnych gości, którzy podczas tegorocznej edycji potwierdzili atrakcyjność imprezy poświęconej sektorowi produkcji.

Opracowano na podstawie informacji organizatora