Raport AMI ocenia popyt na folię BOPP
1 Jan 1970 11:25

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

O ile na rynkach rozwiniętych popyt na folie BOPP spada, w krajach rozwijających się zapewnia nadal znaczny potencjał zysku. W najnowszym raporcie rynkowym firmy AMI, zatytułowanym „Folie BOPP - rynek globalny 2024”, branżowi eksperci dokonali analizy rynkowych danych po to, by umożliwić firmom podejmowanie świadomych decyzji inwestycyjnych.
Raport informuje, że kluczowym zastosowaniem folii BOPP pozostaje bezpośrednie pakowanie żywności, ponieważ w nowoczesnym handlu detalicznym popyt na pakowaną żywność jest większy niż kiedykolwiek wcześniej. Bezpieczeństwo produktów spożywczych oraz wygoda pozostają ważnymi czynnikami napędzającymi rozwój pakowanej żywności na rynkach o niskich dochodach. Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie AMI 58% folii BOPP trafiających na rynek jest wykorzystywane do bezpośredniego pakowania żywności (jeśli uwzględnimy etykiety, odsetek ten wzrasta do 65%); w tym sektorze największy popyt na BOPP płynie od producentów przekąsek – to efekt rosnącej konsumpcji pakowanych snacków związanej z intensywnym trybem życia współczesnych społeczeństw.

Z drugiej strony obecna presja inflacyjna i niepewność geopolityczna spowodowały, że konsumenci powrócili do tańszych podstawowych produktów spożywczych, takich jak makaron i kluski. Ich producenci wykorzystują duże ilości folii BOPP do prostego i wydajnego pakowania i ekspozycji produktów.

Różnorodność rynków wykorzystujących folie BOPP znajduje odzwierciedlenie w dużym wolumenie tzw. „innych produktów spożywczych”, który obejmuje szeroką gamę artykułów, w tym mrożonki oraz opakowania na świeże owoce i warzywa.

Autorzy raportu przewidują, że największą szansę na wzrost popytu na BOPP zapewnią w najbliższej przyszłości przekąski i inne suszone produkty spożywcze; dotyczy to zwłaszcza rynków wschodzących, gdzie zużycie folii BOPP na mieszkańca jest niższe i gdzie wygodne, ochronne opakowanie jest nadal atrakcyjnym czynnikiem zachęcającym do konsumpcji żywności, pomimo globalnych zobowiązań do redukcji opakowań i zwiększania poziomów recyklingu.

Przesunięcie rynku w kierunku BOPE
W obszarze opakowań giętkich najnowszym rozwiązaniem, które ma szansę podbić masowy rynek – ze względu na rosnące zainteresowanie strukturami monomateriałowymi oraz zobowiązania właścicieli marek w zakresie recyklingu - jest folia BOPE.

Kluczową cechą BOPE jest możliwość mechanicznego recyklingu, a obecnie - gdy w wielu krajach istnieją już zaawansowane strumienie recyklingu folii PE – istnieje realna szansa realizacji procesu odzysku BOPE na dużą skalę. Zrównoważony rozwój i struktury monomateriałowe pozostają kluczowymi czynnikami w badaniach i rozwoju giętkich folii. Rosnąca liczba przepisów dotyczących ekologii, takich jak europejskie rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, ma istotny wpływ na rozwój popytu na te opakowania.
Firmy inwestujące w procesy wytłaczania folii BOPE zabezpieczają swoje nakłady, instalując hybrydowe linie do wytłaczania BOPE/BOPP, dzięki czemu mogą je wykorzystywać do produkcji obu materiałów. Inni producenci zmodyfikowali istniejące linie, tak by były gotowe do zwiększenia produkcji w miarę wzrostu rynkowego popytu, a tylko jedna firma zainwestowała dotychczas w linię przeznaczoną wyłącznie do produkcji BOPE. W najnowszym raporcie rynkowym AMI ocenia kluczowych graczy, wzrost rynku i potencjał w rozdziale poświęconym temu szybko rozwijającemu się nowemu materiałowi.
Raport umożliwi również użytkownikom folii BOPP poszerzenie wiedzy na temat zastosowań końcowych, popytu i produkcji w każdym regionie świata oraz uzyskanie niezależnej oceny możliwej podaży tego materiału w przyszłości.
Nowością w raporcie jest również rozdział poświęcony foliom do separatorów akumulatorowych. Eksperci AMI, uznając znaczenie zrównoważonego rozwoju w przemyśle oraz tzw. nowej energii po raz pierwszy przebadali i przeanalizowali wykorzystanie BOPP w tym segmencie.

Opracowano na podstawie informacji firmy AMI