ACIMGA podsumowuje rok 2020
1 Jan 1970 09:44

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Wzrost konsumpcji towarów i sprzedaży wysyłkowej pozwoli producentom maszyn i technologii opakowaniowych zakończyć rok z niższym od spodziewanego poziomem strat, zwłaszcza na rynkach zagranicznych - strategicznych z punktu widzenia całej branży.

 Dzięki opakowaniom włoscy producenci maszyn dla przemysłu graficznego, przetwórczego i papierniczego słabiej odczuwają negatywne efekty pandemii – mówi Aldo Peretti, prezes branżowego stowarzyszenia producentów maszyn ACIMGA. Mam nadzieję, że rząd dojrzy strategiczną rolę, jaką opakowania odegrały w tym krytycznym okresie dla naszej gospodarki, i odłoży na bok wszystkie możliwe scenariusze, takie jak „podatek od tworzyw sztucznych”, który wpędziłby całą branżę w poważny kryzys. Mamy nadzieję, że szczepionka pozwoli wkrótce stanąć krajowi na nogi, a zwłaszcza że uda się powrócić na rynki zagraniczne, które generują 60% obrotów naszego sektora.

Dynamika firm specjalizujących się w dostarczaniu technologii do druku, pakowania i przetwórstwa zaowocowała niższymi od spodziewanych stratami w roku finansowym 2020 i widać już pierwsze oznaki ożywienia. Tak wynika ze wstępnych danych bilansowych za 2020 r. dostarczonych przez Biuro Studiów ACIMGA, które wskazują, że producenci maszyn drukujących, przetwórczych i papierniczych zanotowali obroty na poziomie 2,36 mld, o 16,7% niższe niż w 2019 r., przy spadku eksportu o 14,4% - do 1,45 mld euro. Nieco bardziej niepokojąca jest negatywna tendencja spadku dostaw na rynek krajowy (-20,2%, do 910 mln euro), jednak straty są i tak mniejsze niż te notowane przez włoski przemysł producentów maszyn ogółem (które według Federmacchine spadły o 27%).

Współpraca nawiązana przez Acimgę z przedstawicielami rządu zapewniła ciągłość operacyjną podczas lockdownu w zakresie wszystkich działań związanych z drukowaniem i przetwórstwem - wyjaśnia Andrea Briganti, dyrektor generalny stowarzyszenia. Teraz uważnie i ze spokojem przyglądamy się decyzjom, które rząd podejmie z myślą o przywróceniu ożywienia gospodarczego, a przede wszystkim inwestycjom w innowacje, które zagwarantują niezbędną transformację środowiskową i cyfrową 4.0, której potrzebują nasze przedsiębiorstwa.

ACIMGA podsumowała działania podejmowane w 2020 r. Pierwszą była zmiana graficznego symbolu organizacji, które uzupełniono o czarną spiralę na białym tle, która przypomina kształtem elipsę DNA (jak wytłumaczono, odnosi się ona do „genetycznego” charakteru organizacji i jej zdolności dopasowania się do zmian oraz strategicznych zdolności jej członków.

W 2020 r. stronę internetową stowarzyszenia odwiedziło 20 tys. internautów, którzy logowali się na nią 75 tys. razy, najwięcej w marcu i kwietniu podczas pierwszego szczytu pandemii, a następnie między październikiem i grudniem, w związku ze wzrostem aktywności marketingowej i międzynarodowej.

Mimo – a może z powodu – ograniczeń w swobodnym przemieszczaniu udało się rozwinąć kontakty między firmami oraz międzynarodowymi rynkami, wykorzystując do tego celu webinaria internetowe, w których uczestniczyły tysiące włoskich i zagranicznych przedsiębiorców. Wśród zorganizowanych przez ACIMGA wydarzeń znalazły się: konferencja Print4All poświęcona fabrykom przyszłości, która odbyła się 24 czerwca i przyciągnęła 1360 uczestników (1/3 z zagranicy) oraz 39 różnych mediów branżowych; Roto4All w dniu 23 października, pierwsza impreza poświęcona łańcuchowi dostaw dla wklęsłodruku, która pierwotnie była pomyślana jako konferencja w świecie rzeczywistym dla 200 osób, a jako wydarzenie sieciowe przyciągnęła blisko 450 uczestników; cztery warsztaty internetowe Future Factory_Streaming Roadshows, poświęcone tematom zrównoważonego rozwoju i Przemysłu 4.0.

Na podstawie informacji ACIMGA opracował TK