API Group gościła na konferencji poświęconej GOZ
1 Jan 1970 12:16

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jednym z wydarzeń towarzyszących niedawnym targom Taropak 2019 była odbywająca się na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich konferencja „Koncepcja GOZ dla opakowań branży spożywczej”. Jej organizatorami byli: Polska Izba Odzysku i Recyklingu Opakowań oraz Sieć Badawcza Łukasiewicz – COBRO – Instytut Badawczy Opakowań. Wśród prelegentów spotkania znalazła się m.in. Katarzyna Kozińska – dyrektor zarządzająca API Folie Polska, która wystąpiła z prezentacją zatytułowaną „Jak pozwolić markom błyszczeć i pozostać eko”, poświęconą m.in. proekologicznemu laminatowi Transmet z oferty tego brytyjskiego producenta.

W założeniach organizatorów celem spotkania była wymiana doświadczeń uczestników rynku w sprawie koniecznych zmian w podejściu do projektowania wyrobów i opakowań z uwzględnieniem nowych wymagań, jakie niesie gospodarka w obiegu zamkniętym (GOZ). W związku z tym konferencja była skierowana do przedsiębiorców produkujących materiały opakowaniowe, wytwarzających opakowania, wprowadzających produkty w opakowaniach na rynek oraz do przedstawicieli nauki i administracji rządowej. Mówi Katarzyna Kozińska: „Dla nas jako producenta specjalistycznych rozwiązań m.in. dla branży opakowaniowej była to doskonała okazja do prezentacji API Group i jej oferty produktowej w kontekście rosnących wymagań rynku odnośnie szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju. Z jednej strony mamy do czynienia z coraz bardziej restrykcyjnymi uwarunkowaniami prawnymi, z drugiej – ze zwiększającą się świadomością ekologiczną konsumentów, którzy poszukują produktów, mających jak najmniejszy negatywny wpływ na środowisko naturalne. W tym wszystkim muszą się odnaleźć właściciele marek, dla których dodatkowym wyzwaniem jest coraz większa konkurencja na rynku sprzedaży detalicznej. Stąd podtytuł naszej prezentacji, nawiązujący do kreowania własnego stylu, a zarazem zapewnienia trwałości produktom eksponowanym na półkach sklepowych”.

Swoje wystąpienie Katarzyna Kozińska rozpoczęła od przedstawienia statystyk związanych z problemem opakowań i odpadów plastikowych, na przykładzie Wielkiej Brytanii. „Wynika z nich, że tylko w tym kraju rocznie generowanych jest 11 mln ton odpadów opakowaniowych” – mówiła. „Co więcej, opakowania składają się na 26% wszystkich odpadów powstających w skali globalnej, a odsetek ten do 2030 roku ma wzrosnąć do 67%. Oznacza to, że ilość odpadów plastikowych zwiększy się z 5,2 mln obecnie do 6,3 mln ton. Ze skali zagrożenia coraz bardziej zdają sobie sprawę zarówno konsumenci, jak i właściciele marek. 90% tych ostatnich uznaje zrównoważony rozwój za jedno z kluczowych zagadnień w swojej działalności w najbliższych 12 miesiącach. Ponad połowa z nich ma opracowaną strategię w tym zakresie. Z kolei rząd brytyjski przyjął założenia, zgodnie z którymi do roku 2035 ok. 75% wszystkich wprowadzanych na rynek opakowań będą stanowiły produkty odzyskiwalne”.

Jak podkreślała Katarzyna Kozińska, mając na uwadze ten aspekt firma API Group stale wprowadza do swojej oferty rozwiązania, dzięki którym właściciele marek mogą łączyć proekologiczność z estetyką i trwałością opakowań. Jednym z nich jest Transmet – stworzony przez API laminat klasy high-end, przeznaczony do uszlachetniania opakowań tekturowych. „Posiada on wszystkie zalety znane z tradycyjnie metalizowanych laminatów poliestrowych, aplikowanych na karton, jednak – z uwagi na wyeliminowanie folii – można go poddawać recyklingowi w ramach zwykłych linii przetwarzających odpady przemysłowe. Dzięki jego zastosowaniu właściciele marek mogą zredukować negatywny wpływ na środowisko naturalne bez utraty jakości przy wykańczaniu i uszlachetnianiu produktów klasy premium”.

Kolejna część prezentacji poświęcona była oferowanym przez API foliom do hot- i cold stampingu oraz ich zgodności z omawianymi na konferencji standardami środowiskowymi. „Warto obalić w tym miejscu kilka mitów” – mówiła Katarzyna Kozińska. „Folie nie mają żadnego negatywnego wpływu na biodegradowalność papierów czy kartonów, na które są aplikowane. Podobnie jak farby, można je bez problemu usunąć. Nawet folie nanoszone selektywnie sprawiają jedynie niewielki problem przy ich usuwaniu za pomocą przemysłowych środków bazujących na hydrocyklonie”.

Katarzyna Kozińska przytoczyła też wyniki badań dotyczących zastosowania folii metalizowanych w produktach i ich wpływu na decyzje zakupowe podejmowane przez konsumentów. Zrealizowała je, na zlecenie API, firma Package InSight, wykorzystując technologię tzw. eye-tracking (śledzenia ruchów gałek ocznych). „Badania pokazały, że zdobienie folią podnosi w oczach konsumenta wartość, jakość, elegancję i styl opakowania, dzięki czemu produkt klasy średniej nabiera cech wyrobu luksusowego. Wiedza ta jest coraz częściej wykorzystywana przez właścicieli marek, także w kontekście wyróżnienia się na półce sklepowej, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów środowiskowych”.

„Bazując na ponad 100-letnich doświadczeniach rynkowych, głębokiej wiedzy technologicznej i znajomości rynku opakowań oraz trendów na nim panujących, jesteśmy w stanie zaproponować właścicielowi marki rozwiązanie zgodne z jego oczekiwaniami. Wszystkich zainteresowanych wdrożeniem laminatu Transmet bądź jedną z folii dekoracyjnych do tłoczenia na zimno/gorąco z naszej oferty, zapraszam do kontaktu z naszym polskim oddziałem” – podsumowuje Katarzyna Kozińska.

Źródło: API Folie Polska

Na zdjęciu: Katarzyna Kozińska - dyrektor zarządzająca API Folie Polska.