10 lat technologii Kodak Flexcel NX
1 Jan 1970 13:48

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Zorganizowana 12 kwietnia w łódzkim hotelu Vienna House Andel's konferencja Meet Kodak Polska stała się okazją do świętowania – przez pracowników firmy, klientów i użytkowników rozwiązań Kodaka – okrągłej, 10. rocznicy wprowadzenia na rynek technologii Kodak Flexcel NX. Oprócz wspomnień z początków wprowadzania tej technologii na rynek, spotkanie posłużyło przedstawieniu nowej inicjatywy – utworzenia Klubu Flekso zrzeszającego użytkowników rozwiązań fleksograficznych marki Kodak. 

Jubileuszowe spotkanie rozpoczęli Jolanta Wiśniewska – dyrektor zarządzająca Kodak Polska – i Jacek Galiński odpowiedzialny za wdrożenia technologii Flexcel NX w Polsce, Czechach, na Słowacji i Węgrzech. Dekadę temu firma Kodak pokonała ograniczenia dotyczące jakości i wydajności druku fleksograficznego dzięki rewolucyjnemu jak na tamten czas podejściu do produkcji płyt fleksograficznych. W 2008 roku na targach drupa zadebiutował system Kodak Flexcel NX, który otworzył możliwość drukowania w wysokiej rozdzielczości i zapewnił proste wdrożenie innowacyjnego wówczas rozwiązania w standardowym środowisku produkcyjnym – podkreślał Jacek Galiński. Wszystkim Państwu, którzy byliście z nami przez te lata, z którymi wspólnie dzieliliśmy się wiedzą i doświadczeniem, poznawaliśmy możliwości tej technologii, chcielibyśmy przy tej okazji serdecznie podziękować – dodała Jolanta Wiśniewska. 

Jak powstał i co zapoczątkował system Kodak NX – pocztówki z historii 

W pierwszym wystąpieniu Jacek Galiński wrócił do przeszłości: Za początek fleksografii (a dokładnie druku anilinowego) przyjmuje się rok 1853, kiedy to w Stanach Zjednoczonych po raz pierwszy użyto elastycznej płyty do maszyny rotacyjnej. W 1938 roku opatentowano cylinder rastrowy (anilox) do przekazywania farby, w 1972 roku wprowadzono fotopolimerowe formy drukowe, a w 1996 – CtP do płyt flekso. Rok 2006 przyniósł przełomowy moment – Kodak Polychrome Graphics, ówczesny lider technologii materiałów termicznych, połączył siły z firmą Creo – liderem technologii laserowej obróbki termicznej, sprawdzonej pod kątem stabilności i jakości obrazowania. Połączenie unikalnych materiałów, opatentowanego procesu laminowania i najlepszej w swojej klasie technologii naświetlania zaowocowało systemem Kodak Flexcel NX. 

Jak podkreślał prelegent, system umożliwił zniesienie niektórych ograniczeń cyfrowej technologii płyt fleksograficznych LAMS i był pionierem zastosowania cyfrowych płaskich punktów w przemyśle fleksograficznym. Wprowadzenie tej technologii nie tylko pozwoliło podnieść standard druku fleksograficznego, ale także umożliwiło mu konkurowanie z wklęsłodrukiem i offsetem.

Początkowo firma Kodak wprowadziła na rynek system Flexcel NX jako rozwiązanie dla małych i średnich formatów płyt, ale z biegiem lat systematycznie je rozwijała. W ciągu kilku następnych lat rodzina Flexcel NX została rozszerzona o wersje wielkoformatowe, co zapewniło pełne pokrycie wszystkich segmentów druku opakowań w technice fleksograficznej. Klienci docenili przede wszystkim fakt, że technologia ta obniża koszty i zapewnia większą wydajność oraz standaryzację w drukarni.

Flexcel NX – nieustanne wzrosty i Klub Flekso

Obecnie na świecie pracuje ponad 550 systemów Kodak Flexcel NX, z czego około 230 w Europie. Kodak regularnie odnotowuje co roku dwucyfrowy wzrost sprzedaży płyt Flexcel NX. Jednym z kluczowych rynków dla firmy, co podkreślał Jacek Galiński, jest również Polska, gdzie systematycznie przybywa użytkowników tej technologii. Spotkanie rocznicowe stało się więc okazją do utworzenia pierwszego w Polsce Klubu Flekso. Inicjatywa ta ma umożliwić użytkownikom rozwiązań Kodak Flexcel NX dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Jej idea powstała – o czym mówił Piotr Lis z firmy 3M – jesienią ubiegłego roku, kiedy to obie firmy zorganizowały pierwszą edycję panelu branżowego poświęconego wyzwaniom technologicznym i technicznym, jakie niesie współczesna produkcja fleksograficzna. Założyciele mają nadzieję, że Klub Flekso będzie kontynuacją tego typu spotkań, a także okazją, by w mniej formalnej atmosferze rozmawiać o wyzwaniach technologii fleksograficznej. Co bardzo ważne, dostęp do Klubu mają wszyscy pasjonaci flekso.

Kiedy flekso smakuje jak 10-letnia whisky

Właśnie w takiej mniej już formalnej atmosferze przebiegła kolejna część spotkania, podczas którego firma Kodak podziękowała swoim klientom – użytkownikom technologii Kodak Flex-cel NX – za lata współpracy, wręczając ich przedstawicielom butelki 10-letniej whisky. Wcześniej przedstawiono garść informacji na temat tego trunku i jego klasycznego smakowania w specjalnych szklankach, które również zostały dołączone do prezentu. 

Podstawowa technologia systemu Flexcel NX była stopniowo udoskonalana od 2008 roku, kiedy to zaczęto ją wdrażać w drukarniach, o czym wspominali w tej części spotkania Jacek Galiński i Andrzej Basiński z firmy Netflex, partnera biznesowego Kodaka na rynku fleksograficznym. Jak podkreślali, klienci decydujący się na to rozwiązanie zyskiwali rozwiązanie odróżniające ich od konkurentów w dynamicznym otoczeniu rynkowym; obecni na sali użytkownicy dodali do tych zalet także spore oszczędności zapewniane przez wdrożenie systemu Flexcel NX. 

Flexcel NX – limitowana edycja i konkurs Kodak's Global Flexo Innovation Awards

Ostatni z prelegentów – Roland Hamacher, szef sprzedaży na Europę z firmy Kodak – zapowiedział dwie ciekawe globalne inicjatywy przedsiębiorstwa z okazji 10-lecia technologii Flexcel NX. Pierwszą z nich będzie wprowadzenie na rynek limitowanej edycji 25 systemów Flexcel NX, wyróżniających się unikalną stylistyką i atrakcyjnym, nowoczesnym wzornictwem. Równolegle Kodak wprowadza także nowe nagrody Kodak Global Flexo Innovation Awards. Konkurs jest otwarty dla uczestników z całego świata, a jego celem jest uhonorowanie osiągnięć i postępów w projektowaniu opakowań, a także sukcesów w zakresie zastosowania workflow w produkcji. Wziąć w nim może udział każdy projekt opakowania komercyjnego wydrukowanego z pomocą płyt Kodak Flexcel NX. Zwycięzcy w poszczególnych kategoriach zostaną wybrani przez niezależne jury złożone z ekspertów, a następnie zaprezentowani podczas specjalnej ceremonii na początku 2019 roku. Jacek Galiński zachęcał polskich użytkowników tej technologii do udziału w konkursie. Kończąc spotkanie zapowiedział jednocześnie kolejne wydarzenia Klubu Flekso i warsztaty z technologią Flexcel NX.

Artykuł sponsorowany