200 lat Koenig & Bauer
1 Jan 1970 09:53

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W dniach 21-23 września br. w Würzburgu firma Koenig & Bauer świętowała jubileusz 200-lecia. Dzień przed oficjalną uroczystością odbyła się konferencja prasowa, w czasie której Klaus Bolza-Schünemann, CEO Koenig & Bauer przedstawił najważniejsze kamienie milowe w historii przedsiębiorstwa, kładąc szczególny nacisk na akwizycje dokonane w ciągu ostatnich 25 lat. To one umożliwiły niemieckiej firmie - jeszcze ćwierć wieku temu skoncentrowanej na produkcji gazetowej i wydawniczej - zajęcie pozycji lidera w druku opakowań. 

Ekspansja niemieckiego koncernu w segmencie opakowań przypada na lata 2002-2016 w związku z akwizycjami takich firm jak Metronic, LTG Mailänder, Kammann, Flexotecnica czy Iberica. Dziś należy do niego 80% segmentu dekoracji metalu, szkła i pojemników oraz 63% rynku offsetowego druku wielkoformatowego i opakowań. Od rana do wieczora obcujemy z produktami drukowanymi na maszynach Koenig & Bauer: od bezpośrednio zadrukowanych flakonów perfum podczas porannej toalety, przez gazetę przejrzaną do śniadania, banknoty, karty kredytowe, szeroką gamę opakowań podczas popołudniowych zakupów, po książki i magazyny czytane przed snem – wyliczał Klaus Bolza-Schünemann. – I co najważniejsze, większość z tych produktów nie może być zastąpiona przez media elektroniczne czy ekrany komputerów, a zapotrzebowanie na nie stale rośnie. Dzięki temu w przyszłość patrzymy z optymizmem. A tę koncern Koenig & Bauer wiąże przede wszystkim z drukiem przemysłowym i opakowań, co podkreślał dyrektor finansowy koncernu dr Mathias Dähn: Z perspektywy prognoz wzrostu światowej gospodarki, globalnej populacji, rozwoju handlu internetowego oraz rosnącej liczby jednoosobowych gospodarstw domowych największy potencjał drzemie w segmencie opakowań, w którym już dziś jesteśmy liderem w zakresie offsetowego druku na kartonach, metalu i szkle. Plany Koenig & Bauer zakładają powiększanie udziału rynkowego w druku opakowań giętkich, na tekturze oraz w sektorze kodowania i znakowania. Nowe produkty, takie jak hybrydowy system cyfrowy VariJet 106 zaprezentowany na ubiegłorocznych targach drupa 2016, a także inne rozwiązania do druku cyfrowego, fleksograficznego i offsetowego oraz na arkuszach metalu czy puszkach na napoje będą miały znaczący udział w tym wzroście. Klaus Bolza-Schünemann ogłosił pierwsze zamówienie na cyfrową maszynę arkuszową CorruJET do druku na tekturze falistej, która trafi do niemieckiej firmy. Współpraca z firmą HP w zakresie inkjetowych rozwiązań drukujących na tekturze falistej również została przez Mathiasa Dähna określona jako pomyślna i przyszłościowa. Usługi serwisowe mają już dziś znaczący udział w przychodach koncernu – docelowo mają stanowić 30% obrotu grupy. Technologiom przyszłości będzie poświęcone nowe, zbudowane od podstaw centrum demonstracyjne na terenie zakładu w Würzburgu, które już wkrótce wypełnią maszyny cyfrowe i fleksograficzne.

W trzeci wiek działalności firma Koenig & Bauer wkracza z nową nazwą, nowym logo oraz nowym designem maszyn. Dziś Koenig & Bauer AG posiada 33 spółki zależne, a 12 z nich wytwarza własne produkty dla własnej grupy klientów – stwierdził Klaus Bolza-Schünemann. – Jubileusz 200-lecia postrzegamy jako idealny moment na skupienie wszystkich działalności Grupy, od druku analogowego i cyfrowego, przez prepress, postpress, po usługi serwisowe pod jedną silną marką. Uproszczoną formą logo jest czerwony znak Et (potocznie zwany etką), który – będąc symbolem łacińskiego spójnika, odpowiednika polskiego „i” – symbolizuje misję i wizję firmy: tradycję i innowację, potrzeby i technologie, dostępność i profesjonalizm. Doskonale podsumowuje także jubileuszową publikację koncernu „People – Machines – Ideas” (Ludzie – Maszyny – Pomysły): ważące blisko 2 kg wyjątkowe wydanie składa się z trzech różniących się zawartością i layoutem książek, oddających hołd przeszłości, teraźniejszości oraz przyszłości druku.  AN n