Branża napojów spogląda w przyszłość
1 Jan 1970 13:09

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Tempo, z jakim na rynku pojawiają się nowe rodzaje opakowań na napoje, jest iście bezprecedensowe; dzieje się tak, bowiem mimo wielu zalet plastikowych butelek nie brakuje obaw, że wcześniej czy później zanieczyszczą one środowisko naturalne. Z tego powodu coraz więcej konsumentów sięga po butelki szklane. Jak informuje organizacja Action Forum Glass Packaging (Aktionsforum Glasverpackung), wielkość sprzedaży napojów (liczona w tonach opakowań szklanych) w Niemczech wzrosła w pierwszej połowie 2020 roku o 0,9% w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim. Branża odnotowała znaczny przyrost sprzedaży (o 27,8%), zwłaszcza w sektorze opakowań szklanych do napojów bezalkoholowych takich jak woda, mleko i soki. 

Nowe trendy dostrzega gigant w branży napojów, koncern Coca-Cola, który zainwestował w dwie rozlewnie napojów do szklanych butelek w Niemczech. Grupa może liczyć na sprzedaż nie tylko dlatego, że konsumenci troszczą się o środowisko, ale również dlatego, że czują oni nostalgię do pękatych butelek, które pamiętają z dzieciństwa lub z filmów. Firma planuje jednak trzymać się swojej strategii mieszania opakowań szklanych i butelek z PET, ponieważ nawet te drugie mogą być wielokrotnie zbierane, czyszczone i ponownie wykorzystywane dzięki systemom recyklingu. 

Z uwagi na niską masę i niższą energochłonność recykling PET zyskuje przewagę nad szkłem jako mniej uciążliwy dla środowiska naturalnego. 

Okazuje się, że producenci mogą liczyć na jeszcze więcej korzyści związanych z nalewaniem napojów do butelek z PET, co udowadnia Karl Knauer, firma opakowaniowa z siedzibą w Schwarzwaldzie. Opracowana we współpracy z systemowym dostawcą – firmą Krones – innowacja „LitePac Top” zakwalifikowała się do finału konkursu German Sustainability Award 2021. Zamiast konwencjonalnej folii termokurczliwej do zbiorczego zapakowania butelek z napojami wykorzystano pojemnik z tektury litej „LitePac Top”. Opakowanie z folii kurczliwej typu shrink sleeve zostało zastąpione przez tekturowy pojemnik i papierową taśmę. Jury doceniło ekologiczne korzyści wynikające z oszczędności materiałów i energii, jakie przyniosło to rozwiązanie. Jednak butelki pakowane tą metodą są nadal wykonane z PET. 

Butelki idealnym wyborem dla GOZ

Butelki z PET stają się problemem tylko wówczas, gdy nie mogą zostać przetworzone na produkty wysokiej jakości lub znikają z obiegu materiałowego z innych powodów, np. w wyniku przetworzenia na energię cieplną w spalarniach odpadów. Idealnym wyjściem byłoby wyprodukowanie nowej butelki ze starej. PepsiCo Deutschland zaangażowała się w realizację tego celu i zamierza być pierwszą firmą napojową w Niemczech, która do końca 2021 r. w procesach produkcji swych butelek będzie wykorzystywać wyłącznie plastik (PET) pochodzący z recyklingu. Firma zamierza zainwestować 7 milionów euro w przestawienie się na tworzywa sztuczne z recyklingu i w ten sposób zaoszczędzić 15 tys. ton pierwotnego tworzywa sztucznego rocznie. Tym samym PepsiCo uaktualnia swój wcześniej ogłoszony cel, jakim było wykorzystanie w opakowaniach sprzedawanych do 2030 r. na terenie całej Unii Europejskiej 50% PET pochodzenia biologicznego (rPET).

Rządy wywierają presję w sprawie opakowań jednorazowych

Nie każda butelka sprzedawana w systemie kaucyjnym stanowi element systemu recyklingu. Po zużyciu są one zwracane, za pośrednictwem zakładów zbiórki odpadów, do recyklingowej pętli materiałów PET. Aby jeszcze bardziej poprawić te proporcje, w marcu 2020 roku Niemiecka Rada Federalna (wyższa izba niemieckiego parlamentu) opowiedziała się za wnioskiem, by obowiązkowa kaucja została rozszerzona na wszystkie napojowe butelki jednorazowego użytku. W tym kontekście Rada zaapelowała do rządu Niemiec o przyjęcie odpowiednich przepisów w związku z rychłą nowelizacją niemieckiego prawa opakowaniowego związaną z wdrożeniem europejskiej dyrektywy w sprawie tworzyw sztucznych jednorazowego użytku (2019/904/UE). Potencjalna nowa regulacja dotyczyłaby nie tylko tworzyw sztucznych, ale także niektórych puszek po napojach, które nie są jeszcze objęte obowiązkową kaucją. 

Wielu producentów napojów nadal używa puszek aluminiowych i metalowych, ponieważ oferują one niezrównane własności w zakresie ochrony produktu. Na przykład browary lubią używać metalowych opakowań, ponieważ piwo traci smak pod wpływem światła. Problem polega na tym, że puszki nie mogą być po prostu przetwarzane na nowe puszki do napojów ze względu na utratę przez nie jakości. Firma Ball Corporation wyeliminowała tę wadę, oferując butelkę Infinity Aluminium Bottle, która nadaje się do recyklingu. Została ona wykonana z wytłaczanego aluminium, które świetnie sprawdza się nie tylko w przypadku pakowania napojów, ale również szamponów i odżywek, mydeł, kremów do ciała, mocnych alkoholi, jogurtów, dressingów, syropów, przypraw i innych produktów. 

W zeszłym roku browar Carlsberg wdrożył na rynku zupełnie nową koncepcję – papierową butelkę do piwa wykonaną z włókien drzewnych pozyskanych z odpowiedzialnie zarządzanych upraw leśnych. Obecna wersja butelki jest wyłożona od wewnątrz barierową folią polimerową, co czyni z niej opakowanie kompozytowe – ze wszystkimi wadami, jakie pociąga za sobą taki typ pojemnika w procesie recyklingu. Duński producent ogłosił jednak, że trwają prace nad stworzeniem rozwiązania, które nie wykorzystuje tworzyw sztucznych. 

Chociaż część z tego typu rozwiązań nigdy nie wyjdzie poza niszowe zastosowania, ciągle podejmowane są kolejne wysiłki dowodzące, że w tej dziedzinie dzieje się wiele. Oprócz wymienionych firm właściwie każde duże przedsiębiorstwo – by wymienić choćby Danone czy Nestlé – pracuje nad nowymi, zrównoważonymi opakowaniami. Ich producenci mogą skorzystać z wiedzy dostawców materiałów opakowaniowych i maszyn pakujących, projektantów i firm logistycznych, którzy bez wątpienia trzymają w zanadrzu zaskakujące nowe rozwiązania w zakresie zrównoważonych opakowań na napoje, by pokazać je na targach FachPack 2021. Jedną z okazji do omówienia innowacyjnych i inspirujących tematów związanych z takimi opakowaniami zapewnia nowa cyfrowa platforma dialogu myBeviale.com, która ma zostać uruchomiona w listopadzie 2020 r. i będzie dostępna przez cały rok.

Na podstawie materiałów FachPack opracował TK