Czy branża opakowań nadąży za rozwojem e-commerce?
1 Jan 1970 15:24

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

E-commerce podbija Europę i USA, a wraz z nim – branżę opakowań, która stawia na najnowsze technologie. Czy producenci maszyn nadążą za ekologicznymi trendami i oczekiwaniami klientów, które z roku na rok są coraz wyższe? Przekonamy się podczas jubileuszowej edycji targów Warsaw Pack 2020. „Zapowiada się prawdziwe święto branży opakowań” – przekonuje Monika Wójcik, dyrektor targów, które już po raz piąty zagoszczą w Ptak Warsaw Expo.

Jeszcze nigdy rynek e-commerce w Polsce nie rósł tak dynamicznie. Analitycy prognozują, że już w przyszłym roku obroty w handlu online sięgną blisko 70 mld złotych. 

Dynamika rozwoju branży również jest godna pozazdroszczenia – do 2022 roku branża e-commerce w Europie i USA wzrośnie o kolejne 76%, podczas gdy handel tradycyjny zyska zaledwie 16%. Zmiany widać gołym okiem: sklepy stacjonarne zamieniają się w showroomy, a wielcy gracze rezygnują z dużych powierzchni i zwiększają liczbę produktów na półce.

Za rozwojem e-handlu muszą nadążyć też inne branże. Przed ogromnymi wyzwaniami stoją producenci opakowań. Jest rekordowe zapotrzebowanie na materiały, pudełka, etykiety i wypełniacze – podkreśla Monika Wójcik, dyrektor targów Warsaw Pack 2020. – Kluczem do sukcesu jest jednak wysokiej jakości oprogramowanie, automatyzacja procesów oraz park technologiczny, który składa się z najlepszych na rynku maszyn. Obecnie bez wydajnych maszyn do pakowania trudno wyobrazić sobie branżę spożywczą, firmy medyczne, budowlane, meblarskie czy logistyczne. Z roku na rok rośnie też rola efektywnego transportu i przechowywania produktów. Czasu na dostarczenie produktu jest coraz mniej, więc firmy decydują się na automatyzację procesów.

Z roku na rok konsumenci są coraz bardziej świadomi

Obecnie aż 40% opakowań jest używanych do pakowania żywności, co tworzy rynek warty blisko 180 mld dolarów. Branża opakowaniowa wyróżnia się przy tym sporą dywersyfikacją, szczególnie sektor związany z produkcją i pakowaniem napojów. Jedna piąta rynku przypada na butelkowanie, puszkowanie oraz paletyzację napojów. Część firm związała się też z branżą farmaceutyczną i tytoniową, co oznacza, że kluczem do sukcesu w biznesie są wydajne maszyny do napełniania, kapslowania, formowania, paletyzowania, cięcia, owijania czy znakowania opakowań. W najbliższych latach globalny rynek maszyn pakujących będzie rósł średnio o 4,7% rocznie – prognozują analitycy Freedonia Group. Blisko połowa etykieciarek, urządzeń do nadrukowywania kodów oraz napełniania i zamykania trafi na Daleki Wschód, podczas gdy do Europy zaledwie co piąte. 

Wyścig technologiczny napędzają też ekologiczne trendy. Konsumenci chcą żyć w zgodzie ze środowiskiem naturalnym, a właściciele firm zdają sobie sprawę, że w najbliższych latach ograniczanie zanieczyszczeń będzie miało najwyższy priorytet. Eksperci skupiają się na tym, jak zorganizować obieg opakowań przeznaczonych do recyklingu – wyjaśniają organizatorzy targów Warsaw Pack, których jubileuszowa, piąta edycja startuje już na początku marca 2020 r. w Ptak Warsaw Expo. Jednym z ważniejszych punktów programu będzie konferencja „Opakowania w obiegu zamkniętym”. Jesteśmy przekonani, że wydarzenie przyciągnie mnóstwo osób, które na co dzień stykają się z produkcją opakowań bądź wykorzystują produkty gotowe do zapakowania swoich towarów.

Branża stawia na rozwiązania przyjazne środowisku

Największą zmorą e-sklepów są opakowania z tworzyw sztucznych. Ponieważ konsumenci są coraz bardziej świadomi, giganci elektronicznego handlu zapowiadają ograniczenie zużycia plastiku. W branży opakowań nie przeszła też bez echa unijna dyrektywa, która zakazała stosowania jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych. Ze sprzedaży wycofano między innymi plastikowe sztućce i talerzyki. Sen z powiek właścicieli mniejszych firm spędza jednak pytanie: czy wdrożenie ekologicznych rozwiązań przyniesie oszczędności? Organizatorzy Warsaw Pack 2020 zaproszą do dyskusji cenionych ekspertów, a także przedsiębiorców i przedstawicieli organizacji branżowych. Sektor MŚP ma ogromny wpływ na ochronę środowiska – przekonują eksperci z branży recyklingu. – Wystarczy zauważyć, jak zmieniły się nasze przyzwyczajenia przez ostatnie lata: wolimy ekologiczne opakowania, ograniczamy zużycie papieru i lepiej wykorzystujemy surowce. Nawet te najmniejsze działania przynoszą efekty.

Święto branży opakowań zbliża się wielkimi krokami. Technika pakowania, opakowania, e-commerce, automatyka i robotyka, etykiety, druk czy logistyka i magazynowanie – to zaledwie część stref, które zagoszczą podczas jubileuszowej edycji targów w Ptak Warsaw Expo. Szeroka gama maszyn, najnowsze rozwiązania logistyczne i wysokiej jakości opakowania co roku przyciągają mnóstwo zainteresowanych osób. Ogromnym powodzeniem cieszą się konferencje, konkursy, a także specjalna strefa sprzyjająca kontaktom biznesowym hosted buyers. Międzynarodowe Targi Warsaw Pack 2020 startują już w dniach 3-5 marca 2020 roku w Ptak Warsaw Expo. Szczegółowy program znajduje się na stronie www.warsawpack.pl. 

Opracowano na podstawie materiałów organizatora