Dobre nastroje na Szczycie FEFCO
1 Jan 1970 13:39

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Szczyt Europejskiej Federacji Producentów Tektury Falistej FEFCO, który odbył się w dniach 23-25 maja, zgromadził 200 wysokiego szczebla przedstawicieli tej branży oraz współpracujących z nimi dostawców. Słońce świeciło jasno nad Sztokholmem, a piękna pogoda współgrała z pozytywnymi nastrojami uczestników wyrażanymi w trakcie dyskusji nad rynkowymi perspektywami tektury falistej.

Stary nowy prezes FEFCO

W przeddzień rozpoczęcia Szczytu Zgromadzenie Ogólne FEFCO dokonało reelekcji dra Jana Klingele (aktywnego wspólnika w spółce Klingele Papierwerke) na prezesa, a Jeana-Paula Macharisa (prezesa VPK Packaging) na wiceprezesa organizacji na kolejną dwuletnią kadencję. Po raz pierwszy stanowisko wiceprezesa otrzymał Saverio Mayer (dyrektor generalny Smurfit Kappa Europe), a Nina Iversen (dyrektor zarządzająca w Glomma Papp) została wybrana honorowym wiceprezesem FEFCO. 

Przemysł tektury falistej rozwija się doskonale dzięki e-handlowi, solidności gospodarki i stabilności handlu międzynarodowego w Europie i na świecie – podkreślił Klingele powód swej reelekcji. – Przez ostatnie dwa lata FEFCO osiągnęła wiele dzięki kampanii informacyjnej „Circular by Nature”, a rozpowszechnienie jej przekazu przez krajowe stowarzyszenia zwielokrotniło pozytywny odbiór tektury falistej wśród odbiorców docelowych.

Pod znakiem zrównoważonego rozwoju

To właśnie Klingele gorąco przywitał uczestników Szczytu, podkreślając wiele osiągnięć organizacji oraz jej doskonałe perspektywy – i to mimo kilku wyzwań powodowanych przez obecną sytuację rynkową.

Już pierwszego dnia zgromadzeni mieli okazję wysłuchać wystąpienia imponującej grupy prelegentów, omawiających kluczowe kwestie o strategicznym znaczeniu dla branży. Rozpoczął Thorbjörn Sagerström ze Szwedzkiego Stowarzyszenia Producentów Tektury Falistej (SWIF), po którym inspirujące przemowy wygłosili Saverio Mayer, szef Smurfit Kappa Europe („Im większe oczekiwania stawiane przed branżą tektury falistej i im wyższy poziom złożoności problemów do rozwiązania, tym większe szanse dla nas, by „zrobić różnicę”), a następnie Eduardo Posada z Gondi Group, który – prezentując rynek tektury falistej w Meksyku – otworzył oczy niejednemu europejskiemu słuchaczowi na wyzwania stojące przed branżą z dala od Unii Europejskiej. 

Pia Sandvik oraz Marco Lucisano z RISE podkreślili znaczenie ciągłych badań nad materiałami z celulozy oraz ogromny potencjał rozwoju, jaki one zapewniają. Z kolei Emma Watkins z Instytutu Europejskiej Polityki Ochrony Środowiska Naturalnego (IEEP) zaprezentowała zmiany w nowych przepisach dotyczących wdrażania gospodarki obiegowej w krajach Unii Europejskiej. Jak stwierdziła: W UE dokonuje się zmiana priorytetów: myślenie o odpadach jest zastępowane przez myślenie o cyrkularności.

Nathalie Schneegans z FEFCO zaprezentowała efekty bardzo udanej kampanii informacyjnej FEFCO „Circular by Nature”, która koncentruje się na prezentowaniu pełnych możliwości odzysku opakowań z tektury falistej oraz ich miejsca w gospodarce obiegowej. Wreszcie Mats Lindgren z Kairos Future zakończył pierwszy dzień Szczytu wykładem na temat sposobów poprawy szans współczesnych firm w dziele wdrażania strategicznych innowacji. 

Przez cały pierwszy dzień Szczytu prelegenci przypominali słuchaczom, że opakowania z tektury falistej zaspokajają wszelkie potrzeby rzeczników zrównoważonego rozwoju i są faktycznym czempionem recyklingu (w odróżnieniu od materiałów produkowanych z surowców kopalnych). Wszędzie tam, gdzie ekologia i zrównoważony rozwój są traktowane jako główna korzyść, rosną szanse opakowań z tektury falistej na zdominowanie rynku opakowaniowego.

Chwytaj szanse

Drugiego dnia Szczyt skoncentrował się na zaprezentowaniu, w jaki sposób bliska współpraca z klientami oraz sektorem sprzedaży detalicznej może korzystnie oddziaływać na cały łańcuch dostaw i zapewniać korzyści klientom końcowym. Pod hasłem „Posłuchaj swych klientów” wystąpili najważniejsi tego dnia mówcy, m.in. Daniel Bornemann z firmy Simon-Kucher & Partners, Neil Osment z NOA-PRISM, Ian Schofield z Iceland Foods, Uwe Streiber z Zalando oraz Ulf Tillman z IKEA.

Ich zdaniem możliwy jest zasadniczy zwrot ku alternatywie reprezentowanej przez opakowania przyjazne dla środowiska. Ian Schofield z Iceland Foods pracuje nad całkowitym wyeliminowaniem do 2023 r. tworzyw sztucznych z etykiet marek własnych. Prelegent przypomniał uczestnikom, że: Nie chodzi tylko o ryby – opakowania z plastiku oddziałują na nasz cały łańcuch pokarmowy. Gary Saunders, prezes FEFCO Market & Environment Committee, oraz Thomas Maiwald (również FEFCO) zaprezentowali pozytywne efekty inicjatywy stowarzyszenia, której celem było wsparcie czołowych sieci sprzedaży w zaadaptowaniu odpowiednich opakowań z tektury falistej do transportu oraz ekspozycji owoców i warzyw. 

Z mową końcową wystąpił wiceprezes FEFCO Jean-Paul Macharis, który zachęcił uczestników do korzystania z rosnącego popytu konsumentów na zrównoważone, ekologiczne i nadające się do 100% recyklingu opakowania tekturowe. Handel internetowy, walka z odpadami spożywczymi oraz rozwój nowoczesnych technologii produkcji zapewniają mnóstwo okazji, by wyróżnić się z ofertą opakowań z tektury falistej – przekonywał słuchaczy. 

Na podstawie informacji FEFCO opracował TK