Ekologiczne opakowania mają znaczenie 
1 Jan 1970 10:45

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Dwie międzynarodowe firmy opakowaniowe, niezależnie od siebie, opublikowały w ostatnich tygodniach wyniki sondaży poświęconych zrównoważonym opakowaniom. Koncern Smurfit Kappa skoncentrował się w swoim badaniu na działaniach producentów podejmowanych w celu ograniczenia ilości odpadów trafiających do środowiska, zaś badanie LOHAS2020, w którym partycypowała firma Metsä Board, dotyczyło wpływu ekologicznych materiałów opakowaniowych na decyzje zakupowe konsumentów.

Zrównoważony rozwój motorem napędowym rozwoju firm

Sondaż poświęcony zrównoważonemu rozwojowi i opłacalności (Sustainability and Profitability Survey), który przeprowadzono w gronie 200 przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej na zlecenie Smurfit Kappa, ujawnia, że zrównoważony rozwój jest motorem napędowym wszystkich działań R&D oraz rozwoju nowych produktów w ponad 1/3 badanych firm. 

Znaczenie opakowań jako kluczowego elementu zwiększania innowacyjności wymieniło najwięcej, bo aż 7 na 10 badanych. Uznali oni, że to materiały do produkcji opakowań stanowią największe wyzwanie w zakresie zrównoważonego rozwoju. 

59% wymieniło zbiórkę i recykling, a 56% materiały wykorzystywane do wytwarzania produktów. Co więcej, blisko 9 na 10 firm przyznaje się do wykorzystywania wcześniej użytego lub zrecyklowanego materiału w produktach lub opakowaniach jako elementu swych strategii zrównoważonego rozwoju. 

Arco Berkenbosch, wiceprezes ds. innowacji i rozwoju w Smurfit Kappa, komentując wyniki ankiety powiedział: To badanie wskazuje, że firmy muszą uwzględnić obecnie kwestie zrównoważonego rozwoju w trudnej sytuacji ekonomicznej, a konsumenci będą nadal stawiać je na porządku dziennym.

Z punktu widzenia dostawców istnieje wiele łatwych do osiągnięcia korzyści w globalnej branży opakowań, które nie wymagają ponoszenia dużych kosztów, począwszy od ograniczenia ilości pustego miejsca w opakowaniach stosowanych w kanałach sprzedaży internetowej oraz zmniejszenia skali wykorzystania tworzyw sztucznych do transportu towarów w łańcuchach dostaw. Odkrywamy wzrost popytu na produkty z naszej gamy „Better Planet Packaging”, które stanowią zrównoważoną alternatywę dla produktów jednorazowego użytku z plastiku.

W miarę, jak nasila się proces przechodzenia na zrównoważone opakowania, kluczowe z punktu widzenia firm jest inwestowanie w innowacyjne rozwiązania, które zaspokajają potrzeby użytkowników, poprawiają odbiór marki oraz zapewniają sukces strategii zrównowa- żonego rozwoju – dodaje Berkenbosch.

Sondaż, który zbadał również opinię konsumentów dotyczącą zrównoważonego rozwóju oraz ich sposoby na tworzenie bardziej „zielonej” przyszłości, odkrył, że dla 37% spośród nich wzornictwo opakowań ma znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowych. O tym, że kupujący zwracają uwagę na opakowania, świadczy również fakt, że ponad 50% ankietowanych zakupiło w ostatnich 6 miesiącach produkt wyłącznie dlatego, że był on zapakowany w opakowanie wielokrotnego użytku lub wykonane z materiałów biodegradowalnych.

Sondaż Smurfit Kappa wskazuje również, że 8 na 10 firm postrzega zrównoważony rozwój jako inwestycję długoterminową – nie koszt – i bierze pod uwagę skłonność konsumentów do wyboru ekologicznych rozwiązań.

Konsumenci wybierają „zielone” opakowania

Badanie LOHAS2020 przeprowadzone w Finlandii wykazało, że stosowanie ekologicznych materiałów opakowaniowych nabiera coraz większego znaczenia w decyzjach zakupowych konsumentów. Wynika z niego, że rosnąca liczba kupujących bierze pod uwagę konsekwencje swoich zachowań. Nawet dwóch spośród trzech fińskich konsumentów chciałoby uzyskać więcej informacji na temat opakowań mających optymalne właściwości dla środowiska i okresu przydatności produktu.

Było to trzecie badanie konsumenckie LOHAS poświęcone kwestii opakowań. W porównaniu z poprzednimi badaniami przeprowadzonymi w latach 2011 i 2014 coraz ważniejszym czynnikiem wpływającym na zachowania konsumentów staje się styl życia ukierunkowany na zachowanie zdrowia i zrównoważony rozwój. Pandemia koronawirusa mogła wpłynąć na ocenę najważniejszych zalet opakowań przez konsumentów – powiedziała Virpi Korhonen z Sense N Insight.

Opakowania mają istotny wpływ na postrzeganie produktu jako zrównoważonego. Połowa spośród zaangażowanych konsumentów LOHAS stwierdziła, że czuje się niekomfortowo kupując produkty, których opakowania uważa za szkodliwe dla środowiska. Wśród produktów niskoemisyjnych tektura została uznana za nowoczesną, bezpieczną i ekologiczną alternatywę. 

Dwie trzecie respondentów uznaje możliwość recyklingu opakowań za istotny czynnik przy podejmowaniu decyzji zakupowych. 85% zaangażowanych konsumentów LOHAS preferuje opakowania, które wyraźnie informują o swoim producencie i pochodzeniu. Specjaliści od opakowań mogą odegrać istotną rolę zarówno we wprowadzaniu na rynek bardziej zrównoważonych alternatyw, jak i w informowaniu oraz edukowaniu konsumentów – powiedziała Leena Yliniemi, Metsä Board product management director.

Metsä Board, która należy do Metsä Group, była jednym z organizatorów badania LOHAS2020 przeprowadzonego w lutym, w Finlandii. Badaniem objęto 1000 fińskich konsumentów. Ich podejście do opakowań zostało ocenione na podstawie uwzględniania w stylu życia takich wartości jak własny dobrostan i zrównoważony rozwój gospodarki. LOHAS jest skrótem od „Lifestyles of Health and Sustainability” (Style życia sprzyjające zdrowiu i zrównoważonemu rozwojowi). 17% Finów należy do grupy zaangażowanej LOHAS, a 28% do grupy średnio zaangażowanej LOHAS. Osoby należące do tych grup kierują się wartościami LOHAS w swoich codziennych zachowaniach konsumpcyjnych.

Opracowano na podstawie materiałów firm Smurfit Kappa i Metsä Board