Eksport i inwestycje na plus, przyszłość niepewna
1 Jan 1970 14:10

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

VDMA opublikowała raport nt. europejskiego rynku maszyn pakujących. Ubiegły rok był bardzo udany dla producentów maszyn do przetwarzania i pakowania żywności: produkcja wzrosła o 8% i osiągnęła wartość niemal 15,2 mld euro – wynika z raportu stowarzyszenia VDMA.

Wielu producentów wkroczyło w 2018 rok z bardzo rozbudowanym portfelem zamówień, który w pierwszej połowie roku zaczęli stopniowo realizować. To również tłumaczy bardzo wysoki, 8-procentowy poziom wzrostu sektora przez cały rok – wyjaśnia Richard Clemens, dyrektor zarządzający VDMA. 

Sektor maszyn opakowaniowych wzrósł o 8% do 7,1 mld euro. Wartość segmentu „Inne maszyny opakowaniowe” zwiększyła się o blisko 12% do poziomu 4,9 mld euro, podczas gdy segmentu „Maszyny pakujące do napojów” o 1%, do poziomu 2,2 mld euro, czyli nieznacznie powyżej wyniku zanotowanego w 2017 r.

Jeśli przyjrzymy się segmentowi maszyn do przetwarzania żywności, to dostrzeżemy, że wartość poszczególnych podsegmentów zmieniała się w różnym tempie, ale we wszystkich przypadkach przyrostowo. I tak produkcja maszyn do przetwórstwa mięsa wzrosła o 7,6% (do 1,2 mld euro); maszyn piekarniczych o 9% (667 mln euro), maszyn cukierniczych o 16% (360 mln euro), a maszyn do produkcji napojów o 7% (552 mln euro). 

Eksport i inwestycje na plus, przyszłość niepewna

W 2018 r. eksport maszyn do obróbki i pakowania żywności wzrósł o 6,1% do ponad 9 mld euro. Dostawy do najważniejszego regionu sprzedaży, czyli 28 krajów Unii Europejskiej, zwiększyły się o 9%. Popyt z USA, największego rynku pozaeuropejskiego, również utrzymał się na wysokim poziomie. Dobre wyniki eksportu zanotowano także na wielu innych rynkach, w tym brazylijskim, japońskim, południowokoreańskim oraz indyjskim. 

Autorzy raportu przewidują dalszy rozwój sektora w najbliższym okresie, bowiem będzie on korzystał z rosnącego globalnego popytu na żywność oraz napoje przetworzone i pakowane, a także na produkty farmaceutyczne. Z drugiej strony w 2019 r. nie należy liczyć na powtórkę doskonałych wyników roku 2018; spodziewany jest dość przeciętny w porównaniu z ub.r. wzrost na poziomie 2%. 

Choć sprzedaż w pierwszych czterech miesiącach 2019 r. była wyższa niż w tym samym okresie roku ubiegłego, jednak w całym roku jej poziom powinien osiągnąć przeciętną, 2% wartość. Zamówienia złożone w pierwszych czterech miesiącach wypadają znacznie gorzej niż w roku ubiegłym. Niepewność związana z trwającymi sporami handlowymi, a także wiele lokalnych kryzysów regionalnych powodują, że inwestorzy wstrzymują się ze składaniem nowych zamówień – wyjaśnia Clemens. 

Na podstawie materiałów VDMA opracował TK