etma wybrała najlepsze tuby roku 2018 
1 Jan 1970 10:06

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Jednym z punktów niedawnego spotkania Zgromadzenia Ogólnego członków etma, europejskiego stowarzyszenia producentów tub opakowaniowych, był wybór laureatów w konkursie „Tuba roku”. Tym razem wzięło w nim udział 40 projektów zgłoszonych do rywalizacji przez 20 firm członkowskich etma. 

Jak co roku jurorzy stanęli przed wyzwaniem wyboru tylko jednego zwycięzcy w każdej z czterech kategorii: na najlepszą tubę aluminiową, z tworzyw sztucznych, z laminatu oraz tubę prototypową. Nie było to zadanie łatwe zważywszy na dużą liczbę nowych rozwiązań, innowacyjnych zastosowań oraz technicznych innowacji, które należało ocenić. 

Pierwsze miejsce w kategorii „Tuba aluminiowa” zajął włoski producent, firma La Metallurgica, za tubę na farbę do włosów. Jurorzy docenili fakt, że choć na pierwszy rzut oka wygląda ona standardowo i nie różni się od produktów konkurencji, rzeczywista innowacyjność kryje się przed oczami klientów. Znak wodny niewidoczny dla ludzkiego oka został idealnie zintegrowany z nadrukowanym obrazem; specjalne oprogramowanie umożliwia wbudowanie w motyw graficzny różnych cyfrowych znaczników. Przy użyciu aplikacji Linkreader każdy z nich może zostać w prosty sposób zeskanowany za pomocą smartfonu lub tabletu – w ten sposób użytkownik zyskuje bezpośredni dostęp do wysoce zróżnicowanego zasobu cyfrowych informacji i mediów. Możliwości użycia tej technologii są praktycznie nieograniczone: można za jej pośrednictwem zapewnić konsumentowi dostęp do strony www producenta, umieszczać linki specjalne, pliki wideo, profile facebookowe, dane kontaktowe, kierować na blogi i fora internetowe oraz do innych informacji personalizowanych. W opinii jurorów produkt La Metallurgica to prawdziwy kamień milowy na drodze ku zorientowanej na konsumenta komunikacji przyszłości oraz – co nie mniej ważne – dodatkowe zabezpieczenie przed fałszowaniem.

Francuski producent Albéa zdobył pierwszą nagrodę w kategorii „Tuba z tworzyw sztucznych” za nowe zamknięcie typu flip-top (zawiasowe), stworzone dla marki Klorane firmy Pierre Fabre. Kompaktowy i płaski „Slim Cap” to jedno z najlżejszych zamknięć dostępnych obecnie na rynku. Dzięki swemu wzornictwu: wyjątkowo płaskim ramionom i specjalnej ostrej krawędzi redukuje do minimum problem z wodą gromadzącą się w zamknięciu. Wyjątkowy kształt „Slim Caps” wyróżnia je bezbłędnie wśród innych popularnych zamknięć, a w efekcie przyciąga wzrok konsumentów w punktach sprzedaży. Atrakcyjny wygląd oraz charakterystyczną kolorystykę uzyskano dzięki połączeniu zadruku w technologiach fleksograficznej i sitodrukowej. 

Zwycięstwo w kategorii „Tuba laminowana” przypadło szwajcarskiej firmie Hoffmann Neopac, twórcy tubki na żel Voltaren. Najbardziej wyróżniającą cechą produktu jest obecność „czystego” aplikatora typu „no mess”, który czyni użycie żelu jeszcze łatwiejszym i bardziej przyjaznym dla użytkownika. Nowatorski podajnik żelu z samozamykającą się końcówką do masażu różni się od konwencjonalnych gąbek lub aplikatorów kulkowych (roll-on) pozbawionych równie intuicyjnego systemu zamykania. Wyjątkowe wzornictwo aplikatora redukuje ilość żelu pozostałego na aplikatorze po rozsmarowaniu, a w efekcie zapewnia jego czystość i większą higieniczność w stosunku do innych rozwiązań na rynku.

Wyjątkowo stabilny kształt tubki ułatwia użytkownikom sięgnięcie aplikatorem do pleców lub ramion. Aplikator jest łatwy do zdemontowania dzięki zastosowaniu gwintowanego połączenia z szyjką tubki. W tubce wykonanej z tworzywa Polyfoil wykorzystano certyfikowane zamknięcie TopStar z plombą uniemożliwiającą otwarcie produktu bez pozostawiania śladów. Tubka została wyprodukowana z wykorzystaniem 6-kolorowego druku offsetowego.

Czwartym zwycięzcą, tym razem w kategorii „Tuba prototypowa”, został niemiecki producent Linhardt, twórca technologii gwarantującej zapewnienie jeszcze wyższych standardów higieny dla tub laminowanych. Wewnętrzną warstwę tuby powleczono specjalnym materiałem – makrocząsteczkową strukturą organiczno-metaliczną, która nie niszczy produktu w środku, za to bardzo wyraźnie ogranicza negatywny wpływ na niego bakterii, wirusów i grzybów. Ten „efekt przeciwbakteryjny” utrzymuje się przez ponad 5 lat; korzyści dla klientów są oczywiste i należą do nich możliwość znacznego ograniczenia ilości konserwantów w produkcie oraz wyraźne wydłużenie czasu przydatności produktu do użytku. Co więcej, przy produkcji i napełnianiu tub można zrezygnować ze specjalistycznej sterylizacji. 

Gregor Spengler, sekretarz generalny etma, był bardziej niż usatysfakcjonowany wynikami konkursu: Duża liczba zgłoszeń do konkursu świadczy o rosnącym znaczeniu nagród etma i ich akceptacji. Jestem szczególnie zadowolony, że tuby zgłoszone do konkursu należały w niemal identycznych proporcjach do każdej kategorii: aluminiowych, plastikowych, wykonanych z laminatów oraz prototypów. Dowodzi to, że nowatorstwo i duch innowacyjności w europejskim przemyśle tub nie ogranicza się do nisz, ale przenika cały rynek i dotyczy rozmaitych zastosowań.

Bez względu na to, czy myślimy o nowoczesnej interaktywności, o higienie i aplikacjach przyjaznych dla konsumentów, o ekologii i ochronie surowców, czy też o wymagających technologicznie rozwiązaniach zapewniających lepszą ochronę produktu: konkurs na „Tubę Roku” etma po raz kolejny potwierdził w imponujący sposób potencjał tub jako rozwiązania do pakowania. Równocześnie stanowi on dowód na kreatywność i innowacyjność członków etma na konkurencyjnym rynku opakowaniowym.

Na podstawie informacji etma opracował TK