Jednym z punktów niedawnego spotkania Zgromadzenia Ogólnego członków etma, europejskiego stowarzyszenia producentów tub opakowaniowych, był wybór laureatów w konkursie „Tuba roku”. Tym razem wzięło w nim udział 40 projektów zgłoszonych do rywalizacji przez 20 firm członkowskich etma.
Jak co roku jurorzy stanęli przed wyzwaniem wyboru tylko jednego zwycięzcy w każdej z czterech kategorii: na najlepszą tubę aluminiową, z tworzyw sztucznych, z laminatu oraz tubę prototypową. Nie było to zadanie łatwe zważywszy na dużą liczbę nowych rozwiązań, innowacyjnych zastosowań oraz technicznych innowacji, które należało ocenić.
Pierwsze miejsce w kategorii „Tuba aluminiowa” zajął włoski producent, firma La Metallurgica, za tubę na farbę do włosów. Jurorzy docenili fakt, że choć na pierwszy rzut oka wygląda ona standardowo i nie różni się od produktów konkurencji, rzeczywista innowacyjność kryje się przed oczami klientów. Znak wodny niewidoczny dla ludzkiego oka został idealnie zintegrowany z nadrukowanym obrazem; specjalne oprogramowanie umożliwia wbudowanie w motyw graficzny różnych cyfrowych znaczników. Przy użyciu aplikacji Linkreader każdy z nich może zostać w prosty sposób zeskanowany za pomocą smartfonu lub tabletu – w ten sposób użytkownik zyskuje bezpośredni dostęp do wysoce zróżnicowanego zasobu cyfrowych informacji i mediów. Możliwości użycia tej technologii są praktycznie nieograniczone: można za jej pośrednictwem zapewnić konsumentowi dostęp do strony www producenta, umieszczać linki specjalne, pliki wideo, profile facebookowe, dane kontaktowe, kierować na blogi i fora internetowe oraz do innych informacji personalizowanych. W opinii jurorów produkt La Metallurgica to prawdziwy kamień milowy na drodze ku zorientowanej na konsumenta komunikacji przyszłości oraz – co nie mniej ważne – dodatkowe zabezpieczenie przed fałszowaniem.
Francuski producent Albéa zdobył pierwszą nagrodę w kategorii „Tuba z tworzyw sztucznych” za nowe zamknięcie typu flip-top (zawiasowe), stworzone dla marki Klorane firmy Pierre Fabre. Kompaktowy i płaski „Slim Cap” to jedno z najlżejszych zamknięć dostępnych obecnie na rynku. Dzięki swemu wzornictwu: wyjątkowo płaskim ramionom i specjalnej ostrej krawędzi redukuje do minimum problem z wodą gromadzącą się w zamknięciu. Wyjątkowy kształt „Slim Caps” wyróżnia je bezbłędnie wśród innych popularnych zamknięć, a w efekcie przyciąga wzrok konsumentów w punktach sprzedaży. Atrakcyjny wygląd oraz charakterystyczną kolorystykę uzyskano dzięki połączeniu zadruku w technologiach fleksograficznej i sitodrukowej.
Zwycięstwo w kategorii „Tuba laminowana” przypadło szwajcarskiej firmie Hoffmann Neopac, twórcy tubki na żel Voltaren. Najbardziej wyróżniającą cechą produktu jest obecność „czystego” aplikatora typu „no mess”, który czyni użycie żelu jeszcze łatwiejszym i bardziej przyjaznym dla użytkownika. Nowatorski podajnik żelu z samozamykającą się końcówką do masażu różni się od konwencjonalnych gąbek lub aplikatorów kulkowych (roll-on) pozbawionych równie intuicyjnego systemu zamykania. Wyjątkowe wzornictwo aplikatora redukuje ilość żelu pozostałego na aplikatorze po rozsmarowaniu, a w efekcie zapewnia jego czystość i większą higieniczność w stosunku do innych rozwiązań na rynku.
Wyjątkowo stabilny kształt tubki ułatwia użytkownikom sięgnięcie aplikatorem do pleców lub ramion. Aplikator jest łatwy do zdemontowania dzięki zastosowaniu gwintowanego połączenia z szyjką tubki. W tubce wykonanej z tworzywa Polyfoil wykorzystano certyfikowane zamknięcie TopStar z plombą uniemożliwiającą otwarcie produktu bez pozostawiania śladów. Tubka została wyprodukowana z wykorzystaniem 6-kolorowego druku offsetowego.
Czwartym zwycięzcą, tym razem w kategorii „Tuba prototypowa”, został niemiecki producent Linhardt, twórca technologii gwarantującej zapewnienie jeszcze wyższych standardów higieny dla tub laminowanych. Wewnętrzną warstwę tuby powleczono specjalnym materiałem – makrocząsteczkową strukturą organiczno-metaliczną, która nie niszczy produktu w środku, za to bardzo wyraźnie ogranicza negatywny wpływ na niego bakterii, wirusów i grzybów. Ten „efekt przeciwbakteryjny” utrzymuje się przez ponad 5 lat; korzyści dla klientów są oczywiste i należą do nich możliwość znacznego ograniczenia ilości konserwantów w produkcie oraz wyraźne wydłużenie czasu przydatności produktu do użytku. Co więcej, przy produkcji i napełnianiu tub można zrezygnować ze specjalistycznej sterylizacji.
Gregor Spengler, sekretarz generalny etma, był bardziej niż usatysfakcjonowany wynikami konkursu: Duża liczba zgłoszeń do konkursu świadczy o rosnącym znaczeniu nagród etma i ich akceptacji. Jestem szczególnie zadowolony, że tuby zgłoszone do konkursu należały w niemal identycznych proporcjach do każdej kategorii: aluminiowych, plastikowych, wykonanych z laminatów oraz prototypów. Dowodzi to, że nowatorstwo i duch innowacyjności w europejskim przemyśle tub nie ogranicza się do nisz, ale przenika cały rynek i dotyczy rozmaitych zastosowań.
Bez względu na to, czy myślimy o nowoczesnej interaktywności, o higienie i aplikacjach przyjaznych dla konsumentów, o ekologii i ochronie surowców, czy też o wymagających technologicznie rozwiązaniach zapewniających lepszą ochronę produktu: konkurs na „Tubę Roku” etma po raz kolejny potwierdził w imponujący sposób potencjał tub jako rozwiązania do pakowania. Równocześnie stanowi on dowód na kreatywność i innowacyjność członków etma na konkurencyjnym rynku opakowaniowym.
Na podstawie informacji etma opracował TK