Blisko 44 tys. zwiedzających skorzystało z okazji do poszerzenia swej wiedzy na temat innowacji i trendów w sektorze opakowań i przybyło do Norymbergi w dniach 24-26 września na targi FachPack 2019. Czekało tam na nich ze swoją ofertą 1591 wystawców, by zaprezentować – stosownie do hasła przewodniego tegorocznej imprezy „Opakowania przyjazne dla środowiska” – szeroką gamę rozwiązań skoncentrowanych na ekologii i zrównoważonym rozwoju.
Wystawa przyciągnęła w tym roku znacznie większą liczbę gości spoza Niemiec niż w latach ubiegłych, potwierdzając reputację FachPack jako czołowych europejskich targów dla branż opakowań, przetwórstwa i technologii. Wspomniany motyw ekologii – który po raz pierwszy zajął należne mu miejsce jako główny temat targowych prezentacji – przewijał się we wszystkich 12 halach wystawowych oraz w programie towarzyszącym. Uczestnicy chętnie skorzystali z okazji do nawiązywania kontaktów oraz dyskusji na temat najlepszych rozwiązań opakowaniowych: na stoiskach, forach tematycznych i pokazach specjalnych. Dodatkową atrakcją była prezentacja laureatów Niemieckiej Nagrody Opakowaniowej oraz konkursu Sustainability Awards, uhonorowanych na FachPack 2019 za szczególnie innowacyjne rozwiązania.
Jestem oszołomiona żywiołowością, energią i duchem innowacyjności prezentowanymi przez przemysł opakowań i odzwierciedlanymi na stoiskach wystawców przez trzy dni imprezy. Istnieje tak wiele trendów, takich jak cyfryzacja, e-handel czy brand experience (czyli doświadczenia klientów lub użytkowników związane z produktami bądź usługami – przyp. TK), z których presją zmagają się producenci wprowadzając do obrotu nowe produkty. Dotyczy to zwłaszcza zrównoważonego rozwoju, który jest wyzwaniem dla branży od wielu lat, ale dopiero teraz naprawdę zyskał na popularności – komentuje Cornelia Fehlner, dyrektor wystawy FachPack w NürnbergMesse. Niemal połowa spośród blisko 1600 wystawców poświęciła swoje stoiska tematowi opakowań przyjaznych dla środowiska.
FachPack był więc miejscem prezentacji szerokiej oferty firm działających dla różnych ogniw łańcucha produkcji opakowań, począwszy od materiałów i urządzeń, poprzez druk i wykańczanie, aż po systemy logistyczne i usługi. Około 39% wystawców przyjechało do Niemiec z innych krajów, przede wszystkim z: Włoch (76), Holandii (55), ze Szwajcarii (47), z Czech i Polski (po 47), Turcji (42), Austrii (41), Francji (39), Hiszpanii (25) oraz Belgii (24).
90% gości to branżowi profesjonaliści
Wystawcy zgodnym chórem chwalili wysoką jakość zwiedzających. W sondzie przeprowadzonej przez niezależną instytucję 90% targowych gości przyznało, że w swoich firmach mają wpływ na decyzje zakupowe i przetargowe. Blisko połowa spośród nich zajmuje w przedsiębiorstwie wyższe stanowiska, a średnio co piąty kieruje firmą. Zwiedzający reprezentowali przede wszystkim branże: spożywczą i napojową, technik farmaceutycznych i medycznych, kosmetyczną, chemiczną oraz motoryzacyjną. Przeciętnie co dziesiąty badany był przedstawicielem przedsiębiorstw handlu detalicznego.
Fora, warsztaty i start-upy
Program towarzyszący targom FachPack, z innowacyjnymi formatami w rodzaju otwartej przestrzeni warsztatowej w hali 9 oraz trzema specjalnymi obszarami, w których krajowe i międzynarodowe firmy typu start-up mogły pokazać swoją ofertę, także przyciągnął wielu obserwatorów. Fora tematyczne PackBox oraz TechBox były miejscem 120 prezentacji, z których połowa była poświęcona różnym aspektom opakowań przyjaznych dla środowiska. Gorące tematy, takie jak projektowanie z myślą o recyklingu, gospodarka w obiegu zamkniętym oraz biotworzywa, podejmowali w swych wykładach prelegenci z firm o międzynarodowej renomie takich jak platforma opakowań zwrotnych Loop, Tesco oraz Procter & Gamble. Z wykładami na targach pojawiły się również czołowe firmy badawcze i stowarzyszenia branżowe. W trakcie niektórych z nich zainteresowanych udziałem słuchaczy było czterokrotnie więcej niż przewidzianych miejsc! Podczas trzech dni w sesjach na obu forach uczestniczyło ok. 10 tys. słuchaczy (to duży postęp w stosunku do 2018 r., gdy było ich 7,5 tys.).
Doskonałość nagrodzona
Ceremonia rozdania Niemieckich Nagród Opakowaniowych (German Packaging Award), które w tym roku uhonorowały 34 wyjątkowe rozwiązania, odbyła się 24 września, pierwszego dnia targów.
Cztery produkty uznane przez jury za najbardziej innowacyjne wyjechały z Norymbergi z najwyższymi, złotymi nagrodami: szklany pojemnik stworzony z myślą o ponow- nym użyciu (o nazwie Second Chance), opracowany przez trójkę niemieckich studentów inżynierii mechanicznej; uniwersalne opakowanie wykonane z materiału pokonsumpcyjnego i zamykające obieg surowcowy, stworzone przez firmę Pöppelmann; Food Protect – tacka kartonowa z materiału z odzysku wykorzystująca innowacyjne rozwiązanie barierowe autorstwa Smurfit Kappa Herzberg Solid Board; wreszcie opakowanie na makaron w formie unikalnej torby foliowej z nieprzetworzonego papieru firmy ALB-GOLD Teigwaren.
Z kolei drugiego dnia targów wręczone zostały Sustainability Awards, czyli nagrody w kategorii zrównoważonego rozwoju. Jurorzy zdecydowali się przekazać je w ręce twórców 8 produktów i projektów; głównym zwycięzcą został Gian De Belder i jego projekt Holy Grail.
Na podstawie materiałów organizatora opracował TK