Globalne Zobowiązanie: oczyścić świat z plastikowych odpadów
1 Jan 1970 13:55

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Uczestnicy konferencji „Nasze Oceany” – m.in. czołowe firmy z sektora opakowaniowego, producenci dóbr, globalne sieci sprzedaży, przedsiębiorstwa zajmujące się recyklingiem, przedstawiciele rządów i organizacji pozarządowych – podpisali 29 października br. na indonezyjskiej wyspie Bali Globalne Zobowiązanie w zakresie nowego sposobu gospodarowania odpadami z tworzyw sztucznych. Celem Zobowiązania opracowanego przez Fundację Ellen MacArthur i przedstawicieli agendy środowiskowej ONZ jest ponowne rozważenie przyszłości tworzyw sztucznych poprzez wdrożenie zasad gospodarki o obiegu zamkniętym. 

Wśród sygnatariuszy New Plastics Economy Global Commitment znalazły się firmy o światowym zasięgu (Danone, Grupa H&M, L'Oreal, Mars, Nestlé PepsiCo, Coca-Cola i Unilever) oraz producenci opakowań i materiałów opakowaniowych (m.in.: Amcor, Borealis, Constantia Flexibles, Henkel, Mondi, Sealed Air, UPM Raflatac). 

Cele Zobowiązania tak opisuje Mark Schneider, dyrektor generalny Nestlé: Globalne Zobowiązanie to ważny krok, niezbędny do tego, abyśmy mogli przejść od gospodarki liniowej do gospodarki w obiegu zamkniętym. Zamierzamy podejmować działania, które staną się wskazówką i dobrym przykładem dla innych. Dlatego dołożymy wszelkich starań, aby żadne z naszych opakowań – również powstałe z tworzyw sztucznych – nie trafiało do środowiska naturalnego.

Wśród dążeń znalazły się m.in. eliminacja problematycznych lub niepotrzebnych opakowań z tworzyw sztucznych i stopniowe przechodzenie od modelu opakowań jednorazowych do opakowań wielokrotnego użytku, a także działania na rzecz innowacyjności gwarantujące, że każde opakowanie plastikowe będzie się nadawało do ponownego wykorzystania, recyklingu lub kompostowania (czyli de facto wyeliminowanie problemu składowania odpadów).

Wiemy, że oczyszczenie naszych plaż i oceanów z plastiku jest kluczowe, jednak nie zapobiegnie ono napływowi kolejnej fali tworzyw wpadających co roku do naszych wód. Musimy sięgnąć wyżej, do źródła tej fali. Globalne Zobowiązanie w zakresie nowego sposobu gospodarowania odpadami z tworzyw sztucznych (…) jednoczy biznes, organizacje rządowe oraz inne podmioty wokół jasnej wizji działań niezbędnych do stworzenia obiegowego gospodarowania plastikiem. To ledwie pierwszy krok w pełnej wyzwań podróży, ale taki, który może zapewnić ogromne korzyści dla społeczeństw, gospodarki i środowiska. Zachęcamy wszystkie firmy i rządy do angażowania się w tworzenie ekonomii cyrkularnej dla plastiku. Takiej, w której ten materiał nigdy nie stanie się odpadem lub zanieczyszczeniem – pisze w agendzie nowej inicjatywy Ellen MacArthur, założycielka Fundacji. 

Globalne Zobowiązanie i jej wizja rozwiązania problemu odpadów plastikowych otrzymały wsparcie Światowego Funduszu na Rzecz Przyrody (WWF) oraz Światowego Forum Ekonomicznego (WEF), organizacji Consumer Goods Forum, grupującej 400 największych światowych producentów i sieci handlowe z 70 krajów wokół tematyki prozdrowotnej, a także 40 uniwersytetów, instytucji i przedstawicieli świata nauki. Do Zobowiązania przystąpiło również przeszło 15 instytucji finansowych zarządzających kapitałem o łącznej wysokości przeszło 2,5 bln dolarów; pięć funduszy venture capital zobowiązało się do przekazania ponad 200 mln dolarów na rzecz tworzenia gospodarki obiegowej w zakresie tworzyw sztucznych. 

Jedną z firm, która przystąpiła do Globalnego Zobowiązania, jest UPM Raflatac, światowy lider wśród dostawców rozwiązań w zakresie samoprzylepnych materiałów etykietowych, znany z dążeń do zapewnienia przyszłości opartej na zrównoważonym rozwoju.

Etykiety są wszędzie i stanowią integralny element opakowań, owinięte wokół produktów spożywczych, napojów, kosmetyków i leków – by wymienić tylko niektóre z produktów. Etykiety mają znaczenie, a jako liderzy w zakresie zrównoważonego rozwoju wspieramy marki w realizacji ich ambitnych celów na drodze ku cyrkularnej przyszłości. Zapraszamy klientów, marki i pozostałe podmioty do wspólnego tworzenia prawdziwie obiegowej gospodarki – mówi Robert Taylor, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w UPM Raflatac.

Globalne Zobowiązanie podpisała również firma Borealis, producent polietylenów i polipropylenów wykorzystywanych m.in. do produkcji opakowań. Tę decyzję tak tłumaczy dyrektor generalny firmy Alfred Stern: Zmiana jest możliwa. Szczerze wierzymy, że pracując ramię w ramię biznes i władza wykonawcza pospołu mogą poradzić sobie z zanieczyszczeniami środowiska u ich źródła. Jako producent tworzyw sztucznych stajemy na czele działań pomagających rozwiązać problem plastikowych śmieci. Wsparcie dla Globalnego Zobowiązania i dalsze wzmożenie naszych działań na jego rzecz zapobiegnie dalszemu zanieczyszczaniu oceanów.

Globalne Zobowiązanie ma na celu stworzenie „nowej normy” dla opakowań z tworzyw sztucznych. Co 18 miesięcy sygnatariusze będą wypracowywać nowe cele do osiągnięcia; zobowiązują się też do publikowania corocznych raportów dotyczących postępu w ich realizacji. 

Na podstawie informacji prasowych opracował TK