Huhtamaki stworzyło opakowanie giętkie blueloop 
1 Jan 1970 13:06

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Świat podlega gwałtownym zmianom, a jednym z przejawów tych zmian jest rosnąca świadomość społeczna, że Ziemi nie dziedziczymy po naszych rodzicach, ale pożyczamy ją od naszych dzieci. Czyli że wszelkie szkody, jakie wyrządzimy środowisku naturalnemu, kumulują się na zgubę przyszłych pokoleń. Firma Huhtamaki wypuszcza na rynek opakowania blueloop, które wspierają obiegowy model gospodarki i tym samym dokładają cegiełkę do budowy zrównoważonego świata.

Sposób, w jaki projektowane są opakowania, ma bezpośredni wpływ na możliwości ich późniejszego recyklingu. Poprzez propagowanie struktur jednomateriałowych, unikanie używania trudnych w odzysku polimerów takich jak PVC, a także stosowanie holistycznego podejścia do projektowania producenci są w stanie oferować rozwiązania, które nadają się do recyklingu, są zrównoważone i inteligentne. 

Firma Huhtamaki, jeden z czołowych producentów opakowań na żywność i napoje, wypuszcza na rynek nową gamę nadających się do ponownego przetworzenia opakowań giętkich blueloop, wykonanych z monomateriałowego polipropylenu, polietylenu oraz papieru. Nazwa nowego opakowania to akronim, powstały z połączenia słów blue (dla podkreślenia, że niebieski to dominujący kolor marki Huhtamaki) oraz loop, czyli pętla, odnosząca się do obiegu produktów w gospodarce cyrkularnej. Rozwiązanie blueloop wykorzystuje innowacyjne struktury poliolefinowe do pakowania kawy, przekąsek, suchej żywności, produktów do higieny osobistej i innych produktów z sektora FMCG. W gamie produktów tej serii znalazły się również opakowania z papieru, które mogą zastąpić produkty z tworzyw sztucznych. 

W sektorze opakowań dokonuje się obecnie transformacja: linearny model opakowań jednorazowego użytku jest wypierany przez model obiegowy, w którym materiały opakowaniowe są zbierane, poddawane recyklingowi, a następnie ponownie wykorzystywane. To przede wszystkim skutek nacisku ze strony konsumentów oczekujących bardziej zrównoważonych rozwiązań dopasowanych do ich ekologicznego stylu życia, zmian w przepisach prawnych, a także wysiłków podejmowanych przez producentów artykułów konsumpcyjnych, którzy pragną pakować swe produkty w sposób bardziej przyjazny dla środowiska. 

Opakowania giętkie skrojone pod gospodarkę obiegową

Naszym celem jest oferowanie nadających się do ponownego przetworzenia rozwiązań we wszystkich kategoriach produktowych z obszaru opakowań giętkich – wyjaśnia Olli Koponen, wiceprezes wykonawczy w Huhtamaki Flexible Packaging. 

Obecnie posiadamy rozwiązania przeznaczone dla kilku kluczowych kategorii produktów, a wkrótce wprowadzimy na rynek rozwiązania dla naszych najbardziej wymagających aplikacji. Huhtamaki blueloop opiera się na naszej silnej globalnej wiedzy i doświadczeniu w produkcji opakowań giętkich. Wprowadzamy rozwiązania na rynek ściśle współpracując z naszymi dostawcami i klientami – podsumowuje Olli Koponen. 

Z naszego punktu widzenia blueloop to coś więcej niż tylko kategoria produktowa, to platforma do nauki i rozwoju – dodaje Michael Hahl, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju i innowacji strategicznych w Huhtamaki Flexible Packaging. – Współpraca ma kluczowe znaczenie. Angażujemy się w kompletny łańcuch dostaw, od dostawców żywic po naszych klientów i firmy recyklingowe. Obecnie największy nacisk kładziemy na projektowanie i wytwarzanie produktów, ale częścią perspektywy blueloop jest także zbieranie, sortowanie i ponowne wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu. 

Huhtamaki zachęca firmy pakujące żywność oraz właścicieli marek, by lepiej uwidocznili na opakowaniach informacje dotyczące ich składu i możliwości recyklingu. Nie tylko pomaga to konsumentom w kierowaniu pojemników do strumieni odzysku, ale również korzystnie wpływa na budowanie wizerunku marki oraz wyróżnienie się na konkurencyjnym rynku. 

Unia Europejska oczekuje od swych krajów członkowskich, że do 2025 r. osiągną 55% poziom odzysku opakowań. Inny przepis nakłada na firmy obowiązek zagwarantowania, że do 2025 r. 25%, a do 2030 r. 30% składu opakowań z tworzyw sztucznych będą stanowiły materiały odzyskane w procesach recyklingu. W tych okolicznościach struktury jednomateriałowe stają się atrakcyjnym rozwiązaniem dla producentów opakowań, bowiem znacznie upraszczają recykling i często pozwalają na wykorzystanie recyklatów do ich produkcji. 

Na podstawie materiałów firmy Huhtamaki opracował TK