Inteligentne etykietowanie – mądre oszczędzanie 
1 Jan 1970 09:30

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Podczas targów branży napojów i płynnych produktów spożywczych – drinktec 2017 firma Henkel przedstawiła ofertę klejów do etykietowania szkła, plastiku i metalu oraz rozwiązania w zakresie inteligentnych etykiet.

Korzystanie z innowacji, poprawa efektywności procesów produkcyjnych oraz zrównoważony rozwój to filary tegorocznej propozycji rynkowej firmy Henkel. Motywem przewodnim prezentacji targowej był wpływ zastosowania innowacyjnych technologii na procesy produkcyjne realizowane w segmencie inteligentnych etykiet. Firma przedstawiła rozbudowane portfolio produktów z serii Aquence i Technomelt oraz nowoczesne rozwiązania przeznaczone dla branży opakowań. 

W tym roku goście stoiska Henkel zapoznawali się z parametrami technicznymi i właściwościami poszczególnych typów klejów. W zależności od surowca, z którego wykonane jest opakowanie – szkła, metalu lub plastiku – klienci mogą spodziewać się wymiernych korzyści wynikających ze stosowania odpowiednio dobranego kleju. Jak zapewnia producent, możemy oczekiwać 20% redukcji zużycia wody, 100% recyklingu butelek PET uzyskiwanego dzięki zastosowaniu zmywalnego kleju, jak również zmniejszenia ilości odpadów nawet o 25%. 

Serie innowacyjnych klejów Aquence XP oraz Technomelt zostały opracowane z myślą o inteligentnych etykietach. Henkel Aquence to marka klejów na bazie wody, nienaruszających równowagi środowiska naturalnego. Kleje tego typu są wykorzystywane w przemyśle opakowań papierowych, do produkcji toreb, worków, kopert, pudełek składanych, produktów z tektury falistej, jak również etykiet do butelek i puszek. W składzie kleju Aquence XP nie występuje kazeina, co powoduje uniezależnienie produkcji tego preparatu od wahań cenowych występujących w przemyśle mleczarskim. Opracowany przez firmę Henkel polimer został dostosowany do indywidualnych potrzeb linii produktów Aquence XP. Jego unikalna receptura poprawia stabilność etykiet, pozytywnie wpływa na możliwości ich chłodzenia, a także zapewnia wodoodporność. 

Klienci informują nas o znaczącej redukcji kosztów w porównaniu ze standardowymi klejami zawierającymi kazeinę. Używanie klejów Aquence XP poprawia efektywność wykorzystania zasobów uzyskiwaną poprzez stabilność preparatu oraz dłuższy czas ekspozycji towaru na półce – stwierdził Goran Plazonic, kierownik działu klejów etykietowych odpowiedzialny za rynek europejski. 

Podczas targów zaprezentowano również asortyment klejów Technomelt opracowanych z myślą o etykietowaniu butelek PET, szkła i metalu. Należący do klejów termotopliwych Technomelt postrzegany jest przez klientów jako pomocny w optymalizacji procesów produkcyjnych, jak również przyczyniający się do poprawy trwałości wyrobów gotowych. Wśród jego zalet klienci wymieniają wysoką wydajność i relatywnie niskie koszty użytkowania. Technomelt EM 132-22, przeznaczony do etykietowania butelek PET, w 60% składa się z materiałów pochodzących z odnawialnych źródeł energii, a ze względu na niższą temperaturę stosowania zużywa o 15% mniej energii w procesie produkcyjnym. Jest przyjazny środowisku i jako klej całkowicie zmywalny pozwala na pełny recykling butelek PET.

Etykieta wpływa na postrzeganie produktu; będąc jego „twarzą” dostarcza kluczowych informacji wydrukowanych w tradycyjny sposób lub – w przypadku inteligentnych etykiet – zapisanych cyfrowo. Dane zawarte w inteligentnej etykiecie są istotne z punktu widzenia warunków przechowywania, magazynowania towarów, jak również procesów butelkowania, pakowania oraz recyklingu. Goście stoiska Henkel mogli poznać nowe, inteligentne rozwiązania umożliwiające bezpośredni kontakt klienta z marką za pośrednictwem towaru, który trafia w jego ręce. Odpowiedzią na rosnące wymagania konsumentów dotyczące ilości informacji o produkcie zawartych na opakowaniu jest komunikacja bliskiego zasięgu, czyli tagi NFC (Near Field Communication). Tagi zintegrowane z etykietą lub umieszczone na opakowaniu mogą być odczytywane przez urządzenia obsługujące technologię NFC, na przykład smartfony. Możliwości wykorzystania technologii NFC są bardzo szerokie: w przypadku etykiet i informacji na nich zawartych mogą podnosić zaangażowanie klientów, przeciwdziałać podrabianiu produktów; znajdują też zastosowanie w handlu internetowym, logistyce i marketingu. Podążając za tym trendem Henkel rozbudowuje ofertę kompleksowych rozwiązań NFC, tworząc w jej ramach platformy programowe, analityczne i sprzętowe. Celem działań jest wykorzystywanie potencjału Internetu rzeczy, czyli koncepcji, według której przedmioty mogą pośrednio albo bezpośrednio gromadzić, przetwarzać lub wymieniać dane cyfrowe.

Opracowano na podstawie materiałów firmy Henkel