W trakcie odbywającej się pod koniec kwietnia bieżącego roku konferencji Sustainable Brands koncern P&G poinformował o planach zredukowania ilości tworzyw sztucznych wykorzystywanych w produkcji opakowań na produkty jego czołowych marek takich jak Ariel, Lenor i Vizir. Do 2025 r. redukcja ma wynieść 30%; odpowiada to takiej ilości opakowań, które ustawione w rzędzie utworzyłyby łańcuch dłuższy od obwodu Ziemi.
Decyzja Procter & Gamble to kamień milowy w działaniach koncernu, który ma umożliwić realizację strategii „Ariel 2030 Brand Ambition” łączącej innowacyjność w obszarze produktów i opakowań, działania na rzecz promowania zrównoważenia społecznego i środowiskowego, przejrzystość w kwestii składników oraz zapewnienie bezpieczeństwa przy jednoczesnym ograniczeniu oddziaływania w obrębie łańcucha dostaw. Jednym z jej założeń jest zmniejszenie o połowę – nie później niż w 2030 r. – zużycia surowców (w tym tworzyw pierwotnych, czyli nowo produkowanych) wykorzystywanych przy produkcji opakowań.
Praktycznym efektem ograniczenia zużycia tworzyw sztucznych, które dotyczy marek Ariel, Lenor oraz pozostałych należących do firmy P&G Fabric Care, ma być zaoszczędzenie ponad 15 tys. ton tworzyw w latach 2018-2025. Chociaż opakowania plastikowe produkowane przez tę firmę w Europie stanowią relatywnie niewielki procent wszystkich odpadów z tworzyw na kontynencie, to ich ilość – równa wspomnianemu rzędowi butelek o długości ponad 40 tys. km – będzie znacząca w skali Europy.
Marcus Grover, dyrektor generalny Programu działań w zakresie odpadów i zasobów (WRAP) skomentował: Cieszy nas, że P&G podejmuje kolejne zobowiązania, których celem jest radzenie sobie z odpadami po opakowaniach z tworzyw sztucznych. Dzięki porozumieniu „UK Plastics Pact”, w którego stworzeniu uczestniczył koncern P&G (jego sygnatariusze zobowiązują się do podjęcia działań na rzecz całkowitej rezygnacji z plastikowych opakowań – przyp. TK), pracujemy wspólnie z przemysłem, władzami wykonawczymi i społeczeństwami nad transformacją sposobu, w jaki tworzymy plastik, stosujemy i pozbywamy się go.
Virginie Helias, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w P&G, dodaje: Nasze marki Ariel i Lenor zajmują pionierskie miejsce w naszych działaniach na rzecz redukcji opakowań i mają decydujące znaczenie przy realizacji zobowiązania P&G, że do 2030 r. zmniejszy o połowę ilość tworzyw pierwotnych w opakowaniach. To jeden z wielu przykładów innowacyjnych marek P&G, które inspirują i umożliwiają odpowiedzialną konsumpcję.
Do 2022 roku opakowania wszystkich marek należących do P&G Fabric Care Europe mają nadawać się do pełnego, 100% odzysku. Ariel i Lenor – pracując nad zwiększeniem zapotrzebowania na materiały pochodzące z recyklingu – stale zwiększają poziom wykorzystania materiałów PET z recyklingu pokonsumenckiego (Post Consumer Recycling, PCR) w swych opakowaniach; już teraz zawierają one 50% PCR. W ramach kolejnych kroków na drodze do gospodarki obiegu zamkniętego konieczne będą współpraca przedsiębiorstw oraz wspólna promocja prostego i wydajnego recyklingu.
Z myślą o niej inżynierowie P&G angażują się w ogólnosektorowe prace nad tworzeniem innowacyjnych rozwiązań, takich jak promowane przez organizację PetCore Europe perforowane etykiety termokurczliwe (sleeve), które umożliwiłyby uproszczenie procesów recyklingu. Te wysiłki są dostrzegane i doceniane w Europie; główny naukowiec koncernu P&G Gian De Belder otrzymał od Unii Europejskiej doroczną nagrodę dla europejskiego ambasadora recyklingu tworzyw sztucznych, która honoruje osoby o wybitnych zasługach w promowaniu zrównoważonego rozwoju. Ariel uczestniczy również w nowatorskich programach pilotażowych, takich jak LOOP, których celem jest promowanie gospodarki cyrkularnej.
Volker Kuhn, wiceprezes P&G Fabric Care, mówi: Od zawsze stawiamy przed sobą cel rozwoju działalności w zrównoważony sposób. Zmniejszenie o 30% tworzyw ze wszystkich europejskich produktów Fabric Care to odważny cel, który chcemy osiągnąć nie później niż w 2025 roku. Cieszymy się, że coraz więcej konsumentów wybiera nasze opakowania Ariel PODS, które są najbardziej kompaktowym rozwiązaniem dla detergentów w naszej ofercie. (...) Odpowiedzialność za kwestię tworzyw sztucznych spoczywa na wszystkich, a my jesteśmy zdeterminowani, by uczynić krok ku obiegowi zamkniętemu, tak by żadne tworzywo z opakowań naszych marek nie trafiło do oceanów lub na wysypiska.
W przypadku Procter&Gamble trudno mówić, że są to tylko deklaracje. Już w 2017 roku koncern wprowadził dla swojego płynu do naczyń Fairy opakowanie z plastiku odzyskanego z oceanów. Butelka dla specjalnej serii Fairy była wykonana w 10% z plastiku zebranego z oceanów, a w 90% pochodzącego z odzysku.
Na podstawie materiałów firmy P&G opracował TK