Mniej plastiku w opakowaniach Procter & Gamble 
1 Jan 1970 13:07

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W trakcie odbywającej się pod koniec kwietnia bieżącego roku konferencji Sustainable Brands koncern P&G poinformował o planach zredukowania ilości tworzyw sztucznych wykorzystywanych w produkcji opakowań na produkty jego czołowych marek takich jak Ariel, Lenor i Vizir. Do 2025 r. redukcja ma wynieść 30%; odpowiada to takiej ilości opakowań, które ustawione w rzędzie utworzyłyby łańcuch dłuższy od obwodu Ziemi. 

Decyzja Procter & Gamble to kamień milowy w działaniach koncernu, który ma umożliwić realizację strategii „Ariel 2030 Brand Ambition” łączącej innowacyjność w obszarze produktów i opakowań, działania na rzecz promowania zrównoważenia społecznego i środowiskowego, przejrzystość w kwestii składników oraz zapewnienie bezpieczeństwa przy jednoczesnym ograniczeniu oddziaływania w obrębie łańcucha dostaw. Jednym z jej założeń jest zmniejszenie o połowę – nie później niż w 2030 r. – zużycia surowców (w tym tworzyw pierwotnych, czyli nowo produkowanych) wykorzystywanych przy produkcji opakowań.

Praktycznym efektem ograniczenia zużycia tworzyw sztucznych, które dotyczy marek Ariel, Lenor oraz pozostałych należących do firmy P&G Fabric Care, ma być zaoszczędzenie ponad 15 tys. ton tworzyw w latach 2018-2025. Chociaż opakowania plastikowe produkowane przez tę firmę w Europie stanowią relatywnie niewielki procent wszystkich odpadów z tworzyw na kontynencie, to ich ilość – równa wspomnianemu rzędowi butelek o długości ponad 40 tys. km – będzie znacząca w skali Europy. 

Marcus Grover, dyrektor generalny Programu działań w zakresie odpadów i zasobów (WRAP) skomentował: Cieszy nas, że P&G podejmuje kolejne zobowiązania, których celem jest radzenie sobie z odpadami po opakowaniach z tworzyw sztucznych. Dzięki porozumieniu „UK Plastics Pact”, w którego stworzeniu uczestniczył koncern P&G (jego sygnatariusze zobowiązują się do podjęcia działań na rzecz całkowitej rezygnacji z plastikowych opakowań – przyp. TK), pracujemy wspólnie z przemysłem, władzami wykonawczymi i społeczeństwami nad transformacją sposobu, w jaki tworzymy plastik, stosujemy i pozbywamy się go. 

Virginie Helias, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w P&G, dodaje: Nasze marki Ariel i Lenor zajmują pionierskie miejsce w naszych działaniach na rzecz redukcji opakowań i mają decydujące znaczenie przy realizacji zobowiązania P&G, że do 2030 r. zmniejszy o połowę ilość tworzyw pierwotnych w opakowaniach. To jeden z wielu przykładów innowacyjnych marek P&G, które inspirują i umożliwiają odpowiedzialną konsumpcję.

Do 2022 roku opakowania wszystkich marek należących do P&G Fabric Care Europe mają nadawać się do pełnego, 100% odzysku. Ariel i Lenor – pracując nad zwiększeniem zapotrzebowania na materiały pochodzące z recyklingu – stale zwiększają poziom wykorzystania materiałów PET z recyklingu pokonsumenckiego (Post Consumer Recycling, PCR) w swych opakowaniach; już teraz zawierają one 50% PCR. W ramach kolejnych kroków na drodze do gospodarki obiegu zamkniętego konieczne będą współpraca przedsiębiorstw oraz wspólna promocja prostego i wydajnego recyklingu. 

Z myślą o niej inżynierowie P&G angażują się w ogólnosektorowe prace nad tworzeniem innowacyjnych rozwiązań, takich jak promowane przez organizację PetCore Europe perforowane etykiety termokurczliwe (sleeve), które umożliwiłyby uproszczenie procesów recyklingu. Te wysiłki są dostrzegane i doceniane w Europie; główny naukowiec koncernu P&G Gian De Belder otrzymał od Unii Europejskiej doroczną nagrodę dla europejskiego ambasadora recyklingu tworzyw sztucznych, która honoruje osoby o wybitnych zasługach w promowaniu zrównoważonego rozwoju. Ariel uczestniczy również w nowatorskich programach pilotażowych, takich jak LOOP, których celem jest promowanie gospodarki cyrkularnej. 

Volker Kuhn, wiceprezes P&G Fabric Care, mówi: Od zawsze stawiamy przed sobą cel rozwoju działalności w zrównoważony sposób. Zmniejszenie o 30% tworzyw ze wszystkich europejskich produktów Fabric Care to odważny cel, który chcemy osiągnąć nie później niż w 2025 roku. Cieszymy się, że coraz więcej konsumentów wybiera nasze opakowania Ariel PODS, które są najbardziej kompaktowym rozwiązaniem dla detergentów w naszej ofercie. (...) Odpowiedzialność za kwestię tworzyw sztucznych spoczywa na wszystkich, a my jesteśmy zdeterminowani, by uczynić krok ku obiegowi zamkniętemu, tak by żadne tworzywo z opakowań naszych marek nie trafiło do oceanów lub na wysypiska.

W przypadku Procter&Gamble trudno mówić, że są to tylko deklaracje. Już w 2017 roku koncern wprowadził dla swojego płynu do naczyń Fairy opakowanie z plastiku odzyskanego z oceanów. Butelka dla specjalnej serii Fairy była wykonana w 10% z plastiku zebranego z oceanów, a w 90% pochodzącego z odzysku.

Na podstawie materiałów firmy P&G opracował TK