Niezmienny trend zmian
1 Jan 1970 12:56

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Po trudnościach ubiegłego roku wywołanych przez pandemię koronawirusa branża z zaciekawieniem spogląda w przyszłość. Które z trendów będą miały kluczowe znaczenie w 2022 roku? W jakim kierunku zmierza sektor opakowań i – co być może jeszcze istotniejsze – czy firmy są dobrze przygotowane, aby się do tego dostosować? Przeanalizowaliśmy cztery trendy w branży i przedstawiamy krótki przegląd tego, na co zdecydowanie należy zwrócić uwagę w przyszłym roku.

VUCA jest akronimem słów: Volatility (zmienność), Uncertainty (niepewność), Complexity (złożoność) i Ambiguity (niejednoznaczność), który doskonale opisuje globalną dynamikę gospodarczą i społeczną, z jaką mamy obecnie do czynienia. Spójrzmy prawdzie w oczy: przemysł i społeczeństwo stanęły w obliczu wielu fundamentalnych wyzwań – i to nie tylko od czasu pandemii. Właściwe rozwiązania znajdziemy tylko wtedy, gdy będziemy działać wspólnie.


Innowacje pozostają kluczem do sukcesu

Nawet jeśli nie istnieje patent na złożoność VUCA, motory napędowe innowacyjności – takie jak klientocentryczność, cyfryzacja, wydajność i elastyczność – będą kluczami do sukcesu rozumianego jako zagwarantowanie zrównoważonej przyszłości. Zdaniem Ralfa Schuberta, partnera zarządzającego firmy Gerhard Schubert: Dzięki naszej pasji w zakresie rozwiązań technicznych, naszemu wieloletniemu doświadczeniu, potencjałowi badawczemu i ciekawości jesteśmy przekonani, że jako firma jesteśmy dobrze przygotowani na nadchodzące lata. Ale jedna rzecz musi być dla nas wszystkich jasna: stoimy w obliczu ogromnych wyzwań, które da się rozwiązać tylko pracując razem. Jako firma i jako aktywny członek społeczności.

  TREND NR 1: e-handel – dwutorowe podejście do przyszłości 

Jakiś czas temu – jeszcze przed pojawieniem się koronawirusa – stało się jasne, że handel internetowy będzie stałym czynnikiem wzrostu globalnej gospodarki. Uderzające jest, że w czasie covidowego kryzysu to głównie osoby starsze odkryły zakupy w sieci. W przyszłości taka zmiana zachowań nabywczych odegra kluczową rolę w branży opakowaniowej. Z jednej strony istnieje oczywista potrzeba ograniczenia ilości opakowań, z drugiej zapakowane towary są nadal oferowane w handlu detalicznym lub są ponownie pakowane przed wysłaniem do końcowego klienta. 

Zmiana w POS-ach

Najbardziej znaczącą zmianą jest przeniesienie punktu sprzedaży ze sprzedawcy na komputer, smartfon lub tablet. Decyzja o zakupie nie jest już podejmowana w fizycznym sklepie, ale raczej na stronach internetowych i platformach online. Ma to również ogromny wpływ na opakowania. W handlu detalicznym produkt musi wizualnie odróżniać się od innych podobnych produktów, podczas gdy w handlu elektronicznym decyzja o zakupie podejmowana jest w sieci. Bodziec wizualny, jaki stanowi opakowanie, jest w e-handlu niemal całkowicie wyeliminowany. Jedynie w przypadku produktów luksusowych, takich jak smartfony, zegarki i wysokiej jakości kosmetyki, markowe opakowania pozostaną ważnym elementem handlu internetowego. 

Jedno do wszystkiego

Zanim towary konsumpcyjne trafią do handlu, łańcuch logistyczny jest już podzielony zgodnie z zasadą: producent – centrum dystrybucyjne lub sprzedawca – centrum dystrybucyjne. Obecnie oznacza to, że e-handel pozbywa się opakowań zaprojektowanych z myślą o handlu stacjonarnym, a produkty są przepakowywane w bardziej odpowiednie pudełka – co jest rozwiązaniem ekonomicznie nieefektywnym i mniej przyjaznym dla środowiska. Tak zwane GS1 Smart Boxes lub pojemniki E-Line mogą być stosowane bezpośrednio przez producenta, dzięki czemu towary nie muszą być już przepakowywane. Stosując takie zwrotne pojemniki transportowe firmy mogą ograniczyć liczbę kartonów, folii i pojemników oraz uprościć obsługę w zakresie logistyki towarów. 

Wymagania stawiane branży opakowaniowej nie zmniejszą się w najbliższej przyszłości – podsumowuje Martin Sauter, dyrektor ds. sprzedaży w firmie Schubert. – Teraz trzeba się skupić na proaktywnym, a nie reaktywnym rozwoju procesów pakowania i dostaw.

TREND NR 2: druk 3D na fali 

Druk 3D stał się powszechnie akceptowaną technologią produkcji i zyskuje na znaczeniu w czasach niedoboru surowców oraz nasilających się problemów z zaopatrzeniem. Od dłuższego czasu druk trójwymiarowy nie jest już tylko miejscem kreatywnych zabaw, a w ostatnich latach rozwinął się w prawdziwego „game changera”, który w trwały sposób przekształci wzornictwo i rozwój maszyn. 

Zalety druku 3D w procesie pakowania są imponujące: oferuje on swobodę projektowania, która wcześniej była nie do pomyślenia. Obecnie idealnie dopasowane narzędzia do tworzenia delikatnych produktów o skomplikowanych kształtach mogą być wykonywane w jednym kawałku, bez konieczności dodawania wielu dodatkowych elementów i śrub mocujących. Marcus Schindler, dyrektor zarządzający firmy Schubert Additive Solutions GmbH, wyjaśnia: Drukowane elementy z tworzyw sztucznych są mniej złożone, precyzyjnie dopasowane i lekkie w porównaniu z ich wcześniejszymi metalowymi odpowiednikami, a jednocześnie równie wytrzymałe. Możemy więc nie tylko wykorzystać maksymalną swobodę projektowania, ale także znacznie skrócić proces produkcji.

3x tak: szybciej, wydajniej i elastyczniej

Firma Schubert Additive Solutions, jedna z pierwszych, która sprofesjonalizowała druk 3D na potrzeby własne i swoich klientów, idzie obecnie o krok dalej. Rozwiązanie o nazwie PARTBOX to platforma, na której zlecać można certyfikowane zadania 3D. Wszystko, czego potrzebuje klient, aby szybko i elastycznie wydrukować dany element, to dostępna na rynku drukarka na filamenty. To również rewolucja w magazynowaniu: zapasy części zamiennych i szybko zużywających się, a także narzędzi można przechowywać bezpiecznie i bezproblemowo w chmurze, a następnie odtwarzać w dowolnym momencie. 

Metal, czyli gwarantowany sukces druku 3D

Selektywne topienie laserem (SLM) stanie się w najbliższych kilku latach jednym z „gorących” tematów druku 3D. To niezwykle wszechstronny proces, który po raz pierwszy umożliwia niemal całkowitą swobodę w projektowaniu elementów metalowych. Dzięki tej laserowej technologii produkt jest budowany z proszku metalicznego warstwa po warstwie i trwale spajany wiązką lasera. Tym samym technologia druku trójwymiarowego obejmie w przewidywalnej przyszłości drukowanie metalem, a jej znaczenie będzie stale rosło.

TREND NR 3: Zrównoważony rozwój

Tendencja do usprawniania procesów zrównoważonego rozwoju już dawno wkroczyła do głównego nurtu. Wielu konsumentów jest na nią wyczulonych i wiąże z nią coraz większe wymagania podczas zakupów. Centrum uwagi zajmują procesy produkcyjne, zaś przyjazne dla środowiska, zrównoważone opakowania zyskają na znaczeniu jako argument wspierający sprzedaż. 

Oko na szczegóły – z myślą o szerszej perspektywie

Pogodzenie zrównoważonego rozwoju i opłacalności w opakowalnictwie jest jednym z najpilniejszych wyzwań dla branży. W centrum uwagi znalazły się zoptymalizowane procesy pakowania w całym łańcuchu dostaw, a także przyszłościowe i wszechstronne technologie pakowania wspomagane przez roboty. W przyszłości coraz ważniejsze będzie zastępowanie materiałów mniej przyjaznych dla środowiska ich ekologicznymi alternatywami oraz zapewnienie produkcji bezpiecznej z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju, zwłaszcza w przypadku stosowania zróżnicowanych materiałów. W ramach tego procesu konieczne jest sprawdzanie za każdym razem, które materiały zapewniają lepszy balans ekologii i zrównoważonego rozwoju. Niestety nie istnieje prosta odpowiedź w rodzaju: „papier jest bardziej zrównoważony od plastiku”. 

Elastyczność źródłem sukcesu

Zapewnienie maksymalnej elastyczności pod względem zrównoważonego rozwoju będzie szczególnie ważne z perspektywy producentów działających w sektorach FMCG. Firma Schubert oferuje idealne rozwiązanie w postaci pakowarki Flowpacker. Łączy ona sterowanie, roboty pick & place oraz maszynę pakującą typu flow-wrapping w ramach jednej, niezwykle kompaktowej linii. Wszystkie elementy systemu są optymalnie dopasowane do wymagań przemysłu opakowaniowego. Flowpacker pakuje zarówno tacki z tworzyw sztucznych, jak i tacki oraz kątowniki wykonane z ekologicznej tektury, prezentując opłacalną ścieżkę wiodącą ku zrównoważonej przyszłości. W przyszłości producenci, którzy będą musieli przestawić się na produkcję opakowań zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju, nie będą mogli uniknąć technologii umożliwiających obróbkę miksu konwencjonalnych i ekologicznych materiałów.

TREND NR 4: Coboty nowym i stałym elementem siły roboczej

Roboty są nieodzownym elementem procesów produkcji przemysłowej od dziesięcioleci, jednak sektor opakowaniowy charakteryzuje się bardziej specyficznymi potrzebami. Kluczowymi czynnikami są w nim szybkość i wszechstronność. W przeciwieństwie do konwencjonalnych robotów coboty (roboty współpracujące) można wykorzystać w dowolnym miejscu, są one łatwiejsze i szybsze do zaprogramowania i właśnie z tego powodu doskonale nadają się do wykorzystania w przemyśle opakowaniowym.

Przyszłość przemawia przez AI

W przyszłości kluczowa będzie zdolność producentów do szybkiego i elastycznego reagowania na rynkowe zmiany – także w obszarze asortymentu produktów – bez potrzeby akceptowania długich czasów przezbrajania, wydatków na oprogramowanie lub skomplikowaną produkcję narzędzi. Kluczem do tego jest „sztuczna inteligencja” (AI) lub – bardziej precyzyjnie – „uczenie maszynowe”. 

Doskonałym tego przykładem mogą być sieci neuronowe opracowane przez firmę Schubert i przeznaczone do realizacji różnych zadań, które uwzględniają specyficzne potrzeby przemysłu w zakresie dokładności, szybkości i elastyczności i do dziś są unikalne na rynku. Podstawą sukcesu jest tu niezakłócone – to jest pozbawione interfejsów – połączenie robotyki i obróbki obrazu. Przykładowo do zaprogramowania konkretnego produktu wystarczą jedynie jego zdjęcia, które są „udoskonalane” w Schubert Cloud, a następnie implementowane w cobocie jako format. Upraszczamy proces uczenia się tak bardzo, że w przyszłości nasi klienci będą mogli sami tworzyć nowe formaty i produkty nie posiadając żadnej wcześniejszej wiedzy na temat obróbki obrazu lub programowania – mówi Ralf Schubert. 

Od teorii do praktyki

To, co jeszcze wczoraj brzmiało jak fantastyka naukowa, dzisiaj jest rzeczywistością, zaś motory innowacyjności – takie jak firma Schubert – dbają, by stało się elementem codziennego życia. 

Przykładowo nowy tog.519 to jeden z najszybszych na rynku cobotów do zbierania pojemników. Dzięki inteligentnemu systemowi rozpoznawania obrazów można go błyskawicznie przygotować do wykonywania nowych zadań, mimo braku zaawansowanych narzędzi programistycznych. Albo – by ująć to prościej – każda osoba potrafiąca obsługiwać tablet może również „zaprogramować” nowego tog.519. 

Napięcie nie spada 

Na koniec wypada zadać pytanie, jak branża poradzi sobie z utrzymującą się wysoką dynamiką zmian? Jak stawiać czoło opisanemu wyżej światu VUCA w sposób konsekwentny, bezpieczny, prosty i jasny? Jednym z kluczy pozostaje gotowość do zmiany i umiejętność jej wdrożenia, a także odwaga, aby zejść z utartych ścieżek i wspólnie, jako zespół, stawić czoło nowym wyzwaniom. Przyszłość należy do tych, którzy się odważą wprowadzić innowacje, nowe pomysły i zdrową dawkę pasji. 

Tłumaczenie: TK

W jakim kierunku zmierza sektor opakowań i – co być może jeszcze istotniejsze – czy firmy są dobrze przygotowane, aby się do tego dostosować?