O przyszłości produkcji opakowań w Poznaniu
1 Jan 1970 06:13

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Ostatnie wydarzenie z cyklu Akademia Heidelberga Opakowania zostało zorganizowane w Poznaniu w dniach 1-2 października br. podczas targów Taropak. Zgromadziło ok. 70 właścicieli drukarń i managerów wysokiego szczebla czołówki polskich drukarń offsetowych, którzy poznali możliwe drogi ewolucji branży opakowaniowej.

W epicentrum transformacji

Gościem specjalnym konferencji był Bernd Zipper, założyciel Zipcon Consulting, firmy doradczej specjalizującej się w mediach i poligrafii, którego wizjonerska prezentacja „Zeitenwende” (w wolnym tłumaczeniu: na przełomie epok) przybliżyła uczestnikom najbardziej prawdopodobne scenariusze dla branży poligraficzno-opakowaniowej. Choć była to prezentacja kończąca konferencję, to znakomicie podsumowała rozwiązania odpowiadające na aktualne trendy, o których wcześniej mówili specjaliści z firmy Heidelberg Polska. Bernd Zipper jest orędownikiem usług druku online – jego stanowisko można podsumować parafrazując słowa Benny’ego Landy, twórcy technologii Indigo: wszystko, co może być online, będzie online. Opakowania nie będą wyjątkiem. Zdaniem uznanego konsultanta drukarnia online nie jest zarezerwowana tylko dla dużych przedsiębiorstw – również małe z powodzeniem odnajdą się w tym modelu biznesowym, jeśli tylko nie będą z góry skazywać się na niepowodzenie próbując konkurować z gigantami korzystającymi z efektu skali. Najlepszą drogą dla małych drukarń będzie znalezienie lukratywnych nisz i nieszczędzenie środków na oprogramowanie oraz stworzenie interfejsu, który z łatwością pozwoli zamawiać usługi druku z urządzeń mobilnych. Według szacunków Bernda Zippera w Europie Zachodniej online zamawiane będzie 42% usług druku, we Wschodniej – 25%. W krajach DACH (Niemcy, Austria, Szwajcaria) wartość tego rynku określana jest na 8,1 mld EUR, z czego 4,7 mld stanowią usługi B2B. Nie bez powodu największe globalne marki to obecnie Apple, Google i Amazon. Specjalista ostrzegł przy tym, że branża poligraficzna znajduje się w epicentrum transformacji – w 2017 r. liczba drukarń w Europie wynosiła około 34 tys., w 2025 zostanie ich zaledwie połowa: 17 tys. Jest jednak o co się bić: globalny rynek druku jest ponaddwukrotnie większy od farmaceutycznego, a jego wartość to prawie 2,7 biliona USD. Wśród kluczowych trendów bieżącego roku, które mają duży wpływ na kształtowanie się nowego oblicza poligrafii, Bernd Zipper wymienił: e-commerce („prawdziwy” e-commerce, z dynamicznymi kalkulacjami, zorientowany na klienta i dostępny z urządzeń mobilnych), automatyzację (wraz z robotyzacją, platformowym modelem biznesowym oraz wykorzystaniem chmury we wszystkich możliwych obszarach), koncentrację na najwyższym poziomie usług (dostawy nawet tego samego dnia, obsługę 24 h czy chatboty) i masową personalizację, rosnące znaczenie nisz oraz generowanie druku przez social media. Druk nie umrze i nie będzie bezwartościowy. Bezwartościowi drukarze wyginą – podsumował Bernd Zipper, stwierdzając, że druk staje się coraz droższy i nabiera wartości, ponieważ ludzie, otaczani coraz bardziej przez świat wirtualny, chcą posiadać rzeczy trwałe. 

Analityka biznesowa i produkcyjna

Drukarnie, które chcą zwiększyć swoją wartość, powinny zainteresować się grupą rozwiązań informatycznych, pozwalających wykorzystać w ramach analizy Big Data informacje generowane przez maszyny i urządzenia podczas realizacji procesów produkcyjnych tak, aby móc po ich zinterpretowaniu zamienić je na wiedzę wspierającą podejmowanie decyzji i świadome analizowanie działań w firmie. Takim narzędziem jest na przykład Prinect Smart BI, oferujący pełną analitykę biznesową i produkcyjną, o którym opowiedział Krzysztof Pindral, prezes zarządu Heidelberg Polska. To rozwiązanie z zakresu analityki biznesowej pomaga w pozyskiwaniu, filtrowaniu, opracowaniu oraz wizualizacji danych generowanych podczas przetwarzania zamówień. Prinect Smart BI przekształca te dane w czasie rzeczywistym w informacje, na podstawie których można podejmować kluczowe decyzje biznesowe. Narzędzie to jest przeznaczone dla firm każdej wielkości. Zwiększanie produktywności przy użyciu inteligencji biznesowej nie stanowi bowiem domeny wyłącznie dużych firm: Prinect Smart BI nie wymaga kosztownych inwestycji ani w sprzęt IT, ani w licencje na oprogramowanie i zawiera liczne standardowe raporty, które od razu dają pełny obraz sytuacji, dzięki czemu długie fazy zbierania i przetwarzania danych umożliwiających optymalizację procesów produkcyjnych należą do przeszłości.

Boxuni – pilotażowy program Web-to-box

Pilotażowy projekt stworzenia platformy opakowaniowych drukarń online przedstawił Andrzej Kunstetter, product manager prepress w Heidelberg Polska. Platforma opiera się na współpracy trzech grup: projektantów, producentów oraz klientów końcowych i zakłada wybranie przez zamawiającego gotowego produktu z biblioteki i wyprodukowanie go bez żadnych kompromisów w kwestii jakości, tak jak to jest obecnie możliwe w przypadku wizytówek, fotoaplikacji czy druków reklamowych. W pilotażu wzięło udział 150 chińskich drukarń. Dlaczego testowaliśmy ten projekt w Chinach? Okazuje się, że w tym kraju jest ok. 50 tysięcy drukarń opakowaniowych, ale ich właściciele miewają mentalne problemy z inwestowaniem – wyjaśnił Andrzej Kunstetter. – Natomiast kwota wartości nominalnej rynku opakowaniowego w Chinach stanowi 25,8 mld euro, czyli ok. 40% globalnej wartości tego rynku. Co ważniejsze, przewidywany jest dalszy, dość istotny wzrost udziału chińskiego rynku, a personalizacja raczkuje. Dlatego firma Heidelberg zdecydowała się wybrać Chiny jako swego rodzaju poligon doświadczalny dla tej aplikacji. Musimy mieć świadomość, że tego typu rozwiązania będą coraz popularniejsze na rynku opakowaniowym.

Płać za zużycie

Aby móc skoncentrować się na kliencie i jego potrzebach, a w rezultacie zwiększyć sprzedaż, warto oddać zarządzanie bieżącą produkcją i magazynem w ręce specjalistów. Jedną z dróg jest zdobywająca coraz większą popularność subskrypcja Heidelberga, o której opowiedział Łukasz Żarnecki, dyrektor sprzedaży bezpośredniej. Ten model biznesowy podąża za coraz powszechniejszym trendem wnoszenia opłat za faktyczne wykorzystanie możliwości produkcyjnych. Tym samym odchodzi się od tradycyjnej inwestycji, która zawsze jest związana z zamrożeniem środków finansowych i obciążeniem zdolności kredytowej przedsiębiorstwa. Zgodnie z tym modelem klienci płacą za faktycznie wydrukowane arkusze, a w opłacie za odbitkę są zawarte wszystkie materiały eksploatacyjne: płyty drukowe, farby, lakiery, obciągi, środki myjące itd., a także pełen zakres usług serwisowych, gwarantujących dostępność środków produkcji oraz usługi konsultingowe. Wartością dodaną jest uwzględnienie w opłacie ciągłej wspólnej pracy z drukarzami w celu zwiększenia jakości i wydajności pracy. To prowadzi w konsekwencji do obniżenia kosztów jednostkowych.

Multi-korzyści

Marek Chmielewski z zespołu projektowego Heidelberg Polska przedstawił innowacyjny raster offsetowy modulowany amplitudowo MultiDot, pozwalający na znaczącą redukcję kosztów zużycia farby, ale także oferujący użytkownikom skuteczną metodę znakowania, identyfikacji i weryfikacji autentyczności produktów, co ma ogromne znaczenie na przykład w przypadku opakowań farmaceutyków czy też produktów premium.

Andrzej Kunstetter omówił kolejną opatentowaną przez firmę 

Heidelberg technologię Multicolor, będącą narzędziem istotnie zwiększającym wydajność procesu drukowania. Odpowiednia separacja barwna na składowe procesowe CMYK i kolory dodatkowe (pomarańczowy, zielony i fioletowy) pozwala zastąpić dedykowane farby specjalne Pantone bez zauważalnej utraty jakości. Multicolor umożliwia wykorzystanie tego samego zestawu farb w kałamarzach farbowych przy realizacji wielu zleceń. W segmencie druku opakowań to istotne zagadnienie. Częste zmiany kolorów, koszty logistyczne, krótkie serie obejmujące kolory dodatkowe kosztują drukarnie opakowań dużo czasu, wydłużając zwrot z inwestycji.

Przemysłowy druk cyfrowy

Przemysłowy, niskonakładowy druk opakowań z zastosowaniem personalizacji i wersjonizacji przy wykorzystaniu techniki cyfrowej i offsetowej na maszynie Primefire 106 przedstawił Krzysztof Pindral. Ten przełomowy, cyfrowy system zadrukowujący arkusze o formacie 75×106 cm, z wykorzystaniem technologii inkjetowej ze sprawdzoną technologią Heidelberg Multicolor, umożliwia prawdziwie uprzemysłowiony druk cyfrowy łącząc w sobie to, co najlepsze z obu światów: elastyczność i wszechstronność druku cyfrowego oraz niezawodność i precyzję klasy Peak Performance w druku offsetowym. Jest to możliwe dzięki najnowocześniejszej technologii druku atramentowego drop-on-demand opracowanej przez Fujifilm, najlepszemu w swojej klasie systemowi transportu arkuszy firmy Heidelberg oraz pełnej integracji z workflow Prinect. Primefire 106 zapewnia znaczącą optymalizację procesu produkcyjnego. Umożliwia nie tylko rentowną produkcję krótkich serii (zdaniem Krzysztofa Pindrala w przypadku opakowań jego opłacalność sięga nakładów do nawet 3 tys. arkuszy B1), ale także natychmiastową reakcję na zmieniające się wymagania klientów takie jak różne wersje językowe, rozmiary opakowań i zmiany w ostatniej chwili. Siedmiokolorowy system atramentowy pokrywa do 95% przestrzeni barwnej Pantone z doskonałą jakością. Stosowane atramenty na bazie wody są zgodne z Ordynacją Szwajcarską, co umożliwia wykorzystanie Primefire 106 do produkcji opakowań żywności. Jednym z użytkowników tego systemu jest globalny koncern opakowaniowy MPS Westrock.

2 października miały miejsce warsztaty omawiające wybrane zagadnienia dotyczące wykorzystania różnych elementów i modułów systemu zarządzania drukarnią Heidelberg Prinect,  pozwalających w istotny sposób zwiększyć stabilność produkcji, niezawodność, jakość, konkurencyjność i efektywność. Konferencja zakończyła się zamkniętym seminarium dla właścicieli marek, producentów opakowań oraz projektantów, poświęconym innowacyjnej i unikatowej technologii zabezpieczania opakowań Multidot.  AN