O sytuacji w europejskiej branży etykiet
1 Jan 1970 13:05

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

83% właścicieli marek przewiduje, że w 2021 r. poziom zakupów etykiet wszystkich formatów wzrośnie lub utrzyma się na stałym poziomie, niezależnie od wpływu pandemii koronawirusa na łańcuchy dostaw. Z tegorocznych badań FINAT RADAR Brand Owner wynika, że 74% firm przewiduje wzrost poziomów produkcji, choć jednocześnie 46% ankietowanych przyznaje, że w ostatnich 9 miesiącach borykało się z zakłóceniami w łańcuchach dostaw. 

Mimo niepewnej sytuacji perspektywy dla europejskiego rynku wąskowstęgowego pozostają korzystne. 38% firm twierdzi, że planuje zwiększyć wielkość zamówień w zakresie od 4 do 6%, a 7% badanych firm sugeruje, że wielkość ich zamówień może wzrosnąć nawet od 7 do 15%.

Jednocześnie jednak badanie ujawnia zmianę priorytetów w pandemicznym świecie, m.in. większe zainteresowanie zwiększeniem odporności łańcuchów dostaw na wstrząsy. W ubiegłym roku zaledwie 7% uczestników badania stwierdziło, że celowe jest, by sprzedawcy etykiet posiadali więcej niż jeden zakład produkcyjny. W tym roku odsetek ten wzrósł do 25%.

Drugim ważnym dowodem na znaczenie tego trendu jest wzrost zainteresowania wszechstronnością maszyn do cyfrowego druku etykiet. Nawet w szczytowym okresie lockdownu tylko 7% firm zdecydowało się zmniejszyć wydatki na etykiety produkowane w technologii cyfrowej. Obecnie jedna na trzy firmy przyznaje, że wydarzenia z 2020 roku spowodowały zwiększenie udziału etykiet cyfrowych w ich portfolio; jako powód podawały korzyści wynikające z krótszego czasu realizacji zleceń oraz większej gwarancji dostępności łańcucha dostaw, które zapewnia technologia cyfrowa.

Jednak przejścia firm na druk cyfrowy nie da się wytłumaczyć wyłącznie ostatnimi wydarzeniami związanymi z pandemią, ponieważ badanie ujawniło również inne czynniki, które były motorem napędowym zmian, w szczególności możliwość drukowania małych nakładów oraz poprawę tempa realizacji prac. Badanie pokazuje też, że coraz mniej klientów jest zainteresowanych możliwościami personalizacji, jakie na etapie realizacji zleceń zapewnia technologia cyfrowa. Sugeruje natomiast, że firmy bardziej cenią sobie obecnie jej trwałość i niezawodność, a wyszukane kampanie marketingowe wykorzystujące zindywidualizowane, unikalne opakowania odgrywają mniej ważną rolę. 

Wyniki ankiety pokazują również niezmiennie duże zainteresowanie kupujących rozwiązaniami przyjaznymi dla środowiska. 

75% firm stwierdziło, że certyfikacja poświadczająca ekologiczny charakter ich produktów jest „ważna” (49%) lub „niezbędna” (26%) w prowadzeniu biznesu, zwłaszcza dla sektorów żywności, napojów, zdrowia i urody oraz farmaceutyków.

Kompletny raport nt. europejskiego rynku etykiet samoprzylepnych i druku na wąskiej wstędze dotyczący 2. półrocza ub.r. jest dostępny dla członków stowarzyszenia: www.finat.com/knowledge/finat-radar. Zawiera on wyniki badania ponad 70 właścicieli marek i kupców opakowań i jest uzupełniony o wywiady z uczestnikami, kreśląc kompletny obraz sytuacji branży w momencie, gdy rozpoczyna się stopniowe wychodzenie z pandemii.

Opracowano na podstawie materiałów FINAT