Opakowania luksusowe na topie
1 Jan 1970 06:13

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W dzisiejszych czasach zauważamy trend, w którym widoczne jest zacieranie się różnic pomiędzy masowym rynkiem a produktami luksusowymi. To skłania luksusowe marki do sięgania po innowacyjne technologie i strategie w celu przyciągnięcia klientów do ich wysokiej klasy towarów. 

Raport agencji Smithers opisuje, że rynek luksusowych opakowań ciągle rośnie i został wyceniony na ponad 14,25 mld USD w 2017 roku. Pod względem wolumenu oczekuje się, że rynek światowy będzie rósł średnio o 1,3% rocznie do 2022 roku. 

W badaniu przeprowadzonym przez Smithers wskazano główne zmiany technologiczne, które mają pomóc w rozwoju rynku w ciągu najbliższych 5 lat. Wśród czterech głównych czynników wymieniane są:

– Wykorzystanie opakowania jako medium do ulepszenia produktu

– Tworzenie połączenia konsumenckiego poprzez spersonalizowany i dostosowany druk

– Rosnące znaczenie konsumentów na nietradycyjnych rynkach

– Angażowanie się w kulturę sprzedaży online

Premiumizacja to slogan, z którym wiąże się luksus, widoczny w wielu sektorach przemysłu towarów opakowaniowych. Właściciele marek starają się przyciągnąć konsumentów, oferując produkty umieszczone na platformie „codziennego luksusu”, a opakowanie jest postrzegane jako sposób na osiągnięcie tego celu.

Premiumizacja, czyli trend polegający na zwiększeniu lub nadawaniu dodatkowych wartości produktom bądź usługom z niższych przedziałów cenowych. Wygląd i estetyka są głównymi czynnikami podczas projektowania opakowań w tym sektorze oraz w innych branżach szybkozbywalnych towarów konsumpcyjnych (FMCG). Dużą wagę przywiązuje się do takich obszarów jak kolor, obrazy i grafika. Coraz częściej właściciele marek muszą się zastanawiać, jak wyglądają opakowania ich produktów na ekranie, a także na półce, biorąc pod uwagę fakt, że wzrasta liczba osób kupujących towary za pośrednictwem kanałów internetowych.

Niedawny wzrost popytu na spersonalizowane produkty upominkowe technologicznie w coraz większym stopniu opiera się na wykorzystaniu druku cyfrowego. Trend ten ma silne konsekwencje dla branży opakowań luksusowych. Spersonalizowane produkty są obecnie oferowane przez wiele wiodących marek, a konsumpcja osiąga maksymalny poziom podczas sezonów prezentowych takich jak Boże Narodzenie czy Walentynki. Na przykład brytyjski rynek spersonalizowanych prezentów został wyceniony na prawie 1,3 mld USD w 2015 r., przy średnim wydatku na konsumenta wynoszącym prawie 47 USD.

Niektóre nowsze przykłady tego trendu, szczególnie w sektorze dóbr luksusowych, to:

– Czekolada – firmy konkurujące w górnej części rynku wyrobów czekoladowych oferują teraz spersonalizowane produkty i opakowania, z których większość jest skierowana do rynku prezentów. Sprzedaje się spersonalizowane pudełka, w których czekoladki mogą tworzyć wiadomości takie jak życzenia urodzinowe. Dodatkowo oferuje się konsumentom wybór pudełek z możliwością umieszczania zdjęć w celu personalizacji drukowanego opakowania.

– Napoje alkoholowe typu „Premium” – wiele marek, szczególnie w sektorze szkockiej whisky, oferuje teraz spersonalizowane etykiety, głównie do celów prezentowych z indywidualnymi wiadomościami. Analogiczne działania daje się zauważyć również w przypadku win czy wódek. 

– Biżuteria – w tym sektorze spersonalizowane opakowania upominkowe mają zwykle postać pudełek lub toreb upominkowych, chociaż niektóre firmy zaczęły dostosowywać opakowania wtórne takie jak bibułka i wstążki. Pudełka na biżuterię tworzone są na zamówienie, przyjmując różne kształty i rozmiary.

Zamawianie takich upominków jest coraz łatwiejsze dla konsumenta ze względu na rozprzestrzenianie się dostosowanych platform internetowych.

Kampanie światowych potentatów, w których etykiety butelek noszą wspólne indywidualne imiona, pozostają najbardziej znanym przykładem dużej marki stosującej personalizację, aby stworzyć bardziej osobisty kontakt z konsumentami. 

Koszty drukowania takich kampanii – z użyciem tonera lub coraz częściej drukarek atramentowych – maleją, ale pozostają znaczące. Segmenty luksusowe pozostaną kluczowym obszarem dla tej pionierskiej technologii, gdyż chętniej akceptują koszty w przypadku edycji specjalnych i sezonowych. Zakres dostępnych opcji produkcyjnych jest uzupełniany o nowe urządzenia drukujące i systemy wykańczania dla kolejnych formatów.

Ponieważ rynek dóbr luksusowych stał się bardziej międzynarodowy, wiodące marki zyskały szerszy zasięg geograficzny. Z punktu widzenia podaży rynek dóbr luksusowych jest wysoce skoncentrowany. Szacuje się, że większe europejskie marki stanowią obecnie do 70% globalnej sprzedaży, co daje pewne wskazówki na temat ich długoletniej siły i dziedzictwa na całym świecie.

Sprzedaż dóbr luksusowych w regionach niezachodnich skorzystała z takich czynników jak pojawienie się zamożniejszej bazy konsumentów miejskich oraz większa liczba młodych i zorientowanych na Zachód odbiorców. Znaczna część wzrostu na światowym rynku dóbr luksusowych pochodzi z Chin. Według najnowszych analiz, gdyby nie chińscy konsumenci, globalna sprzedaż luksusowa skurczyłaby się średnio o około 2% między latami 2012 i 2015.

Kupowanie dóbr luksusowych podczas podróży jest coraz bardziej powszechnym zachowaniem wschodzącej klasy średniej w Chinach i innych krajach, a centra lotniskowe skupiają się na tym handlu. Niektóre badania pokazują, że kupujący w centrach lotniskowych stanowili 6% całkowitych światowych wydatków na towary luksusowe w 2016 r., w porównaniu z 4% w poprzednim roku.

Kanały online wywierają coraz większy wpływ na światowy rynek towarów luksusowych, gdzie sprzedaż online ma osiągnąć prawie 42 mld USD do końca obecnej dekady, o ponad 95% więcej niż w 2014 roku.

Rosnące znaczenie sektora internetowego przyczyniło się również do trendu „showroomingu”, w ramach którego konsumenci badają produkty w sklepie tylko po to, by dokonać zakupów za pośrednictwem kanałów internetowych. Jest to widoczne w sektorze dóbr luksusowych, zwłaszcza że wiele wiodących światowych domów mody stosunkowo wolno wdraża handel elektroniczny. Oszacowano w 2016 r., że nawet 40% marek luksusowych ma niewielkie możliwości sprzedaży online lub nie ma ich wcale. Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi cen, dlatego przyciągają ich specjalne oferty i rabaty zazwyczaj oferowane przez sprzedawców internetowych.

Oczekuje się, że zakupy w sklepach pozostaną ostoją rynku towarów luksusowych, ponieważ większość konsumentów nadal chce dotykać, czuć i wąchać produkty przed zakupem. Tradycyjni sprzedawcy detaliczni zareagowali już na rozwój sektora online/mobilnego za pomocą taktyk zwanych zwykle „odwrotnym showroomingiem” – czasem nazywanym „web-roomingiem” – w którym konsumenci badają produkty online, a następnie dokonują zakupów w sklepie. Rosnąca popularność filmów o „rozpakowywaniu” w mediach społecznościowych kładzie również nowy nacisk na materiały i design, a dzięki opakowaniom to „doświadczenie” jest częścią ogólnej przyjemności korzystania z produktu.

Te wszystkie trendy są badane, analizowane i kwantyfikowane bardziej szczegółowo w raporcie Smithersa. Inne główne badane tematy obejmują:

– Rosnące zapotrzebowanie na zapobieganie podrabianiu i ochronę marki

– Szersze wykorzystanie inteligentnych i interaktywnych opakowań

– Większą dostępność efektów dotykowych, aby nadać opakowaniom luksusowy charakter

– Właściciele marek i chęć konsumentów skłaniają do opracowania nowych zrównoważonych i/lub przyjaznych dla środowiska materiałów opakowaniowych

Aby sprostać najwyższym wymaganiom stawianym przez rynek premium, producenci opakowań zmuszeni są do korzystania z najlepszych technologii produkcyjnych, poczynając od zróżnicowanych technologii druku na arkuszach tradycyjną metodą offsetową, na rolach metodą cyfrową (tonerową) lub fleksograficzną (z wykorzystaniem surowców trudno wsiąkliwych – folie), poprzez sztancowanie, składanie i klejenie, okienkowanie, złocenie na zimno, na gorąco, kaszerowanie, jak również procesy wspomagające jak koronowanie (zwiększenie napięcia powierzchniowego), czyszczenie (kontaktowe i bezkontaktowe). 

Takie rozwiązania proponuje właśnie firma Technograph, gwarantując nie tylko wybór optymalnej technologii dla klienta, ale jednocześnie będąc gwarantem utrzymania ciągłości produkcji, którego dopilnowuje wykwalifikowany serwis. 

Wszystko to zebrane w całość daje poczucie bezpieczeństwa na każdym etapie inwestycyjnym. Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej i oczywiście do rozmowy w zakresie tworzenia wysublimowanych opakowań. 

Opracowano na podstawie materiałów firmy Technograph