Opakowania: wstęp do cyfrowego świata
1 Jan 1970 12:43

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Prócz potencjału cyfrowej komunikacji wykorzystywanego w sklepach internetowych biznes coraz chętniej sięga po cyfrowe rozwiązania również w handlu detalicznym. Opakowania są w tym przypadku absolutnie niezbędnym łącznikiem między nimi. 

Jednym ze skutków rozwoju handlu sieciowego jest coraz silniejszy flirt z internetem sprzedawców prowadzących swój biznes konwencjonalnymi metodami. I na odwrót: do handlowców i producentów dociera prawda, że zakupy internetowe nie są w stanie w 100% zastąpić „fizycznych” doświadczeń sklepowych. Mimo to sprzedawcy w coraz większym stopniu opierają swój biznes na digitalizacji. Odpowiednie technologie – takie choćby jak kody QR lub RFID – są obecnie w całej rozciągłości wykorzystywane w procesach logistycznych w celu usprawnienia działania tak systemów zarządzania produkcją, jak i punktów sprzedaży. 

Cyfryzacja prowadzi obecnie wojnę o rząd dusz w sektorach sprzedaży. Najłatwiej zauważyć ją w sferze usług przyspieszających procesy płatności: w Europie rośnie popularność zautomatyzowanych systemów kasowych – i to mimo stosunkowo niewielkiej liczby flagowych projektów w tym obszarze. Dzięki rozwiązaniu do płatności mobilnych „Smart Checkout – Tap, Pay, Enjoy” osoby odwiedzające lotnisko w Monachium mogą dokonywać szybkich, cyfrowych zakupów – w celu dokonania płatności wystarczy sczytać telefonem (bez konieczności instalowania odpowiedniej aplikacji!) elektroniczny kod towaru umieszczonego na półce sklepowej i uniknąć stania w kolejkach do kasy. W supermarkecie sieci Edeka w niemieckim Pinnebergu wdrożono analogiczny pomysł o nazwie KOALA – niemiecki akronim wyrażenia „łatwe kupowanie bez długiego oczekiwania”. U jego podstaw leży aplikacja, którą klienci sklepu mogą wykorzystać do płacenia za swoje produkty bezpośrednio przy półce z towarami. Natychmiast po dokonaniu zakupu z użyciem telefonu odpowiednia kwota jest pobierana z ich karty debetowej lub kredytowej. Sieć sklepów z elektroniką Saturn przetestowała dotychczas w Innsbrucku i Monachium kilka rozwiązań do płatności tzw. checkout-free (bez stania w kolejce do stanowiska kasowego), które wykorzystują skanowanie wybranych przez klientów towarów z użyciem smartfonów.

Tego typu technologie nie wpływają w znaczący sposób na zmianę wymogów dotyczących etykietowania opakowań, jednak zapewniają zupełnie nowy poziom wartości dodanej. Z całą pewnością ten wysiłek się opłaca: klienci spędzają mniej czasu na zakupach, które dostarczają im nową gamę przeżyć; sprzedawcy zarabiają na niższych kosztach, szybszej sprzedaży i zadowoleniu klientów, którzy z przyjemnością wrócą po więcej. 

Rzeczywistość rozszerzona na półce sklepowej

Prócz systemów płatności detalicznych producenci sprawdzają w swych sklepach także inne możliwości technologii mobilnych oraz wykorzystujących smartfony. W przyszłości sprzedawcy detaliczni będą w stanie wykorzystać Rzeczywistość Rozszerzoną (Augmented Reality, AR) w wielu różnych obszarach, by usprawnić interakcję produkt-konsument lub obsługę klienta. Mówiąc prościej, do działań z zakresu AR zaliczamy przenoszenie obrazów bądź filmów cyfrowych do fizycznego środowiska. Używając swego smartfona do odczytania informacji umieszczonej na opakowaniu klient zyskuje dostęp – przykładowo – do treści internetowych lub filmików dotyczących produktów.

Główną zaletą tej technologii jest jej zdolność łączenia e-handlu i sklepowej sprzedaży detalicznej. Sklepy i sieć internetowa splatają się coraz ściślej. Wyniki badań wskazują, że sprzedawcy używający technologii cyfrowych zwiększają swoje zyski przy jednoczesnym korzystaniu z zalet handlu internetowego. Jedynym warunkiem wstępnym jest w tym przypadku konieczność istnienia inteligentnego połączenia między fizycznymi sklepami i kanałami online. 

Więcej informacji na etykiecie

Z punktu widzenia kupującego technologie AR mogą stać się bogatym źródłem dodatkowych informacji na temat produktu, przykładowo miejsca pochodzenia, wartości odżywczych, a nawet takich szczegółów jak wyniki testów konsumenckich i przyznane certyfikaty. Problem, jakim dotychczas była ograniczona przestrzeń na opakowaniu przeznaczona na takie informacje, już nie istnieje. Innowacyjne marki prześcigają się w pomysłach i umieszczają np. zdjęcia ferm, skąd pochodzą produkty, albo filmy pokazujące procesy ich wytwarzania. Technologia AR zapewnia natychmiastowy dostęp do tych wszystkich informacji, a tym samym ma potencjał czynienia naszych wyborów bardziej świadomymi. Producenci mogą wykorzystać tę nową formę komunikacji do dzielenia się pomysłami, jak optymalnie pozbyć się opakowania, albo wyjaśniania, dlaczego wybrali właśnie ten materiał opakowaniowy. Kolejną korzyścią dla kupujących są wizualizacje produktów. Zamiast wymieniać przepisy na dania z użyciem produktu, który kupujemy, można je pokazać dzięki Rzeczywistości Rozszerzonej. 

Z punktu widzenia specjalistów od marketingu AR zapewnia potencjał dotarcia do każdego klienta. Pomaga wyróżnić się produktowi wysokiej jakości w jego własnej niszy oraz kreować lojalność marki. Umożliwia markom komunikowanie się z ich pożądanym rynkiem docelowym. Wykorzystując AR mogą one lepiej obsługiwać różne segmenty publiczne i oferować bardziej zindywidualizowane wrażenia z użytkowania. Praktycznym przykładem może być tutaj popularna marka whisky Jack Daniels. Po zainstalowaniu aplikacji i zeskanowaniu etykiety na butelce klient zostaje zabrany na wirtualną, historyczną wycieczkę po gorzelni. Taka metoda to sposób na dostarczenie konsumentowi dodatkowych informacji, np. dotyczących receptury, które nigdy nie zmieściłyby się na etykiecie.

Mimo że stosunkowo prosty do wdrożenia, proces przygotowania takich rozwiązań stanowi doskonałą okazję, by przekonać się – od początku do końca – że opakowanie może zaoferować znacznie więcej niż tylko swoją zawartość. Otwiera on całkowicie nowe możliwości wzornictwa. Drukarze i projektanci opakowań są niezbędnymi partnerami działów marketingowych przy wdrażaniu technologii AR. Wiele tego typu rozwiązań było pokazywanych na targach FachPack 2019. Nowości pojawiają się nieustannie i z pewnością ta wysoce obiecująca technologia znajdzie swe ważne miejsce podczas nadchodzącej edycji targów FachPack.

Na podstawie informacji FachPack opracował TK