Perspektywy globalnego rynku opakowań farmaceutycznych
1 Jan 1970 13:16

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Firma badawcza Research and Markets przewiduje, że do 2026 r. wartość globalnego rynku opakowań farmaceutycznych osiągnie poziom 149,25 mld dolarów, co oznacza, że skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) wyniesie w tym okresie 8,75%. Dołączony do dokumentu oddzielny raport sugeruje, że najszybciej będzie przyrastać liczba opakowań z PET, których wartość wzrośnie z 14,36 mld dolarów obecnie aż do 45,12 mld dolarów w 2026 r. (13,6% CAGR). 

Jednymi z kluczowych czynników, które przyczyniają się do tak szybkiego rozwoju rynku, jest ekspansja biznesu farmaceutycznego w krajach rozwijających się – np. w Indiach – gdzie już teraz powstaje duża część światowych leków generycznych, jak również rosnący popyt na rozwiązania do aplikacji leków oraz na opakowania blistrowe. 

Za szansę dla rozwoju rynku uznaje się również duże przyspieszenie tempa ekspansji rynku opakowań jednostkowych. Z drugiej strony rosnące całkowite koszty opakowań, będące efektem wprowadzania surowych obostrzeń prawa, takich jak obowiązek wyposażania opakowań farmaceutycznych w kody seryjne, raport uznaje za jeden z głównych czynników hamujących rozwój tej branży. 

Opakowania farmaceutyczne chronią leki o skomplikowanej strukturze przed zanieczyszczeniami przez zewnętrzne toksyny i działanie drobnoustrojów, zapewniają bezpieczeństwo użytkowników i jednocześnie przyczyniają się do dłuższej przydatności produktu do spożycia. Producenci leków muszą stosować się do międzynarodowych certyfikatów zgodności nakładanych przez organy regulacyjne, które sprawiają, że opakowania stanowią kluczowy element w procesie dostaw leków aż do sklepu. 

Najpowszechniejszym typem opakowań farmaceutycznych są butelki z tworzyw sztucznych. Rozwój tego segmentu można powiązać z niewielkim poziomem skomplikowania procesów ich wytwarzania, szeroką akceptacją w branży farmaceutycznej oraz ochroną, jaką zapewniają lekom przed nieprzyjaznym otoczeniem, np. wilgocią. 

Z punktu widzenia użytkownika segment opakowań farmaceutycznych przeżywa wyraźny rynkowy rozwój, na co ma wpływ obecność w wielu krajach fabryk produkujących leki. 

Z geograficznego punktu widzenia Ameryka Północna ma największy udział w tym rynku ze względu na wzrost liczby nowych produktów wymagających specjalistycznych opakowań pojawiających się w tym regionie.

Z raportu firmy Research and Markets wynika, że globalny rynek opakowań farmaceutycznych z PET był wart w 2017 roku 14,36 mld dolarów i powinien osiągnąć wartość 45,12 mld dolarów do 2026 roku przy CAGR na poziomie 13,6%. Do czynników napędzających jego rozwój badacze zaliczają regulujące rynek działania rządów krajowych, nakładających na firmy obowiązek dbania o bezpieczeństwo leków m.in. przez stosowanie nowoczesnych opakowań; ta sama przyczyna może jednak działać również na niekorzyść, bowiem wpływa na podniesienie kosztów opakowań.

Najpopularniejszym typem tworzywa wykorzystywanego w opakowaniach na leki jest PET, z uwagi na duże bezpieczeństwo użytkowania oraz utrzymywanie przez jego producentów wysokich standardów jakości. Stosuje się go często do pakowania leków doustnych w płynie, jest też najpopularniejszym rodzajem plastiku używanego w produkcji leków dla dzieci i osób starszych. 

Badacze sugerują, że w badanym okresie wzrośnie również wyraźnie popyt na folię aluminiową. Znakomite własności barierowe tego materiału, dzięki którym można całkowicie wyeliminować dostęp wilgoci, mikroorganizmów, światła, tlenu i innych gazów do produktu, czynią z niego niezastąpiony element ochronnych opakowań na farmaceutyki. 

Raport sugeruje, że w opisanym okresie najszybszy rozwój branży opakowań farmaceutycznych z PET nastąpi w regionie Azji i Pacyfiku, co autorzy raportu wiążą z gwałtownym wzrostem przemysłowego wykorzystania tego tworzywa na opakowania i etykiety w tym regionie. 

Na podstawie materiałów firmy Research and Markets opracował TK