Plast-Box: dobre wyniki w trudnych czasach
1 Jan 1970 14:41

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Choć pandemia koronawirusa negatywnie odbiła się na wielu gałęziach gospodarki, firmy działające w branży opakowaniowej – których usługi w obecnych czasach stały się jeszcze bardziej newralgiczne dla zachowania bezpieczeństwa i zdrowia społeczeństw – radzą sobie nie najgorzej. Pozytywnym przykładem może być Grupa Plast-Box, która w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku zanotowała zwiększone przychody ze sprzedaży swych produktów. 

Producent opakowań z tworzyw sztucznych w I kwartale 2020 roku zanotował zwiększone przychody ze sprzedaży, osiągając poziom 54,7 mln zł (+ 2,8% r/r), oraz 8,3 mln zł zysku EBITDA (+ 33,3% r/r). Początek roku przyniósł Grupie Kapitałowej 1,6 mln zł zysku netto przy jednoczesnym wzroście stopy EBITDA do 15,2%.

Pomimo trudnych warunków rynkowych od stycznia do marca br. Grupa osiągnęła wzrost kluczowych wyników finansowych i operacyjnych w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Słabszy wynik netto rok do roku to efekt wysokich kosztów finansowych z tytułu ujemnych różnic kursowych, będących rezultatem wahań kursu walut.

Spółka matka w Grupie Plast-Box zakończyła I kwartał solidnymi wynikami finansowymi. Przychody Plast-Box SA wyniosły w tym okresie 38,5 mln zł. Przy takim poziomie przychodów słupska spółka podniosła r/r wartość EBITDA do 5,6 mln zł oraz zysk netto do 1,9 mln zł.

Przy obecnym spowolnieniu gospodarczym spowodowanym pandemią wypracowaliśmy bardzo przyzwoite wyniki finansowe. Zwiększyliśmy wolumen sprzedaży i w następstwie tego przychody. Dzięki konsekwentnie realizowanej strategii dywersyfikacji biznesu oraz skutecznemu zarządzaniu portfelem produktowym w Grupie utrzymaliśmy w I kwartale przyjęty kierunek rozwoju i osiągnęliśmy wyniki na zadowalającym poziomie – mówi Grzegorz Pawlak, prezes zarządu Plast-Box SA. 

W I kwartale 2020 roku Grupa utrzymała sprzedaż na wysokim poziomie realizując na krajowym rynku 24,9 mln zł obrotu i 29,8 mln na rynkach zagranicznych. Rynek polski jest istotny, jednak większość przychodów Grupy pochodzi z zagranicy, przede wszystkim z rynków ukraińskiego, francuskiego, brytyjskiego i austriackiego. Udział eksportu w przychodach Grupy w I kwartale br. wyniósł 54,5%. 

Aby utrzymać się na wysokiej pozycji rynkowej, konieczne są ciągłe inwestowanie, poszerzanie portfolio i dywersyfikacja geograficzna. Wiadomo, że gospodarka ma swoje cykle i zawsze po okresach wzrostów przychodzą spadki. Dywersyfikacja geograficzna to skuteczna strategia budowania stabilności biznesu Plast-Box – podkreśla G. Pawlak. – Po okresie stabilizowania się gospodarek państw Unii Europejskiej spodziewamy się nowych możliwości biznesowych i jeszcze większego niż dotychczas zapotrzebowania na opakowania plastikowe.

Grupa Kapitałowa Plast-Box należy do czołówki producentów opakowań plastikowych w Polsce i w Europie. W skład Grupy wchodzi 7 spółek zlokalizowanych w Polsce, na Ukrainie i Białorusi. Do Grupy należą 3 zakłady produkcyjne, dwa w Polsce (Słupsk, Urszulin) i jeden na Ukrainie (Czernihów). Plast-Box istnieje od 1983 r., od 2004 r. jest notowany na GPW.

Gwarancja bezpieczeństwa

Inną pozytywną informacją płynącą ze słupskiej firmy jest pozytywne zakończenie procesu audytowego i uzyskanie rekomendacji audytorów w zakresie recertyfikacji normy ISO 9001: 2015 oraz przedłużenia najwyższej oceny AA standardu BRC Packaging and Packaging Materials. Niezależna ocena audytorów jednostki certyfikującej DNV GL potwierdziła, że spółka stosuje wiele narzędzi samokontroli w celu monitorowania bezpieczeństwa opakowań do żywności i jej jakości handlowej. 

W tym szczególnym czasie podjęliśmy niestandardowe działania poddając się zdalnej ocenie naszych standardów. Wszystkie wdrożone mechanizmy zdalnego audytu zadziałały bardzo sprawnie, co pokazuje, że jako organizacja potrafimy działać w trudnych warunkach – mówi Grzegorz Pawlak.

W kwestii bezpieczeństwa i jakości żywności Plast-Box stosuje uznawane na całym świecie standardy, zatwierdzone przez Global Food Safety Initiative (GFSI), światowego lidera w zakresie certyfikacji bezpieczeństwa żywności. Posiadane certyfikaty są gwarancją dla klientów, że w procesach wytwarzania, kompletacji, transportu i innych operacji logistycznych spółka spełnia wszystkie wymagania zawarte w polskim i europejskim prawie żywnościowym.

Podnoszenie bezpieczeństwa oraz jakości dostarczanych konsumentom produktów, a także zapewnienie powtarzalności i legalności wyrobów jest naszym priorytetem. Certyfikat BRC dodatkowo potwierdza, że nasze opakowania są bezpieczne, co nabiera szczególnego znaczenia w okresie zagrożenia epidemiologicznego. Spełnianie tych standardów oznacza, że możemy natychmiast podejmować działania związane z różnymi zagrożeniami, również takimi jak COVID-19 – stwierdza Grzegorz Pawlak.

Standard BRC w wielu przypadkach jest warunkiem koniecznym do prowadzenia współpracy z odbiorcami, w tym globalnymi firmami, którego spełnienie jest przyjmowane jako gwarancja najwyższej jakości i bezpieczeństwa produktu. Jest on obecnie wymagany przez renomowanych producentów żywności, sieci handlowe, ale również przez wszystkich dystrybutorów lokalnych i międzynarodowych, do których Plast-Box dystrybuuje swoje opakowania. 

Opracowano na podstawie materiałów firmy Plast-Box