Pod znakiem opakowań giętkich, czyli Liofol Roadshow w Krakowie
1 Jan 1970 20:05
Około 150 gości z krajów Europy Środkowo-Wschodniej wzięło udział w krakowskiej edycji Liofol Roadshow zorganizowanej przez firmę Henkel. Tematem przewodnim imprezy były rozwiązania do produkcji opakowań giętkich dla przemysłu spożywczego.
Liofol Academy Road Show zadebiutował na rynku przed trzema laty i od tej pory odbywa się cyklicznie w wybranych europejskich krajach (w tym roku polską edycję poprzedziła impreza w Moskwie). Spotkania są skierowane do producentów opakowań, którzy otrzymują możliwość poszerzenia swej wiedzy na temat najnowszych rozwiązań oferowanych przez firmę Henkel –jednego z największych światowych producentów klejów przemysłowych. Liofol, od którego wzięła nazwę seria imprez z cyklu Roadshow, to jedna z głównych marek kleju w portfolio Henkla.
Do Krakowa zjechali goście z Polski, Węgier, Bułgarii, Austrii, Rumunii, Słowacji, Czech, Chorwacji, Ukrainy i Serbii. To najlepsza okazja, by wspólnie spędzić dwa dni i lepiej się poznać. Format imprezy pozwala na wymianę doświadczeń i wiedzy między organizatorami i uczestnikami, stanowi też ona doskonałą platformę do zadawania pytań i dzielenia się własnymi pomysłami i potrzebami przez przedstawicieli drukarń, którzy dominowali wśród uczestników – mówił w Krakowie Dieter Klewer, Regional Sales & Market Segment Manager odpowiedzialny w firmie Henkel za Liofol w Europie Środkowej i Wschodniej.
Dieter Klewer tak tłumaczył wybór tematyki, której poświęcono tegoroczną imprezę: Elastyczne opakowania dla przemysłu spożywczego zdobywają coraz większy udział na światowych rynkach. Wymagania technologiczne i prawne, stawiane laminatom foliowym mającym kontakt z żywnością, skłoniły nas do poświęcenia tej kwestii najnowszej edycji Liofol Roadshow. Skupiliśmy się w jej trakcie na aktualnych wyzwaniach i przyszłościowych rozwiązaniach dla branży opakowaniowej. Już od ubiegłej dekady opakowania giętkie mające kontakt z żywnością należą do kategorii produktów o najwyższym tempie rozwoju. Powód jest oczywisty: oferują one bowiem maksymalną funkcjonalność przy niskich kosztach materiałowych i niewielkim ciężarze. Eksperci przewidują, że właśnie w regionach rozwijających się – do których zaliczają m.in. Europę Środkowo-Wschodnią – ten rodzaj produktów będzie wykazywał najsilniejszą tendencję wzrostową. W takim dynamicznym otoczeniu w przyszłości będą również rosły wymagania dotyczące jakości, dlatego potrzebne są dobre i długotrwałe rozwiązania zapewniające najwyższe standardy w zakresie bezpieczeństwa żywności.
Organizatorzy Liofol Roadshow zaoferowali uczestnikom dostęp do najbardziej aktualnych informacji na temat technologicznych, ekonomicznych i ekologicznych wyzwań dla branży opakowań. Wśród tematów poruszanych przez prelegentów znalazły się m. in.: trendy i bezpieczeństwo w opakowalnictwie; bezpieczeństwo artykułów spożywczych i zdrowie użytkowników; możliwości klejów Liofol do łączenia na zimno typu „coldseal” i klejów termotopliwych typu „hotmelt”; a także temat ekologii, na który organizatorzy położyli szczególny nacisk. To kwestia, którą coraz częściej poruszają w kontaktach z nami sami klienci. Interesują ich sprawy redukcji konsumpcji energii, oszczędności materiałów i wpływu naszych technologii na środowisko naturalne. Henkel pracuje nad takimi rozwiązaniami – od zmniejszenia grubości elastycznych opakowań na detergenty po redukcję kosztów transportu. Tutaj możemy się nimi pochwalić – mówił Dieter Klewer.
W programie imprezy, prócz prelekcji przedstawicieli Henkla, znalazły się również wykłady prowadzone przez zaproszonych gości – doświadczonych mówców z dziedziny produkcji artykułów spożywczych, technologii urządzeń dozujących i laminujących oraz farb drukarskich. Ideą imprezy jest zaproszenie specjalistów z pokrewnych obszarów działalności, np. producentów artykułów spożywczych czy dostawców surowców do produkcji opakowań, i wspólna prezentacja możliwości, jakie ta współpraca zapewnia naszym klientom – mówił Dieter Klewer. Jednym głosem mogliśmy tu mówić o dobrym partnerstwie i o tym, jak pozwala nam ono na zaspokajanie potrzeb ich i naszych odbiorców.
Ważnym tematem spotkania było również bezpieczeństwo opakowań giętkich do żywności. Ustawowe regulacje Unii Europejskiej i USA przewidują, że do obrotu wolno wprowadzać jedynie artykuły spożywcze, co do których nie ma zastrzeżeń pod względem zdrowotnym. Dotyczy to także opakowań, przy których należy zdecydowanie wykluczyć skażenie artykułów spożywczych przez substancje szkodliwe zawarte w materiałach opakowań, takich jak folie, farba drukarska i kleje. Światowi producenci artykułów spożywczych przekazują te wymagania bezpieczeństwa swoim dostawcom opakowań i regularnie testują ich opakowania na obecność związków zdolnych do migracji. Również poza klasycznymi krajami uprzemysłowionymi temat bezpieczeństwa żywności pozostaje w centrum uwagi ustawodawców. Dotyczy to szczególnie krajów, w których wraz z rosnącym standardem życia coraz częściej stosowane są opakowania giętkie. Z tego też względu przy produkcji bardzo ważny jest właściwy wybór surowców. Nowe, wydajne technologie klejenia umożliwiają uzyskanie dotychczas nieosiągalnego poziomu bezpieczeństwa.
Osobom, które zainteresowała tematyka poruszana podczas Liofol Roadshow, Henkel oferuje dodatkową możliwość poszerzenia swej wiedzy. Mowa o – organizowanych w Düsseldorfie –dwutygodniowych szkoleniach z zakresu technik laminacji, które odbywają się pod nazwą Liofol Academy. To doskonały sposób na zdobycie praktycznych umiejętności. Zajęcia odbywają się na laminatorze i są akredytowane przez niezależną Izbę Handlowo-Przemysłową. Po zakończeniu szkolenia uczestnicy otrzymują stosowny certyfikat wykwalifikowanego technika laminacji w zakresie opakowań giętkich – dodał Dieter Klewer.
Tomasz Krawczak
Artykuł sponsorowany