Według najnowszego raportu Europejskiej Federacji Opakowań Szklanych (FEVE) Belgowie poddają recyklingowi 100% opakowań szklanych.
W Polsce procent odzysku szklanych butelek i słoików nie zmienił się od ubiegłego roku i wynosi 57%.
Średnia odzysku dla 28 krajów Unii Europejskiej to 74%, co oznacza, że ponad 12 mln ton opakowań szklanych trafia do przetworzenia i ponownego obiegu. To jeden z najlepszych europejskich wyników w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym dla wszystkich rodzajów opakowań.
Ważne jest, że perspektywy w zakresie odzysku i recyklingu opakowań szklanych są coraz bardziej optymistyczne za sprawą niezwykle ambitnego pakietu w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym, przyjętego w roku ubiegłym przez Komisję Europejską. Działania, które w najbliższych latach będą musiały zostać wdrożone, obejmują cały cykl życia produktów: od produkcji i konsumpcji do gospodarki odpadami i rynku surowców wtórnych. Proces ten będzie wspierany finansowo z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych.
Oprócz samej zbiórki pozostaje też problem jakości zgromadzonej stłuczki szklanej. Reprezentując sektor przemysłowy dokładamy wszelkich starań, aby wszystkie zebrane opakowania szklane zostały poddane recyklingowi w ramach jednego, zamkniętego cyklu produkcyjnego. Obecnie szacuje się, że 90% zgromadzonych opakowań szklanych nadaje się do ponownego przetworzenia i wykorzystania jako nowy, pełnowartościowy produkt. Nie ulega wątpliwości, że szkło pochodzące z recyklingu jest najlepszym surowcem zarówno dla środowiska, jak i ze względów ekonomicznych, pozwalając zaoszczędzić energię przeznaczoną na jego produkcję – informuje Adeline Farrelly, sekretarz generalny FEVE.
Z tegorocznych danych wynika, że poziom recyklingu w większości z 28 krajów Unii Europejskiej wzrasta, szczególnie tam, gdzie był on już wysoki. Taki progres odnotowały chociażby kraje skandynawskie i Beneluxu, które przekroczyły poziom 90% zbiórki. Sprawdzają się tam wciąż udoskonalane rozwiązania systemowe. Nie bez znaczenia są edukacja i nieustanne podnoszenie świadomości konsumentów. Dzięki tym działaniom uzyskiwany jest wysokiej jakości surowiec wtórny. To elementy, których brakuje w Polsce, czego rezultatem jest taki wynik. Oczywiste jest, że z programami narodowymi muszą iść w parze działania lokalne, ale i tych w Polsce jest wciąż niewiele. To duży mankament, mimo że – jak pokazują badania konsumenckie zlecone przez FEVE – wśród millenialsów odnotowuje się wzrost świadomości w zakresie neutralnego wpływu opakowań szklanych na środowisko, a także coraz silniejszy wpływ kultury dotyczącej ekologicznych wyborów.
Chcemy się porównywać do najlepszych, dlatego trzeba sobie jasno powiedzieć, że Polska w porównaniu z dużymi krajami europejskimi wypada najsłabiej pod względem recyklingu opakowań szklanych. Oczywiście są takie kraje jak Grecja, Węgry, Rumunia czy Słowacja, gdzie jest jeszcze gorzej niż u nas, ale dla nas celem minimalnym jest osiągnięcie europejskiej średniej. W kontekście nowych unijnych przepisów dotyczących polityki w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym jest szansa, abyśmy w kolejnych latach poprawili nasz wynik i dołączyli do państw, w których recykling opakowań szklanych jest ukształtowanym nawykiem społecznym. Sami do tego dążymy, chociażby poprzez konkurs EduPak Polska, w którym pokazujemy dzieciom i młodzieży, jak za pomocą małych zmian można zmienić świat na lepsze – podsumowuje Barbara Maciałczyk, marketing manager w Ardagh Group i członek FEVE.
Opracowano na podstawie materiałów FEVE