Zakład Usług Handlowych Robico wraz z producentem szklanych opakowań, firmą Owens-Illinois (O-I) poinformowały o wprowadzeniu na rynek nowego produktu: śmietany w szklanym słoiku. Produkt z 18-proc. zawartością tłuszczu trafi na rynek w czerwcu br., a jego lżejsza, 12-proc. wersja zadebiutuje na przełomie lipca i sierpnia.
Informację o nowej śmietanie – jak twierdzi producent, firma ZUH Robico, jedynej obecnie na polskim rynku, która jest dostępna w szklanym opakowaniu – przekazano podczas śniadania prasowego, zorganizowanego 1 czerwca br. w warszawskiej restauracji Biosfera. Wybór tej daty nie był przypadkowy – z inicjatywy Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa tego dnia obchodzony jest Światowy Dzień Mleka. Dlatego spotkanie z dziennikarzami było tyleż okazją do poinformowania o nowym produkcie, co przyczynkiem do promocji kampanii edukacyjnej „Zdrowo w szkle”, którą firmy Robico i O-I prowadzą od listopada ubiegłego roku. Wspólne przedsięwzięcie ma zwrócić uwagę Polaków na zdrowotne i smakowe zalety mleka w szklanych butelkach.
Spotkanie poprowadziła aktorka, Monika Mrozowska, a zaproszeni goście podzielili się swoją wiedzą na temat korzyści związanych z walorami pakowania żywności w szklane pojemniki.
Szkło jest „czystym” i nietoksycznym materiałem opakowaniowym; jego naturalne składniki – piasek, soda i wapień – nie wchodzą w reakcje z produktem, który się w nim znajduje i nie zmieniają jego własności. Szkło jest również naturalną barierą przed bakteriami, dzięki czemu zachowuje wszystkie składniki odżywcze mleka i jego naturalny smak. Mając na uwadze właściwości szkła, które w żaden sposób nie wpływa na zdrowotność i walory estetyczne produktu, a co za tym idzie na nasze zdrowie, odpowiedź na pytanie o wybór wartościowego dla zdrowia opakowania żywności jest oczywista. Natura, czystość, higiena, bezpieczeństwo – to składowe niezwykle istotne dla zdrowia ludzkiego, gdy pod uwagę wziąć nawyki żywieniowe –mówiła Justyna Marszałkowska-Jakubik z Centrum Dietetycznego Prolinea oraz wykładowczyni Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Wśród zalet stosowania szkła jako materiału do pakowania żywności prelegentka wymieniła:
n smak (szklane opakowanie pozwala produktowi dostarczyć „prawdziwy” smak; nie traci wartości, nie koroduje, nie plami się, a produkt w nim zawarty jest zawsze tak świeży, jak był w trakcie pakowania; w odróżnieniu od innych materiałów opakowaniowych produkty pakowane w szkło nie reagują z zewnętrzną warstwą z tworzyw sztucznych);
n zdrowie (szkło zabezpiecza produkty przed substancjami chemicznymi; doskonale nadaje się np. do podgrzewania potraw w kuchenkach mikrofalowych);
n przejrzystość (przezroczystość szklanego opakowania pozwala ocenić na pierwszy rzut oka wygląd produktu: „od razu wiadomo, czy mleko jest świeże, czy zwarzone”);
n odnawialność (szkło to materiał w 100 proc. recyklowalny, nadający się do ponownego wykorzystania bez końca; nie rozkłada się na szkodliwe substancje chemiczne i jest stabilne w swej naturalnej postaci, nawet jeśli nie zostanie powtórnie przetworzone; jego ślad węglowy jest mniejszy lub taki sam jak opakowań z aluminium czy z PET).
O zaletach szkła jako materiału odnawialnego w 100 proc. mówił Sławomir Brzózek, wiceprezes Fundacji Nasza Ziemia: Czynnikami, dzięki którym opakowania szklane mogą wyraźnie przyczyniać się do zmniejszenia poziomów emisji zanieczyszczeń i zwiększania efektywności energetycznej są: zmiana technologii wytwarzania szkła (dzięki czemu mamy cieńsze i lżejsze opakowania) oraz zwiększenie efektywności systemu zbiórki selektywnej szkła i wykorzystanie coraz większej ilości stłuczki szklanej do produkcji nowych opakowań. W Polsce mamy szansę na skokową dużą, pozytywną zmianę na tym polu. Kluczowe jednak będzie nie tylko używanie opakowań szklanych przez konsumentów, ale też zapewnienie dobrze działających systemów zbiórki. Do opakowań szklanych Polacy mają tradycyjnie duży sentyment, ale ciągle jeszcze brak nam pojemników, w których możemy zostawić opakowania szklane po ich opróżnieniu.
Vivika Remmel, kierownik marketingu ds. żywności w firmie O-I, opowiedziała o akcji „Zdrowo w szkle” – międzynarodowej kampanii edukacyjnej, której celem jest uświadomienie zarówno konsumentom, jak i decydentom w branży, walorów mleka i produktów żywnościowych w opakowaniach szklanych. W ramach kampanii prowadzone są działania informacyjne skierowane do prasy i konsumentów oraz promocje produktów; doczekała się ona również miejsca na Facebooku, gdzie funkcjonuje oficjalny profil „Zdrowo w szkle”.
O przyczynach decyzji, by do rozlewania mleka zastosować szklane butelki, opowiedział Andrzej Szczepański, dyrektor ZUH Robico. W 2004 r. jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy do obrotu mleko tzw. mikrofiltrowane, czyli poddane innej niż w przypadku produktów UHT obróbce technologicznej. Odbywa się ona w temperaturze 73 stopni Celsjusza, czyli ok. dwukrotnie niższej niż mleka UHT, a usuwanie bakterii ma charakter mechaniczny (przez gęste sita), a nie termiczny. W efekcie nasz produkt ma krótszą, kilkudniową przydatność do spożycia, ale zachowuje naturalny smak, witaminy oraz wszystkie zalety mleka „prosto od krowy” – mówił. Jego zdaniem mleko mikrofiltrowane nie ma szans na równie dynamiczny rozwój jak UHT ze względu na skomplikowany proces logistyczny (konieczność przechowywania produktu w chłodniach i szybkiej sprzedaży przed zepsuciem, podczas gdy mleko UHT utrzymuje swoją trwałość nawet pół roku w temperaturze pokojowej). Traktuję tę działalność jako hobby, bo w kategoriach skali nie mam szans na rywalizację z wielkimi konkurentami produkującymi mleko obrabiane w wysokich temperaturach. Wystarczy powiedzieć, że ja produkuję w ciągu miesiąca tyle mleka, ile oni w ciągu jednego dnia.
Mimo to Andrzej Szczepański widzi przyszłość dla swoich produktów w szkle i dlatego na początku czerwca na rynek trafiła śmietana Robico w szklanym słoiku. Produkt jest termizowany i – jak twierdzi producent – technologia wytwarzania wpływa bezpośrednio na jego lepszy smak i konsystencję. Dzięki temu śmietana nadaje się do gorących zup i sosów, a także do potraw zimnych. Transparentne i eleganckie opakowanie sprawia z kolei, że klient wie, co kupuje. Dodatkowo zapewnia mu się bezpieczeństwo i wygodę użycia – słoik może być wielokrotnie odkręcany i zakręcany, dzięki czemu bez problemu można przechowywać go w lodówce. Pomocna w zapewnieniu bezpieczeństwa i jakości jest także specjalna banderola zabezpieczająca przed otwarciem, mająca zapewnić, że śmietana nie była odkręcana przed zakupem. Ułatwieniem dla konsumentów jest także odpowiedniej wielkości otwór słoiczka – pozwala na bezproblemowe dozowanie śmietany łyżką, ale także nalewanie jej do potraw bezpośrednio z opakowania.
Powrót mleka do szklanej butelki, którą zaoferowaliśmy naszym klientom jakiś czas temu był dla wielu konsumentów sentymentalną podróżą w czasie. Przyszedł czas, by pójść krok dalej i zaoferować oczekującym szklanych opakowań konsumentom śmietanę w szklanym słoiku. Jesteśmy przekonani, że proponujemy doskonałe rozwiązanie zarówno dla zdrowia, jak i środowiska, a nasz produkt to gwarancja najczystszego smaku, naturalności i wysokiej jakości – tłumaczyła powody uruchomienia produkcji Małgorzata Skarżyńska, technolog żywności w ZUH Robico.