Przyszłość opakowań premium 
1 Jan 1970 08:58

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Pierwsze wrażenie ma znaczenie, nawet w przypadku produktów do codziennego użytku. W punktach sprzedaży odpowiada za nie opakowanie, ponieważ to pierwsza rzecz, którą dostrzega klient. Tutaj wzornictwo odgrywa szczególną rolę, bo opakowanie ma przemówić do kupującego i wzbudzić w nim impuls, który zachęci go do zakupu. 

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Statista, 69% niemieckich firm jest przekonanych, że projekt opakowania odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu marką i w komunikacji z klientami. 

Na targach FachPack 2018 wzornictwo opakowań i innowacyjne materiały znalazły się w centrum uwagi specjalnej prezentacji Premium Packaging, która na zlecenie organizatorów została przygotowana przez bayern design. Blisko 40 eksponatów z całego świata dobitnie potwierdziło, że projekt opakowania może wpłynąć na pozytywny odbiór marki. Zwiedzający prezentację, która została podzielona na trzy kategorie: EMPOWER, SUSTAIN oraz CONNECT (Wzmacniaj, Podtrzymuj, Łącz), mogli podziwiać wybór nagradzanych w konkursach projektów opakowań przeznaczonych dla rynku premium, wykorzystujących w praktyce najnowsze trendy, technologie oraz materiały. 

Opakowania o wartości dodanej

Kategoria EMPOWER pokazywała przykłady, w których opakowania, prócz konwencjonalnych funkcji ochronnych i transportowych, zyskują dodatkowe funkcje i stano- wią element produktu, dla którego konsument może znaleźć dodatkowe zastosowanie. Na przykład Anne Bansen, studentka wydziału wzornictwa przemysłowego na HTW Berlin, zaprezentowała pomysłową alternatywę dla konwencjonalnej informacji o dacie przydatności do spożycia; jej opakowanie Tast(e) Food, za które otrzymała główną nagrodę Niemieckiego Konkursu Opakowań 2017 (German Packaging Awards) w kategorii „Młody talent”, „komunikuje się” z konsumentem za pośrednictwem zgrzewanej folii. Folia, poprzez zmianę swojej struktury, informuje konsumenta o tym, czy produkt nadaje się do spożycia. Gdy tylko w gazowej atmosferze ochronnej opakowania nastąpią zmiany biochemiczne wynikające z działania drobnoustrojów powodujących psucie, na jego foliowej powierzchni pojawiają się charakterystyczne struktury, dostrzegalne i wyczuwalne zmysłami. 

Opakowania, które są zrównoważone

Zrównoważony rozwój, zgodność z normami ochrony środowiska oraz rezygnacja z tworzyw sztucznych to obecnie najgorętsze tematy w projektowaniu opakowań. Kategoria SUSTAIN prezentowała pionierów tego obszaru. Jednym z wielu doskonałych przykładów było opakowanie z Finlandii, wykorzystujące innowacyjny materiał opakowaniowy wykonany z drewna certyfikowanego przez FSC oraz naturalnych spoiw, które są w pełni biodegradowalne. Projekt zwyciężył w konkursie Sustainable Packaging Award 2017. Zastosowany materiał posiada wszelkie zalety tworzywa, a równocześnie bije na głowę inne zrównoważone zamienniki pod względem ceny, efektów barierowych oraz tempa, w jakim następuje jego biorozkład. 

Wyjątkowe historie i udany wizerunek marki

Trzecia kategoria, CONNECT, skupiła się na tych opakowaniach premium, które udanie i w wyjątkowy sposób prezentują historię produktu oraz ducha marki, a także żartobliwie zachęcają konsumentów do interakcji. Jednym z takich przykładów jest opakowanie wykonane dla winiarni Oberhofer, w które zapakowano wyjątkowe wina limitowanej edycji 2016 vintage z uprawianych od 400 lat winorośli najstarszej winnicy świata „Rhodter Rosengarten”. To szczególne opakowanie odzwierciedla historię winiarni: nadrukowany na opakowaniu wzór odtwarza strukturę winorośli, towarzyszą mu „sękaty” wykrój z przodu opakowania, cztery warstwy tektury – jedna na każdy wiek – rozłożone w kształt wachlarza i odsłaniające butelkę oraz – dopełniająca całości – podstawa wykonana z surowego dębu. To prawdziwe dzieło sztuki w 2018 r. zdobyło nagrodę w prestiżowym konkursie Red Dot Award. 

Te i inne przykłady zaprezentowane w trakcie wyjątkowej wystawy Premium Packaging stanowiły dowód, że dobry projekt opakowania współgra z określonymi potrzebami i preferencjami grupy docelowej: wartością dodaną, ekologią czy dobrą opowieścią. Oczekiwania stawiane przed opakowaniem są uzależnione także od wieku konsumentów, do których trafiają i których mają zachwycić. Ta kwestia była również dyskutowana w trakcie PackBox Forum na targach FachPack 2018. 

Pokolenia Y i Z: wymagający konsumenci

W swej prezentacji Nina Saller, projektantka i założycielka monachijskiej firmy XbeyondS podkreśliła, że to przede wszystkim młodsze grupy targetowe – w rodzaju Pokoleń Y i Z – są bardzo wymagające względem opakowań. Ich systemy wartości znacznie różnią się od tych, którymi kierują się starsze generacje. Zachowanie konsumentów z Pokolenia Y, nazywanych również „milenialsami” (czyli tych urodzonych między rokiem 1980 i końcem lat 90. ubiegłego wieku) oraz następującego po nim Pokolenia Z (ludzi urodzonych w latach 1995-2010) cechuje się radością, zindywidualizowaniem oraz społecznym uświadomieniem. Saller wyjaśniała, że producenci opakowań reagują na te preferencje, oczekiwania i poglądy dostarczając rozwiązania, które są wytwarzane z użyciem ograniczonej ilości surowców, zapewniają wartość dodaną, mają elegancki wygląd oraz nadają się do ponownego użycia, kompostowania lub recyklingu.

Poszukiwane: inspirujące, inteligentne i zrównoważone opakowania

Mówiąc o trendach opakowaniowych prelegentka zaprezentowała przykłady, które można opisać za pomocą ogólnych zbitek: „wskazuj-inspiruj” (identify – inspire), „wzbogacaj-inteligentne” (enrich-smart) oraz „chroń-zrównoważone” (preserve-sustainable). Te pierwsze traktują opakowanie jako „dodatek identyfikująco-definiujący”, który stanowi element zaskoczenia, oferuje wartość dodaną oraz służy jako medium do komunikacji. Przykładowo producent kosmetyków stworzył przezroczystą papierową butelkę wykonaną z papieru pozyskanego w 100% z recyklingu odpadów pokonsumpcyjnych (PCR). Po zużyciu zawartości opakowania konsument może zniszczyć butelkę w celu rozdzielenia materiałów, które zostaną następnie wykorzystane w procesach odzysku. Aby go do tego zachęcić, w opakowaniu umieszczono paczuszkę z nasionami roślin do wysiania. 

Do kategorii „wzbogacaj-inteligentne” zaliczają się te opakowania, które umożliwiają „interakcję” z konsumentem, tworzą „efekt wow” oraz oferują użytkownikom dodatkowe korzyści. Przykładowo elementy opakowania mogą być zadrukowane specjalnymi atramentami przyjaznymi dla środo- wiska, które są widoczne jedynie w strumieniu światła UV. Wykorzystuje się je do ochrony marki oraz do nanoszenia treści reklamowych. 

Opakowania w kategorii „chroń-zrównoważone” posiadają następujące cechy: zawartość materiałów przyjaznych dla środowiska lub pochodzących z odzysku; łatwość obróbki; unikanie „ekologicznego” wzornictwa oraz biodegradowalność. Uniwersytet Ghent – dla przykładu – opracował zrównoważone opakowanie wykonane z oleju z nasion kolendry oraz chitozanu, biopolimeru pozyskiwanego z muszli skorupiaków, które wydłuża przydatność do użytku produktów spożywczych i kosmetycznych. Materiał oferuje naturalną ochronę przed grzybami i bakteriami, jest równie wytrzymały jak aluminium, ale dwukrotnie lżejszy, a także w pełni kompostowalny. 

Goście zwiedzający tegoroczne targi FachPack będą mieli okazję zapoznać się z licznymi przykładami takich opakowań, bowiem gorący temat „opakowań środowiskowo kompatybilnych” będzie obecny na wielu stoiskach wystawców, na specjalnym pokazie w hali 8 oraz w programie wydarzeń uzupełniających. Prezentowane będą inteligentne rozwiązania, które służą zarówno środowisku, jak i konsumentom, a jednocześnie koncentrują się na kompletnym cyklu produkcyjnym.

Na podstawie informacji FachPack opracował TK