Firma Sidel współpracowała przy tworzeniu nowej „spiralnej” butelki z PET dla koncernu Coca-Cola, która odmładza markę Fanta. Fanta pojawiła się po raz pierwszy na sklepowych półkach już w latach 40. ubiegłego wieku i po coli stanowi najsilniejszą markę w portfolio koncernu Coca-Cola.
Tak jak inne słynne produkty Fanta ewoluowała z upływem lat, zmieniały się również jej butelki. Popularność kształtu butelki Fanta Splash sprawiła, że zyskała ona status czegoś w rodzaju gatunkowego wyróżnika pojemników na napoje gazowane trafiających na półki supermarketów na kluczowych rynkach. Efektem było stopniowe słabnięcie wyłączności Fanty na kształt butelki jej napoju. Dlatego firma zdecydowała się rozpocząć prace nad zaprojektowaniem i stworzeniem nowego autorskiego kształtu opakowania napoju Fanta, które nadawałoby się do wykorzystania przy produkcji opakowań ze szkła i z PET i które stanowiłoby zastrzeżony nowy globalny standard dla tej marki.
Po latach sukcesów Fanta Splash na międzynarodowych rynkach napojów gazowanych kształt jej opakowania stał się w zasadzie powszechną własnością producentów nie jednej marki, ale całego sektora. To dość typowa sytuacja w cyklu życia marki, która w nieunikniony sposób ewoluuje z upływem czasu. Nadszedł zatem najwyższy czas na zmianę wzornictwa butelki na inny kształt – tak by mogła ponownie wyróżnić się na sklepowych półkach – wyjaśnia Gregory Bentley, inżynier ds. opakowań w Coca-Cola odpowiadający za globalną koordynację projektu. Bentley ściśle współpracował przy projekcie z Leytonem Hardwickiem oraz jego zespołem z Drink Works, agencji wybranej do obsługi w pięcioetapowym konkursie i wspieranej przez dział opakowań Fanty. Stworzyliśmy globalną sieć, która była w stanie gromadzić na bieżąco informacje dotyczące opakowań, specyficznych wymagań rynkowych oraz nieustająco dostarczała komentarzy na temat właściwych kierunków wzornictwa – dodaje Bentley.
Częścią tej globalnej sieci wsparcia technicznego i uczestnikiem prac nad tym wzorniczym wyzwaniem koncern Coca-Cola uczynił również swych doświadczonych partnerów biznesowych. Firma Sidel odegrała kluczową rolę w rozwoju projektu opakowania, a konkretnie przysposobieniu nowej butelki Fanty do produkcji przemysłowej. Uwzględniając wiedzę i doświadczenie dostawcy, od samego początku prac podeszliśmy realistycznie do kwestii formowania, napełniania i zachowania butelki – wyjaśnia Bentley. – Wspaniale było wykorzystać w tym projekcie firmę Sidel, partnera o wysokich kwalifikacjach i poczuciu odpowiedzialności.
Nowy kształt butelki wymagał precyzyjnego zrozumienia, jak PET zachowuje się pod wpływem wysokiego ciśnienia, a zwłaszcza odpowiedzi na pytanie, w jakim stopniu saturacja napoju w butelce może powodować deformacje jej poszczególnych sekcji i w rezultacie przyczyniać się do jego rozlewania. Warto dodać, że nowe opakowanie, podobnie jak jego poprzednik, nadaje się do 100% odzysku.
Trudne wyzwania: asymetryczność i stabilność
Nowa butelka z PET – pomysłowa i wyjątkowa – została zaprojektowana przez Drink Works i jest odzwierciedleniem idei „łamania zasad” w zakresie wzornictwa dla bezalkoholowych napojów gazowanych. Składa się na nią spirala kojarząca się z gestem wyciskania soku z pomarańczy. Projekt oparto na żebrowaniu udekorowanym małymi bąbelkami, również w miejscu skręcenia butelki w jej dolnej części. Charakterystyczna spirala czyni z butelki Fanty nietypową, asymetryczną konstrukcję, która stanowiła prawdziwe wyzwanie dla producentów pojemnika, od którego wymaga się odporności na deformacje i pełnej stabilności. Opowiadaliśmy się za spiralnym kształtem butelki, która jest unikalna pod względem wzornictwa w sektorze bezalkoholowych napojów gazowanych wykonanych z PET, a Sidel wsparł nas w pokonywaniu wyzwań reprezentowanych przez ten projekt – dodaje Bentley. Kluczowe było zagwarantowanie takiej samej długości wszystkich przeciwstawnych stron butelki, aby uniknąć problemów z prostopadłością – wyjaśnia Jérome Neveu, ekspert ds. opakowań w firmie Sidel. – Zoptymalizowaliśmy profil uchwytu oraz orientację narożników podstawy, tak by zachować geometrię butelki już po jej napełnieniu.
Wzornictwo było dopracowywane w trakcie całego projektu – brano przy tym pod uwagę zarówno potrzeby marketingu marki, jak i kwestie zachowania opakowania – tak, by wypracować najlepsze rozwiązanie. Projekt butelki Spiral został poddany kompletnym testom oraz szczegółowemu dopracowaniu, czego wynikiem było ponad 60 poprawek na rysunkach technicznych oraz analiza komputerowa metodą elementów skończonych (FEA, Finite Element Analysis). Dodatkowo przed uzyskaniem ostatecznego projektu butelki wykonano 15 jej odlewów i przeprowadzono badania wykonalności wspólnie z firmą Sidel. Bentley podsumowuje: Końcowy projekt butelki z PET został dogłębnie przetestowany, dając gwarancję, że pionowe rozciąganie w warunkach ciśnienia odbywa się pod kontrolą i że pojemnik spełnia wszystkie wymagania jakości i zachowania stawiane przez Coca-Colę. Odporność fizyczna nowej butelki jest równie dobra jak wcześniejszej butelki Fanta Splash. Sidel przeprowadził również dodatkowe testy stabilności, uzyskując akceptowalne wyniki napełniania na szybkich liniach rozlewniczych.
Jeden z wymogów zawartych w wytycznych projektowych Coca-Coli dotyczył zagwarantowania, że wielkość panelu etykiety oraz jego pozycja będą identyczne jak na butelkach Sprite oraz Contour. Drink Works osiągnęła to bez zmiany projektu, ponieważ istniejący panel etykiety został przesunięty do góry w kierunku szyjki butelki. To techniczne rozwiązanie zapewniło wyczuwalny wzrost wydajności w rozlewniach pracujących dla koncernu, które produkują różne typy butelek i muszą radzić sobie z wymianą etykiet. Nowa pozycja panelu etykiety zapewnia dodatkową wartość dodaną – doskonałą widoczność, ponieważ eliminuje problem potencjalnego zakrywania przez przednie panele półek lub układarki.
Projekt szerokiego zastosowania
Podobny kształt butelki został wdrożony dla wszystkich butelek Fanty i jest obecnie dostępny dla opakowań o pojemności 0,5/1/1,5/2 l. Z punktu widzenia klienta w pojemnikach 1,5- i 2-litrowych poprawiły się pewność chwytu butelki oraz jakość nalewania. Efektem udanej współpracy Coca-Coli i Sidel było także stworzenie alternatywnej butelki Spiral o pojemności 500 ml, która zapewnia stabilność na pochylonych półkach stosowanych często w dystrybucji łańcuchów chłodniczych. Wymagało to zachowania specyficznych wymogów projektowych, z bardzo precyzyjną liczbą i lokalizacją banieczek wokół żebrowania tworzącego spiralę. W trakcie prac nad nowym kształtem butelki z PET cały czas brano pod uwagę również przeniesienie go na butelkę ze szkła i ten cel został osiągnięty. Obecnie nowa butelka Fanta Spiral z PET jest sprzedawana w Polsce, we Włoszech, w Serbii, Finlandii, Rumunii, na Malcie i Wyspach Brytyjskich, zaś w najbliższych miesiącach powinna zadebiutować na globalnych rynkach.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Sidel