„Świat bez odpadów” podsumowanie pierwszego roku akcji 
1 Jan 1970 13:45

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Rok temu Coca-Cola zainaugurowała swoją akcję „Świat bez odpadów” (World Without Waste), w ramach której do 2030 roku zobowiązała się osiągnąć 100-procentowy poziom zbiórki i recyklingu opakowań, które kieruje na rynek. 

„Świat bez odpadów” to kompleksowa wizja firm systemu Coca-Cola, na którą składają się 2 niezwykle ważne elementy: zbiórka i recykling oraz ustanowienie na całym świecie nowego standardu opakowań nadających się w 100% do recyklingu. W społecznościach na całym świecie rozwiązania z zakresu gospodarki obiegu zamkniętego tworzą ścieżkę, dzięki której plastik nie trafia do środowiska naturalnego. Każdy kraj czy rynek – bez względu na to, czy mały, duży albo daleko położony – może wprowadzić bardziej zrównoważony model recyklingu w zależności od warunków socjoekonomicznych i polityki prowadzonej w danym regionie.

Firmy systemu Coca-Cola w Polsce sukcesywnie wprowadzają nowe rozwiązania, programy i inicjatywy prowadzące do osiągnięcia założonego celu i tym samym przyczyniające się do poprawy stanu naszej planety. Spółki postawiły na współpracę z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się kwestiami ochrony środowiska, wsparcie samorządów w selektywnej zbiórce odpadów poprzez dostarczanie im niezbędnej infrastruktury, a także edukację konsumentów. Działania te są filarami rozpoczętej latem 2018 r. ogólnopolskiej pilotażowej kampanii „rePETa”, która jest realizowana we współpracy z Fundacją Nasza Ziemia, w partnerstwie z firmami systemu Coca-Cola i przy wsparciu finansowym The Coca-Cola Foundation. Wybrane gminy otrzymały specjalnie zaprojektowane pojemniki do zbiórki plastikowych odpadów. Pojemniki wykonano z tworzywa pochodzącego z recyklingu i umieszczono na nich czytelne infografiki, edukujące konsumentów, jakie odpady powinni do nich wrzucać. Dodatkowo umieszczono informacje o przedmiotach codziennego użytku, które można otrzymać z przetworzonego plastiku. 

Współpracując z Fundacją Nasza Ziemia 

korzystamy z jej wieloletniego praktycznego doświadczenia w skutecznym aktywizowaniu lokalnych społeczności do uczestnictwa w ekologicznych inicjatywach. Powodzenie naszej globalnej ambicji „Świat bez odpadów” opiera się właśnie na budowie wśród konsumentów świadomości, że nie zmienimy świata, jeżeli nie zaczniemy od siebie. Pierwszy krok w kierunku czystej planety możemy wykonać, wrzucając po prostu plastikową butelkę do odpowiedniego pojemnika i w ten sposób dając jej „drugie życie” – podkreśla Anna Solarek, dyrektor ds. public affairs i komunikacji w Coca-Cola Poland Services.

W kampanii bierze udział już ponad 20 samorządów z całego kraju, kolejne deklarują chęć przyłączenia się. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy zebrano już niemal 32 tony plastikowych odpadów, co kilkakrotnie przekroczyło wstępne założenia projektu.

Jednocześnie, realizując ambicję „Świat bez odpadów”, firmy systemu Coca-Cola wzmacniają jej wymiar edukacyjny. Nawiązano współpracę ze start-upem Skriware dostarczającym autorskie rozwiązanie edukacyjne oparte na technologii druku 3D. Filament, czyli plastikowa masa wykorzystywana do druku 3D, produkowany jest właśnie z tworzywa PET odzyskiwanego dzięki recyklingowi. W ramach konkursu na najlepszy projekt społeczny Zwolnionych z Teorii uczniowie szkół z całego kraju mogą współzawodniczyć w realizacji inicjatyw wspierających podnoszenie świadomości na temat recyklingu i selektywnej zbiórki odpadów. Na 10 najlepszych projektów czekają w pełni wyposażone pracownie druku 3D wraz z materiałami edukacyjnymi, ufundowane przez Coca-Cola i Skriware.

Naszym celem jest nauka świadomego gospodarowania odpadami PET. Uważamy, że właściwe segregowanie odpadów powinno być naturalnym nawykiem, który należy promować od najmłodszych lat. Dlatego, ze względu na niezwykle istotny wymiar edukacyjny naszych działań realizowanych w ramach ambicji „Świat bez odpadów”, kierujemy je również do wybranych szkół ponad- podstawowych. Jednocześnie młodzież zdobywa cenne umiejętności jak np. planowanie i zarządzanie projektem – mówi Katarzyna Borucka, dyrektor ds. korporacyjnych i komunikacji w Coca-Cola HBC Polska. 

Od stycznia 2018 roku, w ramach inicjatywy „Świat bez odpadów”, na wszystkich kontynentach uruchomiono nowe kampanie na rzecz recyklingu, jak też nadano nowy kształt już realizowanym. Zgodnie z wartościami gospodarki o obiegu zamkniętym wszystkie opakowania plastikowe wykorzystywane przez firmę są projektowane z myślą o ich przetworzeniu, utrzymaniu w obiegu i ponownym wykorzystaniu jako opakowania spożywcze.

Opracowano na podstawie materiałów firmy Coca-Cola