Światowy sektor opakowań czeka rewolucja
1 Jan 1970 13:47

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W związku ze zbliżającymi się targami ALL4PACK Paris, które odbędą się w dniach 26-29 listopada br. i we współpracy z EPDA (European Brand & Packaging Design Association) organizatorzy wydarzenia zwrócili się do 22 projektantów z 16 krajów Europy i Afryki Północno-Zachodniej, aby zasięgnąć ich opinii na temat wyzwań, które czekają wkrótce światowy sektor opakowań.

Po zebraniu ich refleksji i komentarzy Instytut Sondażowy YouGov skierował zapytania do 8253 konsumentów opakowań w 6 krajach, aby poznać ich oczekiwania dotyczące przyszłych innowacji tego sektora. W wyniku tego sondażu wyłaniają się zarysy najważniejszych wyzwań, które sięgną roku 2050 i które zapowiadają prawdziwą rewolucję na światowym rynku opakowań.

Cztery główne czynniki – starzenie się populacji, wyczerpywanie się zasobów naturalnych naszej planety, rozwój sztucznej inteligencji oraz zwiększona mobilność – związane z ewolucją społeczności ludzkich spowodują znaczące zmiany w sektorze opakowań. 

Starzenie się populacji

Opakowania bardziej czytelne staną się nam niezbędne. Po 40. roku życia nasilają się problemy ze wzrokiem, dlatego pokolenia od baby-boomers (50-latkowie +) po milenialsów (czyli urodzonych pomiędzy rokiem 1980 a 2000) oczekują, że opakowania będą łatwiejsze w otwieraniu i zamykaniu. Stwarza to nowe perspektywy ewolucji opakowań – dzisiejsi milenialsi będą mieli w roku 2050 ponad 60 lat. Obecnie 42% konsumentów europejskich uważa, że czytelność opakowań nie jest wystarczająca. 47% zapytanych osób uważa, że poprawa otwierania i zamykania opakowań jest niezbędna. 31,5% konsumentów francuskich, hiszpańskich, brytyjskich i włoskich zauważa, że ciężar niektórych opakowań jest zbyt duży, zaś 32% ankietowanych Belgów i Niemców krytykuje rozmiar niektórych opakowań jako niewygodny w użytkowaniu. 

Wyczerpywanie się zasobów naturalnych naszej planety

Edukacja wydaje się najlepszym sposobem upowszechnienia dobrych praktyk w dziedzinie ochrony środowiska. Zauważa się jednak, że na razie nie przynosi ona pożądanych skutków, dlatego też Europejczycy zapytywani w ramach tego sondażu domagają się większej stanowczości i ostrzejszych przepisów w tej materii. Proponują m.in. zakazania produkcji opakowań niecyrkulacyjnych oraz zatrzymanie produkcji nadmiarowych opakowań (np. pasta do zębów w tubce nie wymaga dodatkowego, kartonowego opakowania). Sugerują także wdrożenie bardziej czytelnych procedur, jeśli chodzi o rekompensaty finansowe za zwrot zużytych opakowań. Ankietowani domagają się zatem wprowadzenia bardziej drastycznych regulacji, które wyeliminowałyby nadmiar opakowań oraz promowały recykling tych niezbędnych. Jak troska o środowisko wygląda w liczbach? 47% Brytyjczyków oraz 49% Niemców życzy sobie zakazu nadmiaru opakowań, 52% Hiszpanów oraz 40% Włochów domaga się rekompensat finansowych za zwrot zużytych opakowań, zaś 40% Europejczyków jest za zakazem produkcji opakowań niecyrkulacyjnych.

Rozwój sztucznej inteligencji

Postęp technologiczny w dziedzinie sztucznej inteligencji uczyni opakowania bardziej odpowiedzialnymi. Zarówno zdaniem europejskiego pokolenia baby-boomers, jak i milenialsów sztuczna inteligencja powinna być wykorzystywana do lepszego sortowania i recyklingu zużytych opakowań oraz do zmniejszania marnotrawstwa produktów spożywczych przez ostrzeganie o rychłym upływie daty ważności na opakowaniu. Ankietowani w mniejszym stopniu widzą w sztucznej inteligencji także sposób dostępu do większej ilości informacji o danym produkcie oraz do większej łatwości w jego użytkowaniu. 34% respondentów postrzega sztuczną inteligencję jako okazję do generowania zysków ekonomicznych. 

Zwiększona mobilność 

Opakowania wykorzystywane w podróży powinny być łatwiejsze do recyrkulacji oraz do otwierania i zamykania bez ryzyka np. wycieku zawartej w nich cieczy czy substancji niż te wykorzystywane w domu. 35% respondentów postuluje poprawienie procesu kontroli opakowań po ich użyciu, zaś 37% badanych domaga się poprawy otwarcia i zamknięcia opakowania między kolejnymi jego użyciami. 29% wnosi o zmianę wymiarów opakowań, które często są nieodpowiednie bądź niewygodne. Można zaobserwować, że światowy sektor opakowań ulega stałym i znaczącym zmianom. Właśnie dlatego dzięki wdrażanym innowacjom, sztucznej inteligencji, a także nowym sposobom przemieszczania się opakowania pozostaną w centrum zainteresowania, stając się coraz bardziej przyjaznymi dla środowiska i coraz lepiej służąc swym użytkownikom. AN

Opracowanie zrealizowane przez YouGov i we współpracy z EPDA przez Fabrice’a Peltier dla targów ALL4PACK Paris (Grupa COMEXPOSIUM)