Sztuczna inteligencja wkracza do sektora opakowań
1 Jan 1970 08:55

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Nie tak dawno temu sztuczna inteligencja była li tylko placem zabaw dla gigantów z dziedziny oprogramowania – dopóki nie zawitała jako poważna dyscyplina do departamentów rozwoju firm zajmujących się produkcją maszyn i logistyką. 

Sztuczna inteligencja (AI) jest już powszechnie wykorzystywana do realizacji niektórych zadań w branży opakowaniowej oraz w logistyce. I chociaż technologia ta nie wyszła jeszcze z powijaków, już teraz stajemy się świadkiem procesu, który wynosi automatyzację na zupełnie nowy poziom. Z badań przeprowadzonych przez firmę konsultingową Deloitte wynika, że niedostateczny rozwój potencjału AI, o którym często mówi się w kontekście rynku niemieckiego, jedynie przyhamuje ekspansję sztucznej inteligencji, jednak z całą pewnością jej nie zatrzyma. Wiele firm współpracuje z gigantami branży nowoczesnych technologii takimi jak Google czy Microsoft. Inne polegają na swych własnych możliwościach rozwojowych przy wdrażaniu samouczących się systemów.

Zastosowanie sztucznej inteligencji to oczywisty krok, choćby z uwagi na ilość danych, jakie są obecnie gromadzone. Niezależnie od tego, czy informacje pochodzą z czujników, czy są dostarczane przez działy magazynowania albo marketingu, każda część firmy stanowi źródło wartościowych treści, które warto pozyskiwać. Zatem dane już tu są. Ale wykorzystanie ich w wartościowy sposób wymaga inteligentnych systemów oraz – w coraz większym stopniu – także sztucznej inteligencji. Dzięki odpowiednim algorytmom maszyny są w stanie wykryć wzory w danych i na ich podstawie samodzielnie podejmować decyzje. A gdy sektor maszyn opakowaniowych mówi o sztucznej inteligencji, ma z reguły na myśli uczenie maszynowe. 

Roboty idą do szkoły: nauka przez powtarzanie

Nauczanie maszynowe to tak naprawdę jedynie podrozbiór sztucznej inteligencji, choć oba terminy często używane są zamiennie. W praktyce chodzi o optymalizację procesów produkcyjnych w taki sposób, by – przykładowo – mogły być wykonywane automatycznie przez roboty pakujące. Ale aby to osiągnąć, absolutnym minimum są systemy rozpoznawania. Dla przykładu: jeśli zależy nam na zautomatyzowaniu zadań typu „podnieś i ułóż” (pick-and-place), roboty muszą mieć dostęp do pochodzących z systemów wizyjnych bieżących informacji na temat pozycji, lokalizacji i ilości produktu, który ma zostać zapakowany. Wówczas mogą uchwycić go w niezawodny sposób lub zignorować, jeśli jest uszkodzony. Takie zadanie jest dzisiaj często zautomatyzowane i wykorzystuje się je do przegrupowania części opakowań takich jak pokrywki i pojemniki lub do niezawodnego układania żywności na tackach. 

Jednak rosnąca liczba producentów artykułów codziennego użytku jest zmuszona do pakowania na swych maszynach coraz mniejszych partii produktów, i to w dodatku o coraz większym zróżnicowaniu. Będąca skutkiem tego konieczność zmiany for-

matów maszyny i przeprogramowania systemu kontroli powoduje opóźnienia w realizacji zleceń. Inteligentne roboty mogą w znaczącym stopniu skrócić czas przezbrojenia – tak, by grupy produktów były pakowane w wyraźnie krótszym czasie. 

Roboty wykrywają wzory i porównują swe zachowania, co pozwala im szybko i automatycznie rozpoznać nowe produkty, a następnie dopasować do nich procesy pakowania. Ta zdolność opiera się na koncepcjach takich jak tzw. głębokie uczenie (deep learning), opracowywane z wykorzystaniem neutralnych sieci, które można szkolić z użyciem wzorów lub obrazów. Zasada rozpoznawania wzorów może być wykorzystana z tą samą skutecznością do przewidywania usterek lub zużycia maszyn.

Gdy planują roboty: konserwacja zapobiegawcza i optymalizacja procesów

Tzw. konserwacja zapobiegawcza wykorzystuje czujniki i dane z maszyn, na podstawie których dostarcza oceny dotyczące sprawności urządzeń i potencjalnych przyszłych zdarzeń. Uczenie maszynowe pozwala urządzeniom odróżnić normalne warunki od takich, które wskazują na odstępstwo od normy. Zgromadzenie tak dużej ilości informacji pozwala na wczesne wykrywanie problemów występujących w maszynie, a następnie zapobieganie im, jeszcze zanim usterka spowoduje zatrzymanie produkcji. Innymi słowy, takie wydarzenia stają się przewidywalne i wykrywalne. W efekcie producenci maszyn mogą ustalać terminy wizyt, optymalizować dostępność maszyn, a wskutek tego oferować swym klientom poprawę wydajności ich pracy. 

Sztuczna inteligencja w logistyce

Oprócz konserwacji zapobiegawczej, przemysłowego przetwarzania obrazu i sterowania robotami pakującymi, sztuczna inteligencja jest w coraz szerszym stopniu wykorzystywana w logistyce wewnętrznej i zewnętrznej. Zautomatyzowane pojazdy kierowane (AGV), podobnie jak roboty, kierowane są do coraz to nowych zadań, otrzymując komendy bezpośrednio od systemów IT wyższego rzędu (przykładowo: gdy konieczne jest przetransportowanie materiału z magazynu na linię produkcyjną), a następnie realizują przypisane im zadania w sposób całkowicie autonomiczny. 

W procesach logistycznych wyższego rzędu analiza predykcyjna stanowi podstawę do precyzyjnego prognozowania prawdopodobnych zmian w przepływie materiałów. Przykładowo – jak wynika z danych BVL, niemieckiego stowarzyszenia branży logistycznej – metody oparte na sztucznej inteligencji są obecnie wykorzystywane do szacowania ryzyka ze strony dostawców, do projektowania zmian w kursach walut na rynku zamówień publicznych, a także do przewidywania potencjalnych problemów w łańcuchach dostaw i ich negatywnego wpływu na produkcję. Centrum Badań Stosowanych nad Obsługą Łańcucha Dostaw przy Instytucie Fraunhofera obrało sztuczną inteligencję za główny temat prelekcji i zaprezentuje swoje najnowsze odkrycia na ten temat podczas TechBox na targach FachPack 2019. 26 września br. prelegenci będą dyskutować m.in. o tym, w jaki sposób dyspozytorzy mogą korzystać z rozwiązań prognozowania i optymalizacji opartych na danych, aby efektywniej stosować zasoby, a tym samym oszczędzać koszty i zwiększać zadowolenie klienta.

Na podstawie informacji FachPack opracował TK