Nowy raport firmy AMI Consulting z kwietnia 2018 r. to rzetelna, wszechstronna i pogłębiona analiza globalnego rynku wysokobarierowych opakowań sztywnych z tworzyw sztucznych.
Przechowywane w warunkach pokojowych produkty spożywcze o wydłużonej przydatności do spożycia cieszą się mniejszą popularnością wśród konsumentów niż ich chłodzone i mrożone odpowiedniki. Żywność konserwowana – bo o niej mowa – jest generalnie postrzegana jako gorszej jakości, mniej świeża i mniej „autentyczna”. Mimo to dzięki wydajnemu łańcuchowi dostaw i w konsekwencji niższej cenie ich wartość rynkowa jest ogromna.
Rosnące zapotrzebowanie konsumentów na wygodę, a także dążenie dostawców do różnicowania swej oferty na tle rynkowej konkurencji stanowią główne powody, dla których wspomniany segment żywności coraz chętniej inwestuje w opakowaniowe innowacje. Wysokobarierowe opakowania z tworzyw sztucznych zapewniają doskonałą funkcjonalność i estetykę w porównaniu z tradycyjnymi materiałami opakowaniowymi (takimi jak metal i szkło). Tworzywa o wysokim współczynniku barierowości mają potencjał rewitalizacji dojrzałych i tradycyjnie konserwatywnych produktów w rodzaju gotowych zup, puszkowanych owoców, warzyw i ryb, służąc do produkcji wygodnych pojemników.
Potencjał rozwoju dla tworzyw sztucznych jako rozwiązania konkurencyjnego względem tradycyjnych opakowań metalowych i szklanych wzmacnia pojawienie się nowych rozwiązań w rodzaju kapsułek jednorazowych. Od 2013 r. popyt na tego typu kapsułki wzrósł aż trzykrotnie i należy spodziewać się ich dalszej ekspansji, choć eksperci przewidują, że mogą ją spowalniać konkurencyjne formaty bez funkcji barierowych, stosowane do pakowania tańszych produktów zastępczych. Popularność jednorazowych kapsułek podnosi popyt nie tylko na technologie termoformowania barierowego, ale również na inne projekty wykorzystujące wysoki współczynnik barierowości opakowań plastikowych, takie jak technologia współwtrysku, produkcja barierowych etykiet IML czy lakierów.
Jak dotychczas wolumen produktów stworzonych z wykorzystaniem technologii współwtrysku ma charakter marginalny, jednak na lata 2016 i 2017 przypadła druga fala zainteresowania tym rozwiązaniem, a uzyskane rezultaty są bardzo obiecujące. Atrakcyjność technologii wzmacnia rozwój w zakresie kapsułek jednorazowego użytku, które zaowocowały pojawieniem się
projektów w rodzaju K-cups firmy Keurig, a także barierowych kapsułek Menshen kompatybilnych z systemami Nespresso i Nescafe Dolce Gusto oraz Lapp Tec kompatybilnych z Nespresso. Oczekuje się, że technologia współwtrysku uzyska znaczący udział rynkowy w ciągu najbliższych 5 lat.
Poza obszarem kapsułek technologia współwtrysku będzie wzmacniać swoją pozycję w efekcie komercjalizacji koncepcji puszek KlearCan firmy Milacron, a także w obszarze chłodzonych produktów mlecznych o wydłużonej trwałości do spożycia.
Na podstawie informacji AMI Consulting opracował TK
Nowy raport firmy AMI Consulting to pogłębiona analiza globalnego rynku wysokobarierowych opakowań sztywnych z tworzyw sztucznych.