Tektura falista jest niezastąpiona przy produkcji opakowań przeznaczonych dla handlu detalicznego. Prócz jej wartości transportowej i logistycznej odgrywa dodatkowo ważną rolę w pozyskiwaniu nowych klientów.
W Niemczech aż dwie trzecie opakowań wykorzystywanych do transportu produktów powstaje z tektury falistej – jak dotychczas najpopularniejszego materiału opakowaniowego. Jako optymalne rozwiązanie do produkcji opakowań zbiorczych (drugorzędowych) zyskuje bardziej od innych podłoży na rozwoju handlu internetowego. Lecz nawet uwzględniając powyższe fakty, znaczenie jej roli w sprzedaży sklepowej jest często niedostatecznie doceniane.
W działalności detalicznej opakowania z tektury falistej służą zarówno jako narzędzia o charakterze logistycznym, jak i reklamowym: czy to jako sposób na odseparowanie produktu od innych artykułów lub skrócenie czasu układania towarów na półce; czy też w roli pudeł ustawianych w stosie, tacek, opakowań na półkę, ekspozytorów, a nawet kompletnych ekspozycyjnych układów przestrzennych.
Rozwiązaniom, które pomogą jeszcze lepiej wykorzystać tekturę falistą w detalicznym handlu sklepowym, poświęcony jest raport Instytutu ds. Badania Handlu (IFH) z Kolonii przygotowany na zlecenie niemieckiego Zrzeszenia Przemysłu Tektury Falistej (VdW), zatytułowany „Okres przejściowy w sprzedaży detalicznej” (w oryginale: „Handel im Wandel”). Dokument został zaprezentowany podczas Forum Tektury Falistej na tegorocznych targach FachPack. Jego autorzy zidentyfikowali trzy główne elementy wyróżniające tekturę falistą: zrównoważony rozwój, wygodę oraz wyjątkowe przeżycia towarzyszące zakupom konsumenckim.
Zrównoważony rozwój – trend na wiele lat
FachPack pokazał jednoznacznie, że zrównoważony rozwój cieszy się szerokim poparciem sektora opakowaniowego. Co więcej, zaspokaja on ważne zapotrzebowanie konsumentów. Takie wnioski można wyciągnąć również z wyników wspomnianego raportu, bowiem aż 93% ankietowanych na jego potrzeby osób przyznało, że zrówno- ważony rozwój jest dla nich „osobiście ważny”. Zapytani o konkretne cechy opakowań, które powinny w przyszłości zyskać na znaczeniu, 9 na 10 ankietowanych wymieniło możliwość odzysku, redukcję odpadów z tworzyw sztucznych oraz korzystanie z materiałów przyjaznych dla środowiska.
I to właśnie towarzyszący tekturze falistej wizerunek materiału przyjaznego dla środowiska stanowi główną szansę na jeszcze większy wzrost popularności tego materiału. Raport wskazuje, że konsumenci postrzegają wykonane z niego opakowania jako wyjątkowo naturalne i zrównoważone (ekologiczne).
90% konsumentów wyraża pragnienie, by kupowane przez nich produkty nie zawierały plastiku. 93% ma nadzieję, że opakowania z tworzyw sztucznych będą w coraz większym stopniu zastępowane przez ich odpowiedniki z ekologicznych surowców. W praktyce jednak popyt na produkty zrównoważone często przegrywa z wygodą. O ile tektura falista zdobywa punkty jako surowiec o ekologicznym charakterze doskonale nadający się do recyklingu, to ciągle ma wiele do nadrobienia w tak istotnej kwestii jak wygoda użytkowania.
Wygoda – czyli zakupy bez komplikacji
Konsumenci chcieliby, aby ich zakupy były równie nieskomplikowane jak te dokonywane w internecie, a poszukiwane produkty równie łatwe i szybkie do odnalezienia na półce sklepowej. Tę kwestię jako istotną wymieniło 90% ankietowanych. Dla sprzedawców detalicznych oznacza to konieczność takiego projektowania sklepów, by klienci byli w stanie szybko odnaleźć interesujące ich artykuły oraz informacje na ich temat. Tutaj swoją wartość pokazują opakowania gotowe na półkę (SRP) z tektury falistej, ponieważ pozwalają na wyraźne oddzielenie rodzajów i marek produktów poszukiwanych przez konsumentów. Pudełka SRP są szczelnie zamykane na czas transportu, a po dowiezieniu do sklepu wystarczy je otworzyć i ustawić na półce.
Producenci zapakowanych artykułów mogą wykorzystać również atrakcyjne wizualnie displeje z tektury falistej, by wyróżnić się na tle konkurencji i zwiększyć swoje zyski. Inteligentnie zaprojektowane opakowania zbiorcze wykonane z tektury falistej mogą tym samym funkcjonować jako wyróżniki oferty supermarketów.
Budowanie zakupowych doświadczeń
Poza prostym zwiększaniem wizualnej atrakcyjności nadawanie opakowaniom nowoczesnej formy stanowi element wyróżniający, który zapewnia tradycyjnym sprzedawcom przewagę nad sklepami interne- towymi. Uzupełnienie atrakcyjnego wzornictwa o cyfrową informację to sposób na zwiększenie dostępu do danych na temat produktu oraz podniesienie jego wartości dodanej. To cecha, która ma znaczenie dla klientów: wyniki raportu wskazują, że 38% spośród nich lubi, gdy wyraźnie rzucające się w oczy elementy kampanii reklamowej podkreślają obecność danego produktu w sklepie. Ten wynik jest wyższy o dodatkowe 12 punktów procentowych w grupie „smartfonomaniaków”, czyli konsumentów stale korzystających z telefonów komórkowych; połowa z nich oczekuje dostępu do dodatkowych informacji za pośrednictwem kodów nadrukowanych na opakowaniach jednostkowych, pudłach zbiorczych lub displejach reklamowych.
Prócz wspomnianej cyfrowej wartości dodanej unikalną cechą konwencjonalnego „shoppingu” w handlu detalicznym jest możliwość zaprzęgnięcia własnych zmysłów w procesie zakupowym. Sprzedawcy korzystają z tej sposobności zamieniając przestrzenie sklepowe w prawdziwe „zakupowe światy”. Ich celem jest stworzenie środowiska, które pozostawi po sobie wyłącznie pozytywne wspomnienia. Tektura falista – czy to w formie displejów, samodzielnych ekspozytorów, czy też podwieszanych banerów – pomaga w wykreowaniu takich przestrzeni i w prowadzeniu udanych kampanii sprzedażowych, oferując wyjątkowe możliwości osobistego wypróbowania, zdobycia wiedzy, a nawet posilenia się reklamowanymi produktami. Właśnie teraz, gdy zbliżają się Święta Bożego Narodzenia, stają się okazją do wyeksponowania produktów sezonowych i stworzenia wyjątkowej świątecznej atmosfery. Takie prezentacje produktów przyciągają wzrok i gwarantują, że konsumenci skorzystają z oferty i będą wracać po więcej.
I tak dochodzimy do sedna: korzyści zapewniane przez tekturę falistej wykraczają daleko poza li tyko ochronę produktu oraz kwestie logistyczne: funkcjonując jako ekologiczny materiał opakowaniowy oraz wartościowe narzędzie marketingowe pomaga ona sklepom detalicznym w przygotowaniu się na wyzwania najbliższych lat.
Na podstawie materiałów FachPack opracował TK