Trendy na rynku opakowań w kontekście aktualnych trendów na rynku konsumenckim
1 Jan 1970 08:57

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Potrzeby nowoczesnego świata oraz dążenie do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju na wszystkich etapach życia coraz bardziej wpływają na świat opakowań, kształtując nowe trendy przy wykorzystaniu nowatorskich rozwiązań. Oczekiwania w stosunku do opakowań, definiowane na wielu poziomach, dotyczą potrzeb i preferencji klientów, potencjału marketingowego, inwestycji w rozwój technologiczny, ale przede wszystkim są związane z ochroną środowiska naturalnego. Tylko jeśli spełnione są te wymagania, możemy dziś mówić o nowoczesnym i bezpiecznym opakowaniu. 

Opakowanie opowiada historię marki

Dzisiaj rola opakowania wykracza poza podstawową jego funkcję polegającą na zabezpieczeniu towaru w trakcie transportu czy przechowywania. Opakowanie stało się głównym narzędziem w szerokim wachlarzu możliwości marketingowych. Marketing nieustannie sięga po nowe rozwiązania, poszukuje kolejnych sposobów spełniania oczekiwań konsumentów. Tworzy historie produktów, planuje wydarzenia, fabuły, w których mogą uczestniczyć konsumenci. Opakowanie bywa nośnikiem dodatkowych funkcji i ukrytych treści. Sprawia, że marka, opowiadając swoją historię, staje się widoczna dla klientów i zwiększa swoją wiarygodność, a tym samym buduje zaangażowanie i tworzy relacje z konsumentami.

Niedopracowane opakowanie oznacza w tym kontekście zmarnowaną okazję w relacji marki i konsumenta. Nowoczesne rozwiązania opakowaniowe z kolei mogą być nośnikiem przekazu, że dana marka oferuje nie tylko produkt, ale ma także swoją wyjątkową osobowość. Dlatego tak ważne jest, by opakowanie wyróżniało się na zatłoczonych półkach. 

Ogromne pole do popisu otwiera się zatem przed producentami opakowań, którzy będąc istotnym elementem w łańcuchu dostaw swoich klientów starają się ich wspierać, wprowadzając innowacyjne rozwiązania. W produkcji wykorzystywane są różne możliwości w zakresie nowych rozmiarów, kształtów, nadruków, litografii czy wytłoczeń, a także coraz częściej zwiększana jest powierzchnia opakowania przeznaczona do komunikacji z konsumentami.

Przykładem takiej nietypowej realizacji jest współpraca Grupy CANPACK z firmą Carlsberg przy produkcji puszek wykorzystywanych do produkcji Snap Packa – nowej koncepcji wielopaku piwa, w której pojedyncze puszki łączą się ze sobą za pomocą kleju, a nie plastikowych pierścieni opakowaniowych czy termokurczliwego plastiku. Co ważne, wykorzystany w produkcji klej nadaje się do recyklingu. Po stronie CANPACK współpraca wymagała dostosowania procesu i kontroli jakości do specyfikacji technicznej Snap Packa. Według Carlsberga to rozwiązanie może przynieść redukcję zużycia plastiku nawet o 76%.

Grupa CANPACK, najbardziej znana z aluminiowych opakowań dla branży napojowej, w swojej ofercie ma obecnie 20 rozmiarów aluminiowej puszki napojowej, w tym m.in. puszki matowe i wzbogacone elementami dotykowymi oraz puszki hybrydowe i personalizowane. Producent może też pochwalić się unikalnym, trójkątnym kształtem butelek czy też nietypowymi kształtami i rozmiarami puszek na artykuły spożywcze, a także szerokim asortymentem opakowań dla przemysłu chemicznego oraz kosmetycznego, w tym pojemników aerozolowych czy pudełek cylindrycznych.

Istotnym elementem wyróżniającym opakowania firmy CANPACK spośród innych jest zastosowanie nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie litografii. Estetykę podnieść może także zastosowanie przetłoczenia czy druk High Definition. 

Opakowanie może być ekologiczne

Większa odpowiedzialność społeczna oraz stale wzrastająca świadomość konsumentów na temat wpływu opakowań na środowisko powodują, że osiągnięcie celu o zerowej ilości odpadów na świecie jest bardziej normą niż wyjątkiem. 

Zrównoważony rozwój stał się kluczowym czynnikiem motywującym konsumentów, którzy – coraz bardziej świadomi wagi zagrożeń oraz wpływu na środowisko naturalne – podejmują decyzje zakupowe w oparciu o właściwości ekologiczne produktu oraz możliwości jego późniejszej utylizacji. Redukcja, ponowne użycie i recykling – to hasła obecne dziś w wielu wymiarach naszego życia, a wybór produktów w opakowaniach nadających się do recyklingu stał się już obowiązkiem. 

Z myślą o zrównoważonym rozwoju i odpowiedzialności producenci coraz częściej wykorzystują do produkcji opakowań ekologiczne surowce oraz wdrażają procesy produkcyjne, koncentrując się na najnowocześniejszych technologiach związanych z recyklingiem całego opakowania.

Z ekologicznego punktu widzenia w produkcji opakowań ważne są: projekt, właściwości podczas użytkowania oraz cykl życia po pierwszym wykorzystaniu. Wiąże się to z wielowymiarowym podejściem do projektowania produktu, które powinno uwzględniać wpływ wywierany na środowisko naturalne podczas jego całego „cyklu życia” (product life cycle), tj. na etapie doboru materiałów, produkcji, wprowadzenia na rynek, użycia i recyklingu. 

Istotą jest zminimalizowanie negatywnego wpływu i nakładów na każdym z tych etapów. 

W odpowiedzi na wymogi środowiskowe Grupa CANPACK wdrożyła program „Puszka Nowej Generacji”, którego celem jest wypracowanie technologii pozwalającej na redukcję masy puszki, a w efekcie obniżenie ilości surowca niezbędnego do jej wyprodukowania. Dotychczas udało się osiągnąć 20% redukcję grubości materiału (aluminium) niezbędnego do produkcji puszki. 

Opakowanie jest surowcem

Opakowania, w kontekście ponownego wykorzystania surowca, są głównym tematem gorącej dyskusji na arenie międzynarodowej, dotyczącej gospodarki opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. 

Dzisiejszy poziom produkcji i konsumpcji spowodował znaczący wzrost odpadów, w tym zużytych opakowań, dlatego też na rynku opakowań coraz większą rolę odgrywają recykling oraz możliwości przetwarzania różnych materiałów. To właśnie recykling staje się dla środowiska bardziej przyjaznym rozwiązaniem niż próby ponownego użycia produktu i powinien być kluczem przy projektowaniu ekologicznych, bezpiecznych opakowań, z uwzględnieniem konstrukcji czy składu materiału. Istotne jest, by w projektowanym opakowaniu wyeliminować lub ograniczyć do minimum te substancje, które mogą sprawić kłopot podczas recyklingu.

Co więcej, niektóre materiały, takie jak szkło czy aluminium, nie są już tylko materiałami odnawialnymi, lecz funkcjonują jako surowce permanentne, tj. takie, które mogą trwać wiecznie, gdyż podlegają recyklingowi w nieskończoność, bez jednoczesnej utraty swoich właściwości. Kluczowe jest więc odzyskanie opakowania po wykorzystaniu przez konsumenta, a zaawansowane technologie pozwalają na przetworzenie go w 100% na surowiec, z którego znów można wyprodukować pełnowartościowe opakowanie bez obniżenia jakości materiału. 

W ramach Grupy CANPACK działa CP Recycling Organizacja Odzysku Opakowań – jeden z najważniejszych zakładów recyklingu opakowań w Europie Środkowo-Wschodniej. Firma zajmuje się skupem i technologicznie zaawansowanym sortowaniem zużytych opakowań, które następnie trafiają do dostawców metalu, tam są przetapiane i przetwarzane na blachę aluminiową, z której CANPACK ponownie produkuje puszki. W ten sposób już teraz CANPACK realizuje w praktyce założenia gospodarki GOZ oraz ma istotny udział w osiąganym w Polsce wysokim poziomie recyklingu puszek aluminiowych. Szacuje się, że dziś wynosi on ponad 80%.

Opracowano na podstawie materiałów Grupy CANPACK