Trwała torba papierowa lepszym wyborem dla klimatu
1 Jan 1970 13:03

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Coraz więcej powodów przemawia za rezygnacją z toreb na zakupy wielokrotnego użytku typu „Bags for Life” i zastępowaniem ich torbami z papieru. Firmy BillerudKorsnäs oraz AB Group Packaging zaprezentowały właśnie własną papierową, supertrwałą torbę, jedną z najbardziej wytrzymałych spośród oferowanych w brytyjskich supermarketach. 

Sekretem trwałości papierowej torby wielokrotnego użytku jest surowiec o nazwie FibreForm. Torby nadające się do ponownego wykorzystania wykonane z r-PET, tkanin lub polipropylenu są używane przez klientów od dawna, ale teraz mogą zostać zastąpione torbą wielokrotnego użytku z FibreForm – wyjaśnia Veronica Fylkner odpowiedzialna za sprzedaż w dziale Formable Solutions firmy BillerudKorsnäs.

FibreForm to jeden z najbardziej wytrzymałych papierów kraftowych na świecie. Na rynku pojawił się jakiś czas temu i nadal badamy jego możliwości. Dostrzegamy kilka nowych zastosowań, do których można wykorzystać FibreForm, i chcielibyśmy bardzo zastąpić nim niektóre mniej ekologiczne materiały i rozwiązania. To droga, którą z radością podążamy, ponieważ w ten sposób możemy ograniczyć ilość tworzyw sztucznych i aluminium w różnych rynkowych zastosowaniach – dodaje Fylkner.

Testy laboratoryjne dowodzą, że torby papierowe wielokrotnego użytku rzeczywiście wytrzymują długotrwałe użytkowanie. Testowaliśmy jedną z toreb, dopóki się nie rozpadła, która wytrzymała 43 cykle równoznaczne z 860 podniesieniami ciężaru dochodzącego do 16 kg. Możemy z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że FibreForm nadaje się do wielokrotnego stosowania niezależnie od warunków pogodowych – twierdzi Veronica Fylkner. 

AB Group Packaging, firma z zakładami produkcyjnymi w Irlandii, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, już teraz oferuje takie ultrawytrzymałe torby papierowe w kilku głównych brytyjskich sieciach supermarketów. W odróżnieniu od innych krajów europejskich torby z papieru do niedawna nie były dostępne w większości lokalnych sieci sprzedaży – powodami były różnica w kosztach produkcji, silne lobby producentów tworzyw sztucznych oraz błędne założenie, że papiery są nietrwałe oraz mają bardziej negatywny wpływ na środowisko. Okazuje się, że dobrej jakości papier pierwotny produkowany w nowoczesnych papierniach obala oba wspomniane mity.

Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z BillerudKorsnäs, która trwa już od 30 lat. To numer jeden we wszystkich kategoriach – mówi Dermot Brady, założyciel i dyrektor generalny AB Group Packaging. Jego firma opracowała swoją ultratrwałą torbę, wykorzystując jeden z najbardziej wytrzymałych papierów stworzonych przez Billerud-Korsnäs. Celem było wprowadzenie na rynek torby papierowej wielokrotnego użytku, a AB Group Packaging współpracuje z kilkoma wielkimi klientami, którzy zdecydowali się na tę zmianę. 

Redukuj, używaj ponownie, recykluj – oto moja wizja przyszłej działalności branży. Odpowiadamy za każdy produkt, który kierujemy na rynek, i wszystkie powinny nadawać się do ponownego użytku. Chcemy ograniczyć do zera negatywny wpływ produkcji i stosowania naszych artykułów, dlatego tak bardzo cieszy nas możliwość zaoferowania rynkowi tego produktu – dodaje Brady. 

Długofalowym celem na przyszłość jest całkowita rezygnacja z toreb plastikowych i wykorzystywanie biomateriałów oraz surowców wielokrotnego użytku. Powszechnym nieporozumieniem jest przekonanie, że papier ma bardziej negatywny od plastiku wpływ na klimat. Szereg badań wskazuje, że stosowanie materiałów opakowaniowych BillerudKorsnäs powoduje w istocie mniej niekorzystnych konsekwencji dla środowiska niż inne materiały. Kiedy szwedzki instytut IVL przeprowadził ocenę cyklu życia standardowego papieru BillerudKorsnäs wykorzystywanego do produkcji toreb na zakupy, okazało się, że papier ten faktycznie ma mniejszy wpływ na klimat od biotworzyw, tworzyw pochodzących z recyklingu i tworzyw ropopochodnych. Materiał używany przez AB Group Packaging w sieciach brytyjskich supermarketów to Billerud-Korsnäs FibreForm Kraft Paper – spełniający oba wspomniane kryteria przyjazności dla środowiska. 

Wyjątkowość FibreForm polega przede wszystkim na dużej rozciągliwości, odporności na zerwanie oraz wytrzymałości. Świat jest dzisiaj gotowy na zmianę – z plastiku na odnawialne produkty pochodzenia biologicznego – podsumowuje Dermot Brady.

Na podstawie materiałów firmy BillerudKorsnäs opracował TK