Twórcy i tworzywo
Anna Naruszko
1 Jan 1970 08:15
Nowy Jork, po Paryżu, Londynie i Amsterdamie, był w dniach 16-18 maja br. gospodarzem czwartej edycji „Black Box Project”, zorganizowanej przez producenta ekskluzywnego kartonu Invercote, szwedzką firmę Iggesund Paperboard.
Inicjatywa firmy Iggesund zakłada współpracę z projektantami, którzy bez wynagrodzenia zechcą podjąć kreacyjne wyzwanie – mówi Staffan Sjöberg, PR manager w firmie Iggesund Paperboard. – W zamian dajemy im tworzywo w postaci naszego flagowego kartonu Invercote oraz scenę do prezentacji ich projektów. Nasza koncepcja zakłada prezentację czarnych pudełek i ich zawartości w różnych częściach świata. Z każdym kolejnym projektantem podejmującym wyzwanie i z każdym kolejnym pudełkiem nasza wystawa rośnie.
Zadaniem projektantów jest skupienie się w szczególności na tym, co znajdzie się w środku opakowania. Podstawą jest czarne pudełko o wymiarach 21 x 21 x 21 cm i zadanie, aby wykonać dowolną kreację z kartonu Invercote, która się do niego zmieści.
W przedsięwzięciu wzięło udział kilku projektantów i zespoły projektowe z udokumentowanym doświadczeniem w projektowaniu i produkcji opakowań. Pierwszymi projektantami, którzy podjęli wyzwanie Iggesund było paryskie studio Landor, specjalizujące się w kreacji opakowań dla branży kosmetycznej i perfumeryjnej, a także holenderski mistrz technik drukarskich, Frans van Heertum z Tillburga (pisaliśmy już o nich w marcowym Opakowaniu). Trzecie wyzwanie podjęła włoska firma projektowa Brunazzi&Associati z Turynu, która stworzyła czarne pudełko alla cucina Italiana. Andrea Brunazzi, autor projektu, zaproponował zestaw przetrwania dla miłośników makaronu. Kompletny posiłek został zapakowany w karton Invercote Bio powlekany biopolimerem, który pełni również funkcję sitka do
odsączenia makaronu.
Jak określić, co jest podstawą czegoś tak nieuchwytnego jak piękno? Przez wiele lat pracowałem w branży kosmetycznej i to pytanie nieustannie mnie nurtowało – mówi Marc Benhamou, nowojorski projektant o francuskim pochodzeniu. Jest on czwartym z kolei projektantem, który podjął wyzwanie firmy Iggesund Paperboard, polegające na wypełnieniu czarnego pudełka z wykorzystaniem zaawansowanych technologii projektowych i – oczywiście – kartonu Invercote, najbardziej ekskluzywnego w portfolio szwedzkiego producenta. Marc zdecydował się na stworzenie kart do tarota wykorzystując temat piękna i bazując na 22 kartach Wielkich Arkan tarota.
Sztuka ma magiczną moc zmiany życia w piękno. Talia Wielkich Arkan jest dedykowana tej transformacji – mówi nowojorski projektant. – W najbardziej skomplikowanej i tajemniczej grze doszukaliśmy się wizualnej prostoty, pozwalając wyobraźni odkryć kosmos, a w duszy poszukać wiedzy.
Kreacje Marka Benhamou były prezentowane w dniach 16-18 maja br. podczas wystawy w nowojorskim Milk Studios w dzielnicy Chelsea, razem z pracami trzech innych projektantów, którzy podjęli wyzwanie „Black Box Project”. Wernisaż wystawy zaszczycili swoją obecnością wszyscy projektanci, jak również liczni nowojorscy kreatorzy. Kolejne dni dedykowane były studentom designu, ale nie brakowało także osób, które podziwiały kreacje zamknięte w pudełku przy okazji zwiedzania targów Luxe Pack, które odbywały się w dniach 18-19 maja br. kilka ulic dalej od Milk Studios.
Kolejne czarne pudełko zaprezentujemy jesienią w Hamburgu – zapowiada Carlo Einarsson, dyrektor komunikacji marketingowej w firmie Iggesund Paperboard. Więcej o tym niezwykłym projekcie na www.iggesund.com/blackbox.