Tworzymy opakowania, które mają znaczenie
1 Jan 1970 14:08

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Armand Schoonbrood, dyrektor ds. operacyjnych firmy Mondi Corrugated Packaging, tłumaczy, w jaki sposób tworzone są prawdziwie innowacyjne opakowania. 

Na przestrzeni ostatnich 10 lat przemysł opakowań przeszedł ogromną transformację spowodowaną wzrostem handlu e-commerce, rosnącym zapotrzebowaniem na opakowania gotowe na półkę oraz coraz bardziej surowymi wymogami dotyczącymi opakowań do transportu. Wraz ze spadkiem tradycyjnej stacjonarnej sprzedaży detalicznej i dystrybucji ilościowej przemysł opakowań musi sprostać wymogom sprzedaży indywidualnych produktów przez smartfony i platformy e-commerce. Obecnie duża gama produktów dostępnych na półkach supermarketów wymaga rozwiązań zajmujących mało miejsca, a jednocześnie przyciągających wzrok. Ponadto producenci z sektora przemysłowego muszą dokonywać dokładnej oceny, kiedy stosować materiały lekkie, a kiedy ciężkie, aby spełniać wysokie wymogi transportu globalnego przy jednoczesnej minimalizacji wykorzystania zasobów naturalnych.

Dla przemysłu opakowań trendy te mają zarówno lepsze, jak i gorsze strony: z jednej strony branża handlowa i transportowa uznają opakowanie za coś więcej niż tylko towar – jest to raczej narzędzie do komunikacji z klientami, informujące ich o zaletach produktu oraz tworzące długotrwałe relacje. Z drugiej strony producenci opakowań muszą opracowywać kreatywne projekty dające estetyczny efekt wizualny, które jednocześnie umożliwiają bezpieczny i opłacalny transport produktu do punktu przeznaczenia. Ponadto opakowania muszą być trwałe, ale wykonane z materiałów lekkich, nadających się do recyklingu, ponownego użycia lub biodegradacji. Jednym z najlepszych rozwiązań w tym zakresie są opakowania z materiałów włóknistych, będących materiałami odnawialnymi. 

Czas zmian wymaga innowacyjności, a innowacyjność prowadzi do rozwoju. W firmie Mondi Corrugated Packaging mantra ta jest naszą zasadą przewodnią. Misją firmy jest stała poprawa naszej pracy, aby codziennie zadowalać naszych klientów. W praktyce oznacza to, że nasi pracownicy współpracują ze sobą i dzielą się najlepszymi praktykami na każdym etapie procesu produkcji. W wyniku takich działań z powodzeniem wprowadziliśmy na rynek setki rozwiązań w oparciu o opakowania z tektury falistej jako atrakcyjną alternatywę opakowań tradycyjnych, na czym skorzystały branże spożywcza, kosmetyczna czy elektroniczna. W tym artykule wyjaśniamy, jak firma Mondi Corrugated Packaging łączy trwałość z wydajnością ekonomiczną i opłacalnością, jednocześnie stawiając czoło wyzwaniom ze strony klientów. 

Myślenie o opakowaniu w sposób twórczy, aby je unowocześnić

Nim przejdziemy do przykładów, pozwolę sobie wytłumaczyć, co dla firmy Mondi i naszych klientów oznacza innowacyjność. Dla wielu osób innowacyjność to najnowszy wprowadzony na rynek smartfon czy gadżet. W biznesie innowacyjność musi jednak zapewniać więcej niż tylko nowy produkt: innowacyjność musi upraszczać lub ulepszać proces produkcyjny – najlepiej przy obniżeniu kosztów, oferować znaczną wartość dodaną lub odpowiadać na określoną nową potrzebę. W praktyce oznacza to, że w firmie Mondi Corrugated Packaging każdego roku wykonujemy 9500 projektów dla klientów z sektora samochodowego, opakowań gotowych na półkę oraz rynku detalicznego.

Jednym z takich przykładów jest display „Baca Stand” firmy Mondi, uhonorowany w konkursie World Star Awards 2018 doceniającym innowacyjne rozwiązania opakowaniowe z całego świata. Zaprojektowany z myślą o poprawie doświadczeń klientów robiących zakupy w supermarketach, ten tekturowy display zwiększa rozpoznawalność marki w punkcie sprzedaży oraz wyróżnia się pod kątem wykorzystania materiału falistego i wygody obsługi. Poprzez inteligentny system blokujący solidna struktura łączy dwie tace z tektury falistej z głównym filarem, co oznacza, że klienci końcowi mogą z łatwością uzyskać dostęp do produktu. To nowe rozwiązanie wyróżnia się pod względem wydajności: wymaga zastosowania o 46% mniej materiału, a czas jego obsługi na palecie jest o 20% krótszy w porównaniu do konwencjonalnych stosów z pudłami typu A, które wymagają ręcznego owijania taśmą.

Podejmując próbę ułatwienia transportu kosztownych i jednocześnie ciężkich towarów firma Mondi, we współpracy ze skandynawskim partnerem aPak AB, opracowała dla szwedzkiego producenta samochodów projekt „Simple Sphere”, który w roku 2017 otrzymał dwie nagrody: WorldStar Award oraz ScanStar Award. Firma Mondi stworzyła opakowanie do transportu masek samochodowych eksportowanych ze Szwecji do Chin. Zarówno sędziowie konkursu, jak i klient byli pod wrażeniem innowacyjnej konstrukcji twist-lock umożliwiającej bardzo szybkie złożenie opakowania – w mniej niż 30 sekund – bez potrzeby użycia śrub, kleju czy taśmy. Ponadto nowy materiał tektury ciężkiej jest lżejszy niż wykorzystywane wcześniej skrzynie drewniane, odporny na wilgoć oraz charakteryzuje się unikalnym rozwiązaniem antykorozyjnym z wykorzystaniem opatentowanej technologii VCI. W rezultacie „Simple Sphere” oferuje krótszy czas montażu i demontażu oraz jest przyjazną środowisku alternatywą dla skrzyń drewnianych. 

Inspirowanie współpracowników do ciągłego rozwoju

W firmie Mondi Corrugated Packaging wierzymy, że kreatywność oraz innowacyjność są sercem i duszą naszej branży. Dlatego wspieramy bliską współpracę pomiędzy naszymi 100 projektantami i oferujemy regularnie odbywające się warsztaty, aby dzielić się najlepszymi praktykami z naszymi klientami i sprzedawcami detalicznymi. W roku 2014 zapoczątkowaliśmy konkurs wewnętrzny pod nazwą Mondi Design Challenge, zachęcający zespoły lokalne i regionalne do prezentowania ich najbardziej innowacyjnych projektów, wdrożonych z powodzeniem w danym roku. Na przestrzeni ostatnich czterech lat zgłoszonych zostało niemal 200 projektów dla rozwiązań z tektury falistej, a jedna trzecia z nich pochodziła z Polski. Firma Mondi Corrugated Packaging posiada 16 zakładów produkcyjnych na całym świecie, z czego 6 znajduje się w Polsce. 

meti, zintegrowana platforma cyfrowa firmy Mondi, jest kolejnym wewnętrznym narzędziem eksperckim, które aktywnie wspiera opracowywanie produktów i optymalne procesy innowacyjne. Zaprojektowana jako baza danych do udostępniania wiedzy zapewnia dostęp do opisów ponad 5000 produktów, w tym do obrazów i notatek, wspierając zarówno pracę projektantów, jak i zespołów sprzedaży. Pomaga pracownikom Mondi wybierać, dostosowywać oraz poprawiać istniejące projekty w ramach dopasowywania ich do nowego celu. Platforma składa się z zestawu specjalistycznych narzędzi, jak np. metibox-Finder, które służy do wyszukiwania wszystkich zapisanych projektów. Wybrane projekty mogą być edytowane za pomocą narzędzia metiboxDesigner w celu spełnienia nowych wymogów, a następnie poddane dalszym zmianom za pomocą narzędzia metiboxAnalyser, co zapewnia, że oferują pewne i wydajne korzyści na przestrzeni całego cyklu życia produktu. Na ostatnim etapie wybrane projekty są weryfikowane przez ekspertów ds. kontroli jakości za pomocą metiboxLab w celu zapewnienia, że spełniają najwyższe wymogi wydajności przed udostępnieniem ich klientom. Jan Blankiewicz, kierownik ds. innowacji produktowych, omawia pozytywne wyniki korzystania z platformy 

meti: Każdy z nas codziennie dąży do tworzenia lepszego opakowania. Z pasją podchodzimy do kwestionowania konwencjonalnych rozwiązań, a platforma meti znacząco poprawia nasz proces wdrażania innowacji i inspirowania naszej pracy na co dzień.

Pochwały ze strony usatysfakcjonowanych klientów potwierdzają sukcesy odnoszone przez naszą firmę. Firma Mondi rozumie nasze wymogi i stale opracowuje nowe sposoby ulepszania naszych opakowań z tektury falistej. Jest czymś więcej niż tylko producentem opakowań – jest częścią naszego zespołu – tłumaczy Roza Altın, dyrektor ds. projektowania opakowań w firmie Ulker. Udało nam się zwiększyć produktywność, poprawić widoczność produktów na półkach oraz efektywność dostarczania produktów do klientów. Jeśli chodzi o wdrażanie innowacyjnych pomysłów, firma Mondi przekroczyła nasze oczekiwania. Spełnia ona nasze wymogi odnośnie do ochrony środowiska i wyzwań ekonomicznych, a my wierzymy w jej potencjał innowacyjności – powiedział Magnus Sidling, dyrektor ds. klientów kluczowych z branży samochodowej w firmie aPak.

Armand Schoonbrood