Zrównoważone opakowania zyskują w oczach konsumentów
1 Jan 1970 11:18

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Z badań przeprowadzonych przez firmę analityczną GlobalData wynika, że opakowania zrównoważone pną się na listach priorytetów konsumenckich. Konsumenci coraz silniej naciskają na producentów opakowań, by redukowali ich negatywny wpływ na środowisko naturalne, a także zwracają coraz większą uwagę na ich „etyczność” w trakcie zakupów – głoszą wnioski raportu. 

Opakowania ekologiczne (zrównoważone) stanowiły w przeszłości niszę, którą interesowała się niewielka grupa konsumentów. Ponieważ popyt kształtuje podaż, również bardzo ograniczona liczba producentów wychwalała wówczas „zielone” własności swych opakowań. 

Jak wielka zmiana dokonała się w ciągu krótkiego czasu, wskazują wyniki ankiety konsumenckiej GlobalData przeprowadzonej w III kwartale 2016 r., z której wynika, że 75% globalnych konsumentów postrzega etyczny lub zrównoważony styl życia jako niezbędny element poczucia dobrobytu. 

Mayu Teeven, analityczka ds. konsumentów w GlobalData, komentuje: Ten gwałtowny wzrost zainteresowania zrównoważonym rozwojem jest efektem bardziej otwartych dyskusji w mediach społecznościowych, a także wzmożonego lobbingu władz, skutkującego działaniami wymierzonymi przeciw tworzywom sztucznym. Rezultaty tej presji przybierają formę zmian w prawodawstwie, symbolizowanych choćby przez wprowadzenie w Wielkiej Brytanii minimalnej opłaty 5-pensowej za jednorazową torebkę plastikową.

Stosowanie opakowań zrównoważonych odzwierciedla fakt, że czystszy i zdrowszy styl życia stał się priorytetem dla wielu konsumentów. W miarę wzrostu zapotrzebowania na organiczne produkty „z natury” oraz ekspansji trendu „czystej etykiety” posiadanie opakowania z plastiku nienadającego się do recyklingu zaczyna wpływać na ograniczenie szans na sukces produktu (...).

Dlatego naukowcy testują materiały poddające się recyklingowi, czego przykładem może być Uniwersytet Warwick, gdzie niedawno odkryto zalety nowego typu biodegradowalnego tworzywa otrzymywanego z ligniny (kleju drzewnego), które można wyrzucać razem z odpadami spożywczymi.

Lignina zawiera włókna celulozowe usztywniające łodygi roślin; naukowcy odkryli, że można je przekształcić w wytrzymały, łatwo formowalny plastik. Chociaż proces produkcji tego materiału jest na razie skomplikowany, zdaniem badaczy – po opracowaniu wydajnej techniki przetwarzania ligniny – możliwe jest stworzenie pierwszych komercyjnych produktów z nowego tworzywa w ciągu najbliższych 5 lat. 

Teeven dodaje: Obecnie największym wyzwaniem dla producentów jest przekonanie konsumentów, że zrównoważone materiały opakowaniowe są warte ponoszenia dodatkowych kosztów. Chociaż w perspektywie długoterminowej przejście na materiały ekologiczne może przynieść producentom znaczące oszczędności, w krótkim okresie można spodziewać się wzrostu cen, niezbędnego dla zaspokojenia wydatków ponoszonych na badania i rozwój oraz opracowania maszyn, które będą pracowały z nowymi materiałami.

Na podstawie informacji GlobalData opracował TK