Biznes dąży do neutralności środowiskowej
1 Jan 1970 13:05

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Biznes odgrywa ogromną rolę w kształtowaniu przyszłości naszej planety. Przejście do gospodarki o obiegu zamkniętym jest koniecznością i szansą na stworzenie lepszego, bardziej zrównoważonego świata. Długofalowy wzrost gospodarczy jest bowiem nieodłącznie związany z poszanowaniem środowiska naturalnego. O zmianach na lepsze oraz o sposobach na osiągniecie neutralności klimatycznej opowiada Jarosław Kamiński, prezes RAJA Polska, czołowego europejskiego dystrybutora opakowań wysyłkowych.

W obliczu postępującego kryzysu klimatycznego firmy na całym świecie podejmują zdecydowane kroki w celu osiągnięcia neutralności środowiskowej. Zdając sobie sprawę z pilnej potrzeby ochrony naszej planety i zrównoważonego gospodarowania zasobami, stają obecnie na czele licznych i niezwykle ważnych zmian. Przestrzeganie zasad odpowiedzialności społecznej, etyki biznesu i transparentności w swoich działaniach oraz aktywna współpraca z interesariuszami powinny stać się standardem. Tego oczekują, coraz bardziej świadomi, konsumenci. To dlatego od lat dokładamy wszelkich starań, aby podejmować kroki, które mają realny wpływ na otaczający świat. Na dystrybutorach opakowań wysyłkowych spoczywa bowiem ogromna odpowiedzialność za dostarczenie ekologicznych rozwiązań opakowaniowych dla dynamicznie rozwijającego się rynku e-commerce. W ciągu ostatniej dekady udział sprzedaży cyfrowej w sprzedaży detalicznej ogółem wzrósł trzykrotnie. Tak szybkie tempo wzrostu wartości e-handlu stawia Polskę w czołówce krajów, które najszybciej rozwijają cyfrową część swojej gospodarki. To oznacza dla nas nie tylko wzrosty sprzedaży, ale i obowiązek kreowania trendów w dziedzinie zrównoważonego pakowania. Musimy z wyprzedzeniem reagować na pojawiające się zmiany i regulacje, m.in. poprzez regularne aktualizowanie ekologicznego portfolio produktowego.

Środowisko jest równie ważne co rozwój

Celem, który przyświeca Grupie RAJA, jest stworzenie do 2025 roku oferty ekologicznych zamienników dla każdego z produktów. To jednak nie wszystko, bo naszym priorytetem jest działanie na wielu polach jednocześnie. Wiele uwagi poświęcamy dążeniu do zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery, przede wszystkim poprzez skrócenie łańcucha dostaw – już 97 proc. naszych dostawców stanowią firmy europejskie. W Europie jest też wytwarzanych aż 86 proc. oferowanych przez nas produktów. Co więcej, w 2021 r. – jako Grupa RAJA – rozpoczęliśmy realizację szeroko zakrojonego programu mającego na celu zmniejszenie naszego wpływu na środowisko. Do końca 2023 r. 40% naszych dostaw ma być realizowanych przez pojazdy przyjazne dla środowiska. Plan ten obejmuje również przyjazny dla środowiska projekt i optymalizację zużycia energii w naszych 15 centrach dystrybucyjnych, które zajmują łączną powierzchnie 390 tys. m2.

Ograniczamy także wpływ naszych działań promocyjnych na środowisko naturalne. W ciągu ostatnich 8 lat zmniejszyliśmy nakład drukowanych katalogów produktowych o przeszło 50 proc. i obecnie produkujemy je z wykorzystaniem certyfikowanego (PEFC, FSC) papieru, pochodzącego z lasów zarządzanych w sposób zrównoważony.

Co więcej, we współpracy z naszymi dostawcami wybraliśmy 10 przyjaznych planecie produktów. Kupując je klienci wspierają Fundację RAJA-Danièle Marcovici, która prężnie działa także na rzecz zwiększania świadomości ekologicznej. Strategiczny wymiar CSR w rozwoju Grupy RAJA potwierdza także utworzenie nowego działu Zrównoważonego Rozwoju, który został powierzony Brigitte Thieck. Nowa dyrektorka skoncentruje się w szczególności na redukcji emisji CO2, polityce zakupowej oraz rozwoju zrównoważonego portfolio produktów, w tym opakowań w 100 proc. podlegających recyklingowi i wytwarzanych w Europie. Za te oraz inne działania polski oddział grupy uzyskał certyfikat środowiskowy ISO 14001 – normę gwarantującą kontrolę m.in. nad odpadami, gazami cieplarnianymi czy zużyciem energii.

Małe kroki, które zmieniają świat

Wiemy, że troska o środowisko wymaga holistycznego podejścia. Z tego powodu, wśród naszych klientów, aktywnie promujemy 5 zasad eko-pakowania, które służą zoptymalizowaniu zużycia opakowań i zmniejszeniu ich wpływu na środowisko. Są to:

1. Redukcja - ograniczenie ciężaru i objętości opakowań do minimum niezbędnego dla zapewnienia właściwej ochrony produktu;

2. Ponowne użycie - projektowanie opakowań w taki sposób, aby było możliwe ich ponowne użycie;

3. Zamiana - zastępowanie opakowań, które nie nadają się do recyklingu lub mają negatywny wpływ na środowisko, alternatywnymi i przyjaznymi ekologicznie materiałami;

4. Odnowa - stosowanie opakowań na bazie surowców biologicznych, pozyskiwanych w zrównoważony sposób i wytwarzanych z odnawialnych materiałów naturalnych;

5. Recykling - dążenie do zwiększenia liczby opakowań nadających się do ponownego przetworzenia, jak i użycia.

Nasze proaktywne podejście przynosi wymierne skutki. Jednym z nich jest spopularyzowanie użycia papierowych, a zatem i ekologicznych, wypełniaczy do paczek. Od 2017 roku liczba zainstalowanych przez nas urządzeń do ich produkcji wzrosła o przeszło 340 proc. w stosunku do roku 2022. Jest to sukces, który cieszy podwójnie.

Opracowano na podstawie informacji firmy RAJA