Bobst Group: 9% wzrost sprzedaży w 2016 r.
1 Jan 1970 10:37

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Grupa Bobst, czołowy globalny dostawca wyposażenia i usług dla sektora opakowaniowego i etykietowego z siedzibą w Szwajcarii, zanotował w 2016 r. skonsolidowaną sprzedaż w wysokości 1,447 mld CHF, co oznacza wzrost o 116 mln CHF (+8,7%) w porównaniu z 2015 r. Zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 103,7 mln CHF (83,9 mln CHG w 2015 r.), podczas gdy zysk netto to 84,3 mln CHF (67,1 mln CHG w 2015 r.).

Grupa rozpoczęła 2016 r. z nieco większymi zaległościami niż rok wcześniej. W porównaniu z 2015 r. przez cały ubiegły rok wzrosła liczba zamówień w oddziale zajmującym się sprzedażą maszyn rolowych (Business Unit Web-fed), natomiast nieznacznie zmniejszyła w przypadku oddziału arkuszowego (Business Unit Sheet-fed). W efekcie poziom zamówień utrzymał się na tym samym poziomie co w 2015 r. Największe przyrosty zanotowano na kontynencie azjatyckim, poziom sprzedaży wzrósł również w Ameryce Środkowej i Północnej. Nie dziwi natomiast spowolnienie zanotowane w Europie, a także niska aktywność rynku południowoamerykańskiego. Grupa zakończyła rok obrotowy z nieznacznie niższymi zaległościami niż w 2015 r.

Oprócz wspomnianych wyników sprzedaży (skonsolidowana sprzedaż o wartości 1,147 mld CHF), firma zanotowała wzrost w ujęciu organicznym na poziomie +6,7% w porównaniu z 2015 r. (po korekcie wahań walutowych i wydatków na akwizycje). Nuova Gidue, firma kupiona w 2015 r., oraz nowy oddział uruchomiony w Turcji na początku 2016 r., przyczyniły się do wzrostu poziomu sprzedaży o 16,1 mln CHF. Efektem ruchów kursowych walut był również przyrost wpływów ze sprzedaży o 10,8 mln CHF.

W drugiej połowie 2016 r. wpływy ze sprzedaży wyniosły 847 mln CHF w porównaniu z 600 mln CHF w pierwszych sześciu miesiącach roku i 806 mln CHF w drugiej połowie 2015 r. Sprzedaż produktów arkuszowych wzrosła o 8,5%, do 714 mln CHF, i wynikała w głównej mierze z bardzo dużego zapotrzebowania na produkty dla segmentu tektury falistej. Na stabilnym poziomie utrzymał się popyt na urządzenia dla sektora pudełek składanych. Sprzedaż produktów rolowych wzrósł o 4% i osiągnął poziom 309 mln CHF w 2016 r. Zapotrzebowanie na urządzenia specjalistyczne i rozbudowane linie produkcyjne utrzymał się na analogicznie niskim poziomie co w 2015 r. Sprzedaż usług i części zamiennych wzrósł znacząco o 12,8% (do kwoty 423 mln CHF); tym samym 2016 r. był najlepszy od momentu stworzenia działu usług (Business Unit Services) w 2010 r.

Sprzedaż na kontynencie europejskim była wyższa o 9 mln CHF. Zadowolenie z wyższych zysków odnotowanych we Włoszech, Szwajcarii i Ukrainie zostało jednak nieco stonowane spadkami sprzedaży w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Austrii. Wartość sprzedaży na kontynentach Ameryki wzrosła o 42 mln CHF (głównie dzięki większemu popytowi odnotowanemu w USA i Meksyku). Sprzedaż w Azji i Oceanii była wyższa o 42 mln CHF, głównie dzięki Japonii, Turcji, Australii i Wietnamowi. Ogólne spowolnienie gospodarcze notowane w Chinach spowodowało dalsze spadki sprzedaży w tym kraju. Przyrost wpływów ze sprzedaży w Afryce wyniósł 23 mln CHF, do czego w największym stopniu przyczyniły się Maroko oraz RPA.

Na podstawie informacji Bobst opracował TK