Coca-Cola zastępuje folię termokurczliwą w wielopakach
30 Oct 2025 11:00

Sorry, this entry is only available in Polski.

Coca-Cola HBC Austria, DS Smith i Krones wspólnie opracowały uchwyt z tektury falistej nadający się do recyklingu, przeznaczony do opakowań zbiorczych napojów bezalkoholowych – rozwiązanie to ma zastąpić około 200 ton folii termokurczliwej rocznie.

Rozwiązanie zaprojektowano z myślą o opakowaniach zbiorczych zawierających butelki z PET o pojemności 1,5 l

Rozwiązanie DS Smith Lift Up, zaprojektowane z myślą o opakowaniach zbiorczych zawierających butelki z PET o pojemności 1,5 l, ale nadające się do różnych rozmiarów opakowań, składa się z klipsa wykonanego z tektury falistej, wyposażonego w zintegrowany uchwyt do przenoszenia oraz papierową opaskę. Miejsce chwytu jest miękkie, co poprawia wygodę przenoszenia oraz pomaga w transporcie napojów przez konsumentów.

Projektanci zadbali, by ilość zużytego materiału była minimalna, a po zakończeniu cyklu życia można go było poddać w całości recyklingowi. Przejście na rozwiązanie wykonane z papieru pakowego i tektury ma pomóc Coca-Cola HBC zaoszczędzić około 200 ton plastiku rocznie. Rozwiązanie zostało nominowane do tegorocznej nagrody Sustainability Award.

Opakowanie jest produkowane we współpracy z producentem maszyn pakujących Krones; dzięki konstrukcji w postaci klipsa i opaski papierowej szybkie linie Krones Variopac zużywają ok. 58% mniej energii przy jego wytwarzaniu.

Technologia Lift Up została początkowo zastosowana w opakowaniach zbiorczych dla 1,5-litrowych butelek z PET marek Coca-Cola, Fanta, Sprite i Mezzo Mix w Austrii. Obecnie jest dostępna dla opakowań zbiorczych dla dwóch, a nawet ośmiu małych i dużych butelek z PET, a każde z nich może być produkowane na tej samej linii pakującej.

„Jesteśmy dumni, że możemy współpracować przy tym innowacyjnym rozwiązaniu opakowaniowym, które pozwala wyeliminować niepotrzebne odpady i jednorazowe tworzywa sztuczne” – mówi Stefano Rossi, dyrektor generalny działu rozwiązań opakowaniowych DS Smith.

„Koncepcja DS Smith Lift Up została zaprojektowana z wykorzystaniem podejścia DS Smith Circular Design Metrics, dzięki czemu zużywa możliwie jak najmniej materiału, zmniejsza wpływ na środowisko i fantastycznie prezentuje się w sklepach i supermarketach.”

Marcel Martin, dyrektor ds. korporacyjnych i zrównoważonego rozwoju w Coca-Cola HBC, dodaje: „To pierwsze tego rodzaju opakowanie dla 1,5-litrowych zestawów Coca-Coli, Fanty i Sprite'a. Jest to wynik naszego przedsiębiorczego podejścia, absolutnej wiary we współpracę z zaufanymi partnerami oraz naszego skupienia się na osiągnięciu zerowej emisji netto do 2040 roku”.

„W 2022 roku nasza firma po raz szósty znalazła się w rankingu najbardziej zrównoważonych producentów napojów na świecie 2022 według Dow Jones Sustainability Index, jednego z wiodących światowych benchmarków zrównoważonego rozwoju. Jesteśmy zaszczyceni, że nasz wynik uplasował nas na pierwszym miejscu wśród ponad 7000 firm z 61 branż według S&P Global Sustainability Yearbook 2023.”

„W 2023 roku po raz dziewiąty z rzędu uzyskaliśmy najwyższe oceny zrównoważonego rozwoju w rankingu MSCI ESG Ratings. Zdajemy sobie jednak sprawę z ogromu zadania, jakie przed nami stoi, aby osiągnąć bardziej zrównoważoną działalność. Będziemy nadal wprowadzać innowacje, współpracować i inwestować, aby móc nadal dostarczać nasze napoje w sposób zrównoważony”.

Opracowano na podstawie informacji serwisu Packaging Europe