Dobry sok w dobrym opakowaniu
1 Jan 1970 08:10

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Firmy Tetra Pak i Sokpol wprowadziły soki jabłkowe w nowych, unikatowych opakowaniach. Kartony Tetra Prisma Aseptic 1000 Square Bio Based Craft chronią BIO produkty marki Vital Fresh, które są dostępne w sklepach sieci Biedronka w całej Polsce.  

Sokpol, producent soków, nektarów i napojów, jest pierwszą firmą na polskim rynku, która zdecydowała się wprowadzić do oferty produkt w opakowaniu pochodzenia roślinnego Tetra Pak. Kartony Tetra Pak w ponad 80% składają się z materiałów odnawialnych (pochodzenia stricte roślinnego) i są wyprodukowane z papieru (celulozy) wytworzonej z drewna z certyfikatem FSC®. Także zakrętka wykonana została z surowca pochodzenia roślinnego – trzciny cukrowej. Ich w pełni roślinne pochodzenie znacznie redukuje wydobycie paliw kopalnych i emisję dwutlenku węgla w całym cyklu życia produktu. Co ważne, to opakowanie kartonowe nie ma zewnętrznej, błyszczącej powłoki – jest matowe (to tak zwane opakowanie typu „craft”). Zachowuje ono przy tym wszelkie właściwości opakowań Tetra Pak, które były znane do tej pory – w pełni chroni produkt przed wpływem czynników zewnętrznych, a co za tym idzie, pozwala zachować wartości smakowe soku oraz zawarte w nim witaminy.

Doskonalenie produkcji i logistyki opakowań jest elementem szerokiej środowiskowej polityki Tetra Pak:

W Tetra Pak zabezpieczyliśmy znaczne środki na ochronę planety i wprowadzanie jak najbardziej przyjaznych środowisku rozwiązań. W latach 2019-2021 przeznaczymy aż 80 milionów euro na technologie i produkty, które będą alternatywą dla jednorazowego plastiku. – mówi Kinga Sieradzon, Dyrektor Generalna Tetra Pak na rynek polski, czeski, słowacki i węgierski. – Ponad 80% naszego opakowania składa się z surowców roślinnych: kartonu z certyfikowanych zasobów leśnych oraz plastiku wykonanego z trzciny cukrowej. Takie materiały to przyszłość branży opakowań. Są w pełni funkcjonalne, odnawialne, a przy tym lepsze dla środowiska niż inne typy opakowań, ponieważ ograniczają emisję dwutlenku węgla do atmosfery w całym cyklu produkcyjnym i logistycznym związanym z opakowaniem i końcowym produktem – a więc sokiem.

Decyzja o wprowadzeniu nowych opakowań pochodzenia roślinnego we współpracy z Tetra Pak jest przede wszystkim wynikiem tego, że kategoria rozwiązań na rzecz środowiska na polskim rynku przez cały czas się rozwija. Ich wdrażanie powinno stanowić jeden z ważniejszych elementów strategii każdej firmy w branży sokowej – podkreśla Prezes firmy Sokpol, Roman Sobczyk.

Działanie to jest strategiczne także ze względu na zmieniające się przepisy, bowiem od 2021 roku wchodzi w życie tak zwana dyrektywa plastikowa. Nowe ograniczenia będą dotyczyć nie tylko plastikowych słomek i jednorazowych sztućców, ale także zakrętek. Jednym z kluczowych elementów będzie także tzw. eco-design, także w odniesieniu do projektowania i produkcji opakowań.

Wprowadzenie opakowań coraz mniej obciążających dla środowiska jest też odpowiedzią na rosnącą świadomość konsumentów. Badania zrealizowane przez Tetra Pak pokazują, że konsumenci coraz chętniej sięgają po produkty w opakowaniach ekologicznych. Aż 87% Polaków spodziewa się coraz większej roli spraw środowiskowych, a 86% jest świadomych wzrostu istotności opakowań o niskim wpływie na środowisko. Aż 73% osób najbardziej obawia się negatywnego wpływu jednorazowych opakowań na planetę.

To, że sok jabłkowy naszej marki własnej Vital Fresh jest sprzedawany w opakowaniach wykonanych w przeważającej większości z materiałów odnawialnych, to kolejny krok sieci Biedronka w stronę redukcji zużycia plastiku. Z kolei dla naszych klientów to ciekawa alternatywa – mówi Dagmara Łakoma, Menedżer ds. Ochrony Środowiska z Jeronimo Martins Polska.

Rozwiązanie wprowadzone przy współpracy z firmą Sokpol i siecią Biedronka jest pierwszym tego typu działaniem w Polsce, ale firma Tetra Pak jest przygotowana, by w każdej chwili poszerzyć portfolio klientów, którzy wybiorą opakowania pochodzenia w pełni roślinnego jako zabezpieczenie swoich produktów.