FINAT prezentuje 11. analizę rynkową FINAT RADAR
1 Jan 1970 11:03

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Najnowsza, wydawana co pół roku analiza rynkowa FINAT RADAR potwierdza informacje z zaprezentowanego w ubiegłym miesiącu raportu, który wskazał na spadek popytu na materiały do produkcji etykiet samoprzylepnych w 2018 r.

Ubiegłoroczne zużycie tych materiałów w Europie oscylowało w granicach 7,5 mld m2, czyli o 1,4% więcej niż w 2017 r. Tym samym wyniki 2018 r. potwierdziły oznaki spowolnienia, które stały się widoczne w 2017 r., gdy rynek wzrósł o 4,7%, czyli mniej od ponad 5% rocznego tempa rozwoju, który był regularnie notowany od 2011 r., czyli końca ostatniej recesji.

Niejednoznaczna sytuacja

Po raz pierwszy od początku dekady tempo wzrostu popytu na materiały etykietowe w Europie nie pozwala mówić o wyraźnym sukcesie branży etykietowej. O ile czołowe rynki – niemiecki i francuski – zanotowały skromny wzrost poniż 0,5%, kilka krajów Unii Europejskiej z południa i wschodu kontynentu nadal może pochwalić się wzrostami wykraczającymi poza średnią, od 2,5% do 4%, a Rosja i Ukraina nawet przekraczające 6%. Dla kontrastu w Wielkiej Brytanii i Turcji nastąpił spadek popytu (odpowiednio o ponad 1% i 4,5%), przy czym na Wyspach Brytyjskich na przełomie 2018/19 r., zapewne z uwagi na niepewność tamtejszych przedsiębiorców co do skutków Brexitu, zaczął ponownie rosnąć.

Więcej na ten temat w sierpniowym numerze "Opakowania".

Na podstawie informacji FINAT opracował TK