Firmy stawiają na opakowania biodegradowalne
1 Jan 1970 08:00

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W natłoku nowych regulacji i przepisów dotyczących ochrony środowiska firmy zorientowane na konsumenta podejmują szereg działań mających na celu przejście na ekologiczne rozwiązania opakowaniowe. Mamy tu do czynienia z efektem domina: kampanie na rzecz ujednolicenia oznaczeń kompostowlaności i biodegradowalności opakowań realizowane przez część wielkich producentów skłaniają innych do podążania ich w ślady i podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju – wynika z raportu GlobalData, firmy zajmującej się zbiórką i analizą danych.

Shagun Sachdeva, menedżerka projektu przełomowych technologii w GlobalData, komentuje: Od kiedy zrównoważony rozwój zyskał powszechną uwagę, coraz więcej firm przechodzi na „biodegradowalne” opakowania. Rok 2023 będzie w związku z tym rokiem rewolucji zielonych opakowań, w którym materiały z odzysku pozostaną w centrum uwagi i staną się zasobem pozwalającym na wyróżnienie się względem konkurencji.

Rahul Kumar Singh, starszy analityk ds. przełomowych technologii w GlobalData, dodaje: Pandemia COVID-19 wzmocniła popyt na inteligentne i ekologiczne opakowania, napędzany przez gwałtowny rozwój handlu internetowego. Dlatego producenci i operatorzy koncentrują się na niedrogich, zoptymalizowanych i zrównoważonych rozwiązaniach z obszaru e-opakowań.

45% uczestników badania konsumentów GlobalData, przeprowadzonego w III kwartale 2022 r. wśród ponad 21 tys. uczestników z 42 krajów, zadeklarowało, że aktywnie szuka informacji na temat wpływu na środowisko i możliwości recyklingu na opakowaniach wybieranych przez siebie produktów. Jednocześnie 69% konsumentów z całego świata uważa biodegradowalność lub kompostowalność za kluczową cechę opakowań produktów. Spośród wszystkich ankietowanych regionów największe zainteresowanie kwestią biodegradowalności opakowań wykazują mieszkańcy Azji-Pacyfiku.

Raport FutureTech GlobalData zatytułowany „Environment Sustainability in Packaging: Biodegradable Packaging” wymienia siły wpływające na działalność branży opakowań i wskazuje, w jaki sposób firmy aktywnie działają na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wśród przykładów takiej działalności wymienia m.in.:

  • Kilara Capital, spółkę inwestycyjną z Australii, która w grudniu 2022 r. zainwestowała w firmę Grounded Packaging, dostawcę ekologicznych opakowań;
  • Nfinite Nanotechnology, która jako jedna z pierwszych firm, we wrześniu 2022 r., skorzystała z funduszu zalążkowego Amcor Lift-Off, inicjatywy koncentrującej się na na uczynieniu bardziej „zieloną” przyszłości opakowań;
  • S.Lab, ukraiński producent biodegradowalnych opakowań i elementów wystroju wnętrz z konopi i grzybów, który otrzymał 90 tys. USD od funduszy venture capital w lutym 2022 roku.

Singh dodaje: Główne firmy działające w branży opakowań nie tylko aktywnie szukają sposobów na ograniczenie swojego negatywnego wpływu na środowisko poprzez inwestycje i umowy, ale również poszukiwanie przyszłościowych innowacji.

TIPA, izraelska firma produkująca opakowania kompostowalne, w grudniu 2022 r. nawiązała partnerstwo z Apiece Apart, amerykańskim internetowym sklepem odzieżowym, w celu stworzenia linii ubrań wpisujących się w zrównoważony rozwój. Firma otrzymała patent na wielowarstwowe biodegradowalne materiały opakowaniowe wykorzystujące epsilon-kaprolakton lub kwas polimlekowy jako warstwę wewnętrzną oraz kombinację bursztynianu polibutylu jako warstwę zewnętrzną.

Fińska firma Huhtamaki, producent opakowań, w listopadzie 2022 zaprezentowała nadające się do recyklingu opakowanie lodów. Przedsiębiorstwo otrzymało też patent na wysoce recyklowalny, biodegradowalny materiał do pakowania żywności i produktów rolnych, nadający się do drukowania i powlekania.

Singh podsumowuje: Mimo działań na rzecz zrównoważonych opakowań wykorzystanid opakowań biodegradowalnych w przemyśle nadal jest niewielkie, a jego upowszechnienie musi jeszcze potrwać. W chwili, gdy kluczowymi wyzwaniami są efektywność, trwałość i koszty, interesujące będzie obserwować, jak największe firmy zabezpieczają zyski i przyszłość planety w tym samym czasie.

Opracowano na podstawie informacji GlobalData