Heidelberg opublikował wyniki finansowe za I kwartał
1 Jan 1970 08:51

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Na wyniki finansowe koncernu Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) w pierwszym kwartale (od 1 kwietnia 2019 do 30 czerwca 2019) roku finansowego 2019/20 wpłynęła – obserwowana głównie pod koniec wskazanego okresu – rosnąca niechęć przedsiębiorców do inwestycji oraz związane z nią problemy ze sprzedażą urządzeń, wynikające z załamania koniunktury gospodarczej. Podczas tradycyjnie najsłabszego kwartału roku firma zanotowała sprzedaż o wartości 502 mln euro (541 mln euro w tym samym okresie 2018 r.) i nie była w stanie dorównać ubiegłorocznym poziomom sprzedaży zwłaszcza w Niemczech i w części Europy. Zapotrzebowanie na usługi zakontraktowane (serwis, oprogramowanie i dostawy materiałów eksploatacyjnych plus – w końcowej fazie – umowy abonamentowe z uwzględnieniem urządzeń) rozwijało się korzystnie i pozwoliło na wzrost stałych dochodów o blisko 10% r/r, do kwoty ok. 80 mln euro. Mimo to niemieckiej firmie nie udało się zrekompensować w ten sposób spadków sprzedaży.

Mimo wyraźnie zwiększonego popytu na rozwiązania Heidelberga w Chinach, będącego efektem pozytywnego wyniku firmy podczas targów Print China, spływające zamówienia spadły w porównaniu z ubiegłym rokiem (wówczas 665 mln euro, obecnie 615 mln euro). Niższy był również wskaźnik EBITDA (14 mln euro; w roku ubiegłym 20 mln euro). Po odliczeniu obciążeń podatkowych Grupa zanotowała straty w wysokości ok. 31 mln euro (rok wcześniej minus 15 mln euro). Z uwagi na wzrost kapitału obrotowego netto w ciągu roku i inwestycje w rozwój cyfrowych modeli biznesowych, wolne przepływy pieniężne były ujemne i wyniosły minus 83 mln EUR (w poprzednim roku: minus 45 mln EUR).

Jeśli mowa o całym roku finansowym 2019/20, Heidelberg przewiduje sprzedaż na ubiegłorocznym poziomie. Mimo słabej koniunktury gospodarczej i związanej z nią niechęci do inwestycji w urządzenia do produkcji firma oczekuje, że te straty uda się jej skompensować dalszym stabilnym rozwojem usług kontraktowych.

„Rosnący udział odnawianych kontraktów biznesowych wpłynie stabilizująco na naszą całkowitą sprzedaż” - powiedział Rainer Hundsdörfer, dyrektor generalny Heidelberga. „Będziemy przeciwdziałać negatywnemu wpływowi na dochody za pomocą środków krótkoterminowych oraz usprawnień strukturalnych w zakresie zrównoważonego rozwoju.”

Sukces rozwoju kontaktów biznesowych oznacza, że za dochody Heidelberga w większym stopniu odpowiadają relacje z klientami, które są mniej podatne na cykliczne wahania. Z drugiej strony niechęć klientów do inwestycji prowadzi do spadku wpływów ze sprzedaży urządzeń. Z tego względu firma wprowadza poprawki do swych oczekiwań względem wyników operacyjnych w bieżącym roku finansowym i i zakłada docelową marżę EBITDA (bez uwzględnienia efektów restrukturyzacji) w przedziale od 6,5 do 7 procent sprzedaży (dotychczas 7,5 do 8 procent). Przewiduje też osiągnięcie progu rentowności po spłacie obciążeń podatkowych.

Efektem tych oczekiwań jest decyzja Zarządu Heidelberga o ponownym przeglądzie planów inwestycyjnych, znacznym zwiększeniu dyscypliny fiskalnej oraz wykorzystaniu instrumentów do krótkoterminowego wprowadzenia bardziej elastycznych godzin pracy dla ustabilizowania wyników operacyjnych. Co więcej projekty uruchomione w celu podniesienia wydajności (Doskonałości Operacyjnej), takie jak optymalizacja produkcji, dostosowanie struktur sprzedażowych do nowych modeli biznesowych oraz ekspansja usług wspólnych, przyczynią się do ograniczenia kosztów strukturalnych w przyszłości.

Projekty inwestowania w rozwój nowej oferty produktów i rozwiązań cyfrowych będą wdrażane zgodnie z planem. Celem pozostaje wzmocnienie biznesu usług kontraktowych i subskrypcyjnych zapewniających stałe dochody, zwiększenie poziomu środków wydawanych przez klientów oraz wyraźne ograniczenie wpływu cykli ekonomicznych na firmę. W perspektywie średnioterminowej udział zysków ze stałych usług kontraktowych ma zostać zwiększony do poziomu 1/3 całkowitej sprzedaży.

Pełne sprawozdanie śródroczne Heidelberg opublikuje, zgodnie z planem, 6 sierpnia 2019 r.

Na podstawie informacji firmy Heidelberg opracował TK