Innowacyjne rozwiązania Stora Enso bazujące na surowcach odnawialnych
1 Jan 1970 11:03

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W ostatnim czasie oferta firmy Stora Enso została rozszerzona m.in. o biokompozyty DuraSense, ligninę Lineo oraz e-TALES – rozwiązania dedykowane sprzedaży detalicznej przez Internet. Jak podaje firma, to kolejne innowacyjne, a zarazem konkurencyjne cenowo rozwiązania bazujące na surowcach odnawialnych w jej portfolio.

DuraSense to wprowadzone na rynek w tym roku biokompozyty bazujące na włóknach drzewnych. Zdaniem firmy mogą one zastąpić oparte na surowcach kopalnych tworzywa sztuczne, wciąż powszechnie stosowane w opakowaniach na dobra konsumpcyjne i w wielu aplikacjach przemysłowych. DuraSense są wytwarzane w zakładach Stora Enso w Hylte (Szwecja), oferujących największe w Europie moce produkcyjne w zakresie kompozytów bazujących na włóknach drzewnych.

Ich potencjalni odbiorcy to firmy produkujące meble, palety, urządzenia ręczne, części samochodowe, wyroby pielęgnacyjne i typu lifestyle, zabawki oraz produkty takie jak przybory kuchenne (wprowadzone ostatnio na rynek np. przez firmę Orthex) czy zakrętki do butelek. Stora Enso w pierwszej kolejności planuje skoncentrować się na promocji DuraSense wśród firm z branż meblarskiej, magazynowej i logistycznej. Poza redukcją zużycia tworzyw sztucznych i śladu węglowego, wśród kluczowych zalet biokompozytów producent wymienia możliwość poddania ich recyklingowi, ponownej obróbce i zastosowania w innych produktach bądź wykorzystania do produkcji energii.

W odpowiedzi na rosnący trend i zapotrzebowanie względem zakupów detalicznych realizowanych online, Stora Enso wprowadziła do oferty portfolio rozwiązań pod wspólną nazwą e-TALES. Według jej zapewnień oferują one wysoką funkcjonalność z punktu widzenia konsumenta oraz szereg zalet ekonomicznych i ekologicznych, istotnych dla sprzedawcy. Ich kluczowymi cechami, jak podaje firma, są: zastosowanie materiałów odnawialnych, które można ponownie wykorzystać; redukcja ilości generowanych odpadów i napełniaczy, a także zoptymalizowana obróbka. Wśród przykładowych udoskonaleń wprowadzanych w handlu online, Stora Enso wymienia m.in.: zastosowanie przenośnych uchwytów, prostsze otwieranie i wielokrotne używanie tych samych systemów zamknięć czy odpowiednio dopasowane rozmiary opakowań. Zdaniem firmy te drobne udogodnienia mogą zarówno w znaczący sposób poprawić komfort klientów dokonujących zakupów, jak i wesprzeć e-detalistów w ich działaniach; temu służą oferowane przez Stora Enso rozwiązania. Pakiet e-TALES składa się z dwóch kluczowych obszarów. Z myślą o usprawnieniu systemów workflow w centrach dystrybucyjnych stworzono rozwiązania oferowane pod nazwą e-TALES Utilities. Z kolei e-TALES Services koncentruje się na rozwiązaniach służących automatyzacji procesów i wdrażaniu tzw. inteligentnych opakowań.

Kolejna propozycja Stora Enso, zgodna z ideą przekształcania się firmy w producenta rozwiązań bazujących na surowcach odnawialnych, to Lineo. Produkt ten opiera się na jej bogatych doświadczeniach w zakresie udoskonalania oferowanej na rynku ligniny oraz produkcji wysokojakościowej ligniny typu kraft na skalę przemysłową w zakładach Sunila w Finlandii. Lineo to wykonana z drzewa alternatywa dla bazujących na olejach materiałów fenolowych, używanych w żywicach znajdujących zastosowanie przy produkcji sklejki, płyt wiórowych typu OSB (oriented strand board), laminowanych elementów konstrukcyjnych (LVL), papierów laminowanych czy materiałów izolacyjnych.

Z badań dotyczących wpływu ligniny i fenolu na środowisko naturalne wynika, że zastosowanie pierwszego z wymienionych materiałów redukuje tzw. ślad węglowy nawet o 80% względem drugiego. Nowe rozwiązanie firmy Stora Enso zostało dostrzeżone przez specjalistów rynkowych: Lineo otrzymała tytuł „Bioproduktu roku” w konkursie Bio-Based World News Innovation Awards 2018.

Jak podaje Stora Enso, systematycznie rośne też popyt rynkowy na proekologiczny karton Natura Life. Został on wprowadzony na rynek w drugiej połowie ub.r., jako rezultat współpracy skandynawskiego koncernu z jednym z jego kluczowych klientów i zarazem odpowiedź na rynkowe zapotrzebowanie na proekologiczne i organiczne produkty. Karton cechuje brązowy kolor (charakterystyczny dla włókien drzewnych) i widzialna struktura włókien. Z uwagi na niższą gramaturę do wykonania opakowania z kartonu Natura Life potrzebna jest mniejsza ilość surowca. Można go w 100% poddać recyklingowi, także w obecnie stosowanych ciągach przetwórczych. Zdaniem Stora Enso karton ten pozwala na redukcję śladu węglowego o 24% w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań.

Źródło: Stora Enso

Fot. Stora Enso: DuraSense to propozycja dla przedsiębiorstw poszukujących zaawansowanych, proekologicznych biokompozytów, będących alternatywą dla tworzyw sztucznych.