Koenig & Bauer o obecnej sytuacji i wyzwaniach przyszłości
7 May 2025 15:17

Sorry, this entry is only available in Polski.

Futurystyczna wizualizacja kostki Rubika z wykorzystaniem sztucznej inteligencji ilustruje transformację firmy Koenig & Bauer z tradycyjnego producenta maszyn w sprawną firmę technologiczną

Firma Koenig & Bauer AG, wiodący globalny dostawca technologii w dziedzinie druku przemysłowego - ze szczególnym uwzględnieniem druku opakowań – odnotowuje satysfakcjonujący poziom zamówień pomimo utrzymujących się trudności rynkowych oraz danych operacyjnych, na które w pierwszym kwartale 2025 roku miały wpływ czynniki sezonowe. Kwartał stał pod znakiem nowej struktury segmentów, znaczących inicjatyw strategicznych i początkowych sukcesów programu „Spotlight”.
"Podstawowe warunki pozostają trudne – pod względem geopolitycznym i ekonomicznym, a także z punktu widzenia polityki przemysłowej i handlowej. Dlatego tym ważniejsze jest dla nas nadanie właściwych akcentów naszemu strategicznemu rozwojowi” - mówi dyrektor generalny Koenig & Bauer dr Andreas Pleßke. „Dzięki naszemu programowi „Spotlight” obraliśmy właściwą drogę, a wdrożone środki przynoszą planowane oszczędności. W całej swojej historii Koenig & Bauer zawsze wykazywał się zwinnością i zdolnością do adaptacji. Ta przedsiębiorczość w naszym DNA została po raz kolejny potwierdzona poprzez wdrożenie programu „Spotlight””.

Dane biznesowe za I kwartał 2025 r.

Pomimo globalnej niepewności wywołanej amerykańskimi taryfami celnymi, na dzień 31 marca 2025 r. odnotowano wzrost liczby zamówień - o 0,9%, do 245,2 mln euro, w porównaniu z 242,9 mln euro w roku poprzednim. Portfel zamówień, na poziomie 1.032,8 mln euro, osiągnął najwyższą w najnowszej historii firmy wartość, odnotowaną dla pierwszego kwartału, co stanowi wzrost o 14,6%. Przychody Grupy w wysokości 252,2 mln euro były zbliżone do ubiegłorocznego poziomu 253,2 mln euro. Odzwierciedlało to głównie czynniki sezonowe, przede wszystkim w segmencie Specjalnych i Nowych Technologii (S&T). Słaby początek roku, typowy dla sektora budowy maszyn, jest szczególnie widoczny w EBIT Grupy, który spadł rok do roku do 14,2 mln euro (w poprzednim roku: 10,2 mln euro). Wynikało to z wyżej wspomnianej sezonowości, która łącznie spowodowała ujemny efekt z punktu widzenia wolumenów produkcji i asortymentu w wysokości 1,2 mln euro. Ponadto nieoperacyjne ujemne pozycje nadzwyczajne w związku z programem „Spotlight” wyniosły 2,8 mln euro i zgodnie z oczekiwaniami odbiły się na zyskach. Chociaż program ‘Spotlight” przyniósł planowane oszczędności, tymczasowe efekty w wysokości około 5 mln euro - takie jak wahania kursów walut (około 2 mln euro) i przesunięcia projektów z efektem odcięcia daty sprawozdawczej - wywarły presję na zyski. Efekty te zostaną jednak zniwelowane w ciągu roku. EBIT operacyjny wyniósł -11,4 mln euro (w roku poprzednim: -10,2 mln euro), co odpowiada marży EBIT operacyjnego na poziomie -4,5% (w roku poprzednim: -4,0%). Po uwzględnieniu kosztów odsetek netto, zysk przed opodatkowaniem (EBT) wyniósł -20,6 mln euro (w poprzednim roku: -16,8 mln euro). Po uwzględnieniu podatku dochodowego w wysokości -2,6 mln euro (w poprzednim roku: 0,2 mln euro), Grupa odnotowała stratę netto w wysokości -23,2 mln euro (w poprzednim roku: -16,6 mln euro). Przekłada się to na proporcjonalny zysk na akcję w wysokości -1,40 euro (w poprzednim roku: -1,01 euro).

Nowa struktura segmentów wzmacniająca dostosowanie do rynku i zarządzanie operacyjne

Od stycznia 2025 r. Koenig & Bauer ma dwa segmenty dostosowane do rynku:

Wartość zamówień w segmencie Paper & Packaging Sheetfed Systems (P&P) wyniosła 172,8 mln euro i była o 0,6% wyższa od i tak dobrego wyniku z poprzedniego roku, ale niższa niż w korzystnym ostatnim kwartale 2024 roku. Przychody wyniosły 151,6 mln euro, o 7,4% więcej niż w roku poprzednim. Przy wskaźniku zaksięgowanych zamówień na poziomie 1,14 (rok poprzedni: 1,22), portfel zamówień skurczył się z 439,8 mln euro na dzień 31 marca 2024 r. do 428,2 mln euro na koniec analizowanego okresu. EBIT operacyjny jest identyczny z EBIT i, na poziomie -0,1 mln euro, był nieznacznie wyższy niż w poprzednim roku i wyniósł -0,3 mln euro. Odzwierciedlając to, marża EBIT i marża EBIT operacyjnego osiągnęły -0,1% (w poprzednim roku: -0,2%).

Wartość zamówień w segmencie Specjalnych i Nowych Technologii (S&T) wzrosła o 6,8% rok do roku, do 81,6 mln euro. Był on jednak ponownie znacznie niższy niż w poprzednim kwartale. Podobnie jak w poprzednim roku, było to w dużej mierze spowodowane zamówieniami płynącymi z amerykańskiego Biura Grawerowania i druku (United States Bureau of Engraving and Printing) w czwartym kwartale. Przychody na poziomie 108,0 mln euro były niższe o 7,2% w porównaniu z poprzednim rokiem, głównie w wyniku sezonowości. Przy wskaźniku zaksięgowanych zamówień na poziomie 0,76 (rok poprzedni: 0,66), portfel zamówień skurczył się do 428,2 mln euro na dzień 31 marca 2025 r. (rok poprzedni: 439,8 mln euro). EBIT wyniósł -12,6 mln euro (rok poprzedni: -12,0 mln euro), głównie ze względu na wspomnianą sezonowość, i obejmuje proporcjonalne nieoperacyjne pozycje nadzwyczajne związane z „Spotlight”, co skutkuje marżą EBIT na poziomie -11,7% (rok poprzedni: -10,3%). EBIT operacyjny wyniósł zatem -11,1 mln euro (w poprzednim roku: -12,0 mln euro), co dało marżę EBIT operacyjnego na poziomie -10,3% (w poprzednim roku: -10,3%).

Jak wyjaśnia dr Stephen Kimmich, dyrektor finansowy i zastępca dyrektora generalnego Koenig & Bauer AG, odpowiedzialny za segment specjalny: „Chociaż nasze zyski za I kwartał odzwierciedlają czynniki sezonowe i widzimy dalsze możliwości poprawy w tym zakresie, spodziewamy się nadrobić te tymczasowe efekty w dalszej części roku. Dzięki wprowadzeniu naszej nowej struktury segmentowej będziemy w stanie działać w jeszcze większej zgodności z rynkiem, aby w szczególności poprawić nasze wyniki biznesowe. W połączeniu ze „Spotlight” realizujemy kluczowe inicjatywy i projekty, które wzmocnią naszą rentowność i zagwarantują ją w dłuższej perspektywie. To jasne podejście strategiczne zapewnia nam stabilną podstawę - w tym do wdrażania środków już zainicjowanych w ramach naszego rozwoju technologicznego i organizacyjnego. Z tego powodu potwierdzamy naszą dotychczasową prognozę”.

Inicjatywy strategiczne: AI, oprogramowanie, partnerstwa i przejście na nową generację

W pierwszym kwartale 2025 r. firma Koenig & Bauer uruchomiła kilka przełomowych inicjatyw:

Mianowanie nowego dyrektora finansowego: dr Alexander Blum został mianowany dyrektorem finansowym (CFO) na okres trzech lat, ze skutkiem od 1 lipca 2025 roku. Dr Alexander Blum dołączył do firmy 1 maja 2025 r. w ramach zorganizowanego przejścia, wraz z obecnym dyrektorem finansowym i przyszłym dyrektorem generalnym, dr Stephenem Kimmichem. Dr Blum ma ponad dwudziestoletnie doświadczenie jako dyrektor finansowy w różnych branżach, w tym IT, logistyce i inżynierii mechanicznej. Pracował w firmach rodzinnych, środowiskach private equity i spółkach giełdowych, wnosząc rozległą wiedzę z zakresu strategii finansowej.

Wydzielenie Kyana GmbH: jeden z głównych projektów transformacji cyfrowej obejmuje utworzenie Koenig & Bauer Kyana GmbH. Z dniem 1 kwietnia 2025 r. jednostka Digital, która wcześniej była zarządzana centralnie w ramach holdingu, została wydzielona do osobnej spółki zależnej w segmencie Special & New Technologies. Kyana będzie zarządzana przez Sandrę Wagner, wcześniej wiceprezes ds. cyfryzacji w Koenig & Bauer. Firma będzie koncentrować się na rozwoju cyfrowych modeli biznesowych, aplikacji AI i rozwiązań opartych na danych w całym cyklu życia produktów poligraficznych. Dzięki swojej pozycji jako odrębny podmiot, będzie w stanie skuteczniej zaspokajać potrzeby klientów i wykorzystywać potencjał rynkowy z większą konsekwencją.

Partnerstwo z Google Cloud: wspólnie z Google Cloud i Deloitte, Kyana opracowała opartą na chmurze platformę dla firm o ustalonej reputacji oraz aplikację dla użytkowników końcowych. Innowacje te zostały po raz pierwszy zaprezentowane na stoisku strategicznego partnera firmy, Google Cloud, na targach w Hanowerze w 2025 roku. Aplikacja w imponujący sposób demonstruje potencjał oferowany przez interakcję wspieraną przez sztuczną inteligencję w całym łańcuchu wartości drukowanych opakowań.

Partnerstwo z firmą Siemens: ponadto nawiązano strategiczne partnerstwo z firmą Siemens w celu ulepszenia modułowego zestawu narzędzi automatyzacji i opracowania przyszłościowych koncepcji maszyn dla nowoczesnych procesów produkcyjnych. Wspólnie z Siemens stworzone zostaną rozwiązania wyznaczające nowe standardy w zakresie elastyczności, łączności i wydajności. Wstępne wyniki spodziewane są w najbliższej przyszłości.

Działania te wzmocnią bazę technologiczną firmy, jej innowacyjność i strukturę zarządzania, a tym samym stworzą solidną podstawę rozwoju na pozostałą część roku.

Program „Spotlight”: podstawa trwałej poprawy zysków

Dzięki programowi „Spotlight” Koenig & Bauer dąży do trwałej poprawy jakości swoich zysków i do stałego wzrostu przychodów w dochodowych obszarach, przy jednoczesnej restrukturyzacji obszarów nierentownych. „Spotlight” koncentruje się na czterech głównych obszarach: BNSx, D&W 2.0, Metal 2.0 i spółce holdingowej. W 2024 r. nieoperacyjne pozycje nadzwyczajne wyniosły łącznie 50,4 mln euro, obciążając EBIT Grupy, a jednocześnie kładąc podwaliny pod rentowny wzrost w nadchodzących latach. Podczas ostatecznego wdrażania wszystkich środków, w pierwszej połowie 2025 r. spodziewane są dalsze wydatki w niskim jednocyfrowym przedziale milionów euro - w pierwszym kwartale wyniosły one 2,8 mln euro - w celu ukończenia projektu i wsparcia zrównoważonego wzrostu zysków Grupy. Firma prognozuje oszczędności brutto w wysokości 40-50 mln euro w 2025 r. i 60-70 mln euro w 2026 r.

Perspektywy: koncentracja na wdrożeniu i rentowności

Sytuacja w zakresie polityki gospodarczej pozostaje trudna - zwłaszcza w świetle planowanych taryf celnych w USA. Będą one miały wpływ nie tylko na Koenig & Bauer, ale także na jego głównych konkurentów, których główne siedziby mieszczą się w Europie. Zasadniczo wyższe cła mogą wywierać presję na popyt na rynku amerykańskim, a tym samym stanowić wyzwanie dla całej branży. Zakres, w jakim ten spadek może zostać zrównoważony, nie może być ostatecznie oceniony na tym etapie. W tym kontekście Zarząd potwierdza swoją prognozę.

Pomimo trudnych i niepewnych globalnych warunków gospodarczych i geopolitycznych, Koenig & Bauer widzi przed sobą dobre perspektywy w roku bieżącym. Dzięki historycznie wysokiemu portfelowi zamówień i dodatkowym oszczędnościom wynikającym z programu „Spotlight” Zarząd przewiduje niewielki wzrost przychodów do 1,3 mld euro, któremu towarzyszyć będzie wyższy EBIT operacyjny, mieszczący się w zakresie od 35 do 50 mln euro. Przy takim zakresie osiągnięcie celu jest w dużym stopniu uzależnione od faktycznego rozwoju sytuacji gospodarczej i geopolitycznej na świecie w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Patrząc w przyszłość, do 2026 r., Koenig & Bauer nadal prognozuje przychody Grupy na poziomie około 1,5 mld euro, przy marży EBIT operacyjnej wynoszącej około 6%. Ze względu na globalną niepewność gospodarczą i geopolityczną, a co za tym idzie ograniczoną pewność efektów planowania, oczekuje się, że przychody Grupy wyniosą obecnie od 1,4 mld euro do 1,5 mld euro, a marża EBIT operacyjnego osiągnie 5-6%.

Opracowano na podstawie informacji firmy Koenig & Bauer